Gå til innhold

Kan han bare flytte sånn uten videre?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Eks mannen og jeg har et barn sammen på snart 15 år. 

Det er litt utfordringer med han, han er skolelei, har noen dårlige venner (ikke alle) og er nok litt for nyskjerrig. 

Vi har aldri tatt han i drikking osv, han er alltid hjemme når han skal, svarer på telf osv. Men, vi må holde han «i ørene» så han ikke finner på noe dumt. Dette kan jo være slitsomt, men vi er to om det og vi har god dialog med skolen, så det går bra. 

Men, nå har faren truffet en ny dame og vil flytte 80 mil bort herfra. 

Jeg mener det er galskap iom at vi har litt utfordringer med sønnen vår, han trenger sin far også her. Det blir tøft å skulle holde all kontroll selv. 

Men, kan han bare pakke og flytte? Bare overlate alt til meg? Finnes det ingen mulighet for å stoppe dette? I starten sa han at dama var flyttbar, men nå er hun tydeligvis ikke det likevel. 

Kjenner jeg blir oppgitt og lei meg...

Anonymkode: 40bac...e71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke du kan nekte ham, men fy f!!! Tenk å svikte barnet sitt på den måten da!!😦 Kan i verste fall føre til at ungdommen havner fullstendig på skeiva. Han er ingen sårbar periode, og som du sier, han trenger far også!

Anonymkode: e8529...113

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, han kan det. 

Synd at han setter sitt eget kjærlighetsliv foran sønnen, men du kan ikke gjøre noe for å stoppe det.

Anonymkode: dfccc...9e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du spurt han hva han tenker om det med å flytte så langt fra sønnen sin? 

Anonymkode: 87fd9...6e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du spurt han hva han tenker om det med å flytte så langt fra sønnen sin? 

Anonymkode: 87fd9...6e7

Jeg må puste litt før jeg tar dette med han. Hadde eksplodert hvis ikke. Men, kommer selvfølgelig til å spør han om dette.Det er et svik for sønnen vår som trenger faren sin også. 

Anonymkode: 40bac...e71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror ikke du kan nekte ham, men fy f!!! Tenk å svikte barnet sitt på den måten da!!😦 Kan i verste fall føre til at ungdommen havner fullstendig på skeiva. Han er ingen sårbar periode, og som du sier, han trenger far også!

Anonymkode: e8529...113

Ja, det skjærer meg i hjertet at han kan gjøre noe sånt. Helt grusomt! 

Anonymkode: 40bac...e71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan sønnen bli med ham på flyttelasset da? Kanske han har godt av miljøskifte. 

Anonymkode: b0497...0d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå engang sånn at pappaer kan gjøre som de vil, det er bare så fjernt for de fleste av oss. Datteren min er snart 15, vært suicidal, selvskader, vært gjennom ufattelig mye drit fra jevngamle (banket opp, fryst ut, hengt ut på nett etc) men far glimrer med sitt fravær. Mye hadde vært løst om han var tilstede, men nei. Problemene startet når han ikke lenger var en del av livet hennes for 3 år siden. Så snakk med far. Det kan hende det blir verre for sønnen deres...

Anonymkode: 44817...cf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje kan han ta med sønnen? Kan virke som at han kan trenge å bytte venner, skole og miljø. Kanskje han vil endre seg litt om han må gjøre en endring? Til hans eget beste

Anonymkode: 62ed7...3f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan flytte, ja. Men det er jo jevngodt med å drite i sitt eget barn. 

Prøv å gjøre det så økonomisk ugunstig for ham som mulig, da? Krev ham for Norges feiteste bidrag når han nå overlater alt til deg, skriv opp ekstrapenger til konfirmasjon og idrett og tannregulering og alt du kan komme på, og se om han ikke får kalde føtter.

Anonymkode: 52010...2d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er nå engang sånn at pappaer kan gjøre som de vil, det er bare så fjernt for de fleste av oss. Datteren min er snart 15, vært suicidal, selvskader, vært gjennom ufattelig mye drit fra jevngamle (banket opp, fryst ut, hengt ut på nett etc) men far glimrer med sitt fravær. Mye hadde vært løst om han var tilstede, men nei. Problemene startet når han ikke lenger var en del av livet hennes for 3 år siden. Så snakk med far. Det kan hende det blir verre for sønnen deres...

Anonymkode: 44817...cf5

Ja, er det ikke typisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pashla skrev:

Ja, er det ikke typisk...

Det kan jo mødre gjøre også. Ikke bare fedre. 

Anonymkode: 5cde1...e3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han kan det. Og. Man dør ikke av det. En haug barn/unge som av ulike årsaker vokser opp med en forelder et annet sted enn der de bor. Han har hatt pappaen sim nært i 15 år, annenhver helg? Pappaen kan støtte videre fra et annet sted. Ikke vis din sønn sitt sinne! DA blir han revet inti.  

Anonymkode: 57aad...3f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kan jo mødre gjøre også. Ikke bare fedre. 

Anonymkode: 5cde1...e3a

Har mor samvær så kan hun det. Men er hun bostedsforelderen kan hun ikke det. Da kan far sette seg på bakbena det. 

Anonymkode: 481e8...0b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kan jo mødre gjøre også. Ikke bare fedre. 

Anonymkode: 5cde1...e3a

Kan de sikkert. Men ser du at de gjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville fått time på familievernkontoret asap - dere må jo uansett ha en ny samværsavtale. Og der ville jeg tatt opp veldig direkte med ham med spørsmål. Hvordan tenker han følge opp sønnen som trenger ekstra oppfølging pga. utfordringene han har? Hvordan har han tenkt å gjøre det i praksis? Hvilke følger tror han det vil få for sønnen at han velger sønnen bort fremfor en ny dame? Hvordan tror du sønnen vil reagere på at far flytter så langt unna og i prinsippet blir utilgjengelig i hverdagen? Hva tror han sønnen vil føle når pappa velger en ny dame fremfor ham? Hvordan har han tenkt å forklare for sønnen at han prioriterer nydama foran sønnen? Hva gjør han om sønnen for større utfordringer fordi han selv flytter og gjør seg utilgjengelig?

Tror jeg i sinne kunne funnet på å si på fvk at han må begynne å tenke med det hodet som har gjerne og ikke bare det som vil gjerne og heller ta valg som gjør at han kan ta det ansvaret for sønnen som han som far har.

Anonymkode: a2e54...55c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er fri som fuglen og kan gjøre som han vil. 

Urettferdig for sønnen? Absolutt!

Men det er intet du får gjort med det. 

Anonymkode: c6641...3b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vondt og skuffende men lite å gjøre. FVK vil sikkert si noe om at hvis han er en så dårlig og egoistisk far er det godt han ikke får mer samvær enn det geografien begrenser frekvensen til, etc. 

 

Du kam ikke dirigere din eks-manns livsvalg. Du kan være den beste moren du kan og stå frem som et godt eksempel. Han er 15, ikke 5. Det hår greit:-)

Anonymkode: 57aad...3f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Han kan flytte, ja. Men det er jo jevngodt med å drite i sitt eget barn. 

Prøv å gjøre det så økonomisk ugunstig for ham som mulig, da? Krev ham for Norges feiteste bidrag når han nå overlater alt til deg, skriv opp ekstrapenger til konfirmasjon og idrett og tannregulering og alt du kan komme på, og se om han ikke får kalde føtter.

Anonymkode: 52010...2d7

Hvor fett bidraget blir avhenger av inntekt og samvær. Så hun kan ikke bare kreve «Norges feiteste bidrag». Konfirmasjon og tannregulering kan kreves utenom, men han har vel kanskje allerede blitt konfirmert? Idrett skal dekkes av ordinært bidrag.

Anonymkode: 5771c...5cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville fått time på familievernkontoret asap - dere må jo uansett ha en ny samværsavtale. Og der ville jeg tatt opp veldig direkte med ham med spørsmål. Hvordan tenker han følge opp sønnen som trenger ekstra oppfølging pga. utfordringene han har? Hvordan har han tenkt å gjøre det i praksis? Hvilke følger tror han det vil få for sønnen at han velger sønnen bort fremfor en ny dame? Hvordan tror du sønnen vil reagere på at far flytter så langt unna og i prinsippet blir utilgjengelig i hverdagen? Hva tror han sønnen vil føle når pappa velger en ny dame fremfor ham? Hvordan har han tenkt å forklare for sønnen at han prioriterer nydama foran sønnen? Hva gjør han om sønnen for større utfordringer fordi han selv flytter og gjør seg utilgjengelig?

Tror jeg i sinne kunne funnet på å si på fvk at han må begynne å tenke med det hodet som har gjerne og ikke bare det som vil gjerne og heller ta valg som gjør at han kan ta det ansvaret for sønnen som han som far har.

Anonymkode: a2e54...55c

Spørsmålet er hvordan forholdet mellom far og sønn vil bli om far føler seg fanget, føler at han må bli når han helst vil fly...?

Det er ikke sikkert det blir noe særlig bra når far ser på sønnen som grunnen til at han ikke kan leve ut "sitt livs kjærlighet".

Vi vet ikke hvordan denne pappaen er, og når han synes det er helt greit å flytte 80 mil vekk fra sønnen sin er det slett ikke sikkert han vil bli en bedre far om han føler seg tvunget til å bli.

Det kan bli veldig feil uansett hva man gjør, for denne mannen tenker mest på seg selv.

Men er jeg enig med deg, en tur på familievernkontoret og en skikkelig samtale om hvordan han ser for seg at dette skal gjennomføres på en måte som er best mulig for sønnen er virkelig på sin plass.

Anonymkode: dfccc...9e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far kan gjøre akkurat som han vil.  Min eks-mann bor i samme by som meg og barna, men han har ikke sett dem på flere år.  Min erfaring er at fedre har masse rettigheter, mens barnebidrag er den eneste plikten.  

Som flere andre over skriver så må du kontakte fvk for mekling så snart som mulig.  

Min erfaring er at det er LETTERE å være alenemor på fulltid enn å skulle samarbeide med en lite engasjert far.  Om (eks) mannen din synes det er OK å flytte 80 mil vekk fra barnet sitt, så er han kanskje ikke så veldig engasjert? 

Lykke til.  Håper du får hjelp fra familie/venner/skole/fvk. 

Anonymkode: 1df29...08e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...