Gå til innhold

Må ungene smake på maten?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Så på opptak av tjukken og lillemor i dag, der Cecilie bl.a. sier at hun aldri har måtte smake på mat hun ikke liker. Og at hennes mor lagde opptil 4 middager for at alle skulle få det de liker.

Hvordan er det med deres barn, må de smake på maten før de sier at de ikke liker? Og må de smake flere ganger?

Mine barn har sagt fra de var 3 år at de ikke liker grønnsaker, jeg har sagt at det er helt greit, men at 1 bit av hver grønnsak skal ligge på fatet. Stortsett så har det blitt spist opp. Nå som ungdommer forsyner de seg selv med grønnsaker.

Minsta har sagt fra hun var 3 år at hun ikke liker ertersuppe (har alltid det til pannekaker). Her har jeg brukt omvendtpsykologi. Har sagt at det er helt greit, men skåla skal stå fremfor henne, og hun får ikke lov å spise pølsebitene, endte jo alltid med at hun gjorde det da, utvidet etter hvert til å si at hun ikke fikk spise suppa. Nå spiser hun alt. Hun sa helt til hun var 8-9 år at jeg måtte si at hun ikke fikk lov å spise suppa. Sa det selvfølgelig med humor og et smil, så hun visste jo at det var bare tull.

De har fra tid til annen sagt at de ikke liker potet, fisk eller annet, akkurat nå har minsta fått det for seg at hun ikke spiser pomfri, men jeg lager ikke noe annet til henne, i går hadde vi gjester og serverte pølsebiter og pomfri, ga beskjed på forhånd at hun ikke fikk lov å sitte å plukke bare pølsebiter, men spise litt pomfri også, noe hun gjorde.
Hun er fortsatt ikke glad i potet, men spiser 1/2-1 potet når hun får det på fatet til middagen. Hun har også fått det for seg at hun ikke liker hvit fisk, men spiser litt når det er det vi har til middag, har i det siste laget et laksestykke til henne når vi andre spiser hvit fisk.

Anonymkode: a4b0a...543

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Antarctica

Selvsagt må de smake. De spiser alt i dag.

Men jeg syns du har en lur strategi: la maten de "ikke liker" være tilgjengelig. Så smaker de før eller siden på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri tvunget mat i noen av barna mine og nå som to av tre er voksne så spiser de tilnærmet alt. 

Den ene spiser ikke ananas og den andre plukker bort tomater om han kan, men ellers er de altetende. 

Yngste har vært gjennom en pasta og pølse periode og har spist lite av andre middager. Da har hun fått slippe og fått skive en stund etter middag. 

Nå er hun 7 år og blir med venner hjem etter skolen iblant og har da fått beskjed om at skal hun det så må hun spise det som er til middag. Liker hun det ikke, så spiser hun litt og takker for maten. 

Det er null problem og hun smaker på mer og mer her hjemme også. 

Jeg har null tro på tvang når det gjelder mat, det fremmer aldeles ikke matglede. 

Men jeg lager bare en middag, da. Er det noen som ikke liker det, får de skive. 

Endret av *Miss Marple*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tvinger ikke mine barn til å smake på ting, men jeg oppfordrer til det. Mine er nesten aldri skeptiske til ny mat og liker det meste, så ikke hatt noen utfordringer med dette, men de har begge hatt en liten periode i 4-5 års alder hvor de kunne mene at de ikke likte ditt og datt. Forsøkte å gi så lite oppmerksomhet som mulig på det og det gikk seg greit til. Regelen her er at man får ikke lov å kommentere stygt "ææsj" osv. Det man evt ikke liker kan man stille og rolig la ligge på tallerken og spise det andre. Hvis det en sjelden gang har vært en rett hvor de ikke har likt noe av maten så kan de få en skive i steden, men da må de ha smakt på maten og de må velge et pålegg av den sunne typen. 

Anonymkode: 61dfc...b23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en alteter og en kresenpinn. Men jeg lager kun én middag. Litt av alt må på fatet og de må smake, men ellers gjør jeg ikke et stort nummer ut av det. Hun som ikke liker veldig mange ting spiser som regel det meste likevel nå. Det blir sakte enklere for henne. Hun er nå 11 år. Tenker det kommer til å gå bra på sikt.

Men jeg ble selv tvunget til å spise. Måtte sitte ved bordet til det var spist opp. Kjempet, og brakk meg, og fikk kjeft. Det kommer jeg ikke til å gjøre mot mine egne barn!

Anonymkode: 09ab1...48f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig ikke. INGEN burde oppleve å bli tvunget i mat, jeg ble det selv som barn og ble faktisk traumatisert av det (spisevegring). De blir sterkt oppmuntret til å smake og får masse ros når de smaker, men aldri tvang. Vi legger heller vekt på å ha hyggelige måltider og å rose den måten man liker. Barna får klar beskjed om at det ikke er liv å kritisere maten og omtale den i negative ordelag, men det er lov å høflig avslå, eg. med forklaringen "Jeg er ikke så glad i xx". Når er to av mine snart voksen, begge har hatt en kresen-periode og begge spiser nå det meste likevel, helt av seg selv. 

Anonymkode: e208e...6b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig ikke. INGEN burde oppleve å bli tvunget i mat, jeg ble det selv som barn og ble faktisk traumatisert av det (spisevegring). De blir sterkt oppmuntret til å smake og får masse ros når de smaker, men aldri tvang. Vi legger heller vekt på å ha hyggelige måltider og å rose den måten man liker. Barna får klar beskjed om at det ikke er liv å kritisere maten og omtale den i negative ordelag, men det er lov å høflig avslå, eg. med forklaringen "Jeg er ikke så glad i xx". Når er to av mine snart voksen, begge har hatt en kresen-periode og begge spiser nå det meste likevel, helt av seg selv. 

Anonymkode: e208e...6b8

Hjelpes, her var mye autocorrect, beklager! 

Jeg lager forresten kun to middager de gangene jeg ikke klarer å tilpasse hovedmiddagen etter allergihensyn. Ellers må de spise det de liker av det vi har eller fikse seg noe selv. 

Anonymkode: e208e...6b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi oppfordrer til å smake, men tvinger ingen. Har en som spiser og liker det meste, og en som er superkresen. Men den kresne blir snart tenåring og det begynner å gå seg til, ved at han liker og tør å smake på fler og fler ting. 

Jeg har ingen tro på å tvinge barn til å smake. Det går seg som regel til uansett når de blir større. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et par prinsipper når det gjelder mat her i huset:

* Vi lager bare én middag, men ungene kan velge å spise brødskive i stedet om de ikke vil ha den. 

* Det er ikke lov å si æsj om maten, men man kan legge de ingrediensene man ikke liker på kanten av tallerkenen uten å gjøre noe stort nummer ut av det.

Vi oppfordrer derimot ungene på en hyggelig måte til å smake på ting, og legger gjerne en bit av hver grønnsak på tallerkenen slik at de kan smake hvis de vil (veldig ofte ender de opp med å smake på dem helt frivillig). Men ellers er fokuset vårt generelt å ha det hyggelig ved middagsbordet, så ender de vel opp med å spise det meste etterhvert som de blir eldre (jeg var selv veldig kresen som barn men spiser tilnærmet alt nå i voksen alder). 

Anonymkode: 3db2a...bae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutt er snart 3  år, han har alltid fått lov til å smake alt mulig av oss å liker det meste, men potet liker han ikke, han smaker alltid  men vi ser at det vokser i munnen hans 😜

Anonymkode: 1be10...62b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg ble tvunget til å spise erter som liten. Den dag i dag klarer jeg nesten ikke synet av erter og merker at jeg blir fysisk kvalm av å se erter på tallerkner. Kanskje det hadde vært annerledes hvis de bare ble lagt på tallerkenen men jeg ikke ble tvunget til å spise de, jeg vet ikke. Jeg har aldri tvunget mine barn til å spise noe som helst, men de spiser det meste nå selv om de har hatt perioder hvor de ikke liker ditt eller datt.

Anonymkode: 7101a...11f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får alt som serveres på tallerkenen sin. De må spise opp alt om de vil ha mer og de har aldri forsøkt å la vær å smake. Sånn sett er jeg heldig. Barna mine spiser det de får servert med det unntak at et av de ikke spiser pølser, som igjen er et problem i bursdager. Søsteren min har oppdratt barna sine relativt likt, men hennes barn nekter å smake på en del mat, spesielt grønnsaker. 

Anonymkode: c3c31...003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mat skal aldri være tvang!

Så nei, ingen må noen ting når det kommer til mat her i huset.

Men det er ikke dermed sagt at jeg diller noe voldsomt da, jeg lager bare en middag og liker de ikke den får de ta en grov skive med sunt pålegg på. Veldig sjelden det skjer, jeg kjenner jo barna mine og alle finer gjerne noe de liker på bordet selv om det også er noe de ikke vil ha der.

Har fire barn, i dag fra 10 til 18 år gamle. To av dem er altetende og har alltid vært det, en var kresen som barn men har vokst det av seg, og et barn er fremdeles kresen (regner med hun også vil vokse det av seg).

Vi har et normalt forhold til mat, det er drivstoff for kroppen og alle vet at vi trenger både kjøtt, frukt, grønnsaker osv for å virke best mulig. Sukker, kaker og snop er helt greit som kos, i helgene, bursdager osv, vi er ikke ekstreme på noen som helst måte, men ungne vet at kroppen ikke kan fungere på "søppelmat" så vi trenger sunn mat hver dag. 

Anonymkode: 9d02a...a04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen forkjemper for at barn skal få et alternativ selv om det er ei tørr skive med leverpostei. Da lærer de at man alltids kan få noe annet enn det de blir servert. Også på besøk hos andre. Har hatt nok av barn som ber om brødskive i stedet for middag fordi de sikkert ikke liker det jeg har laget uansett, for så å trøkke i seg både 4 og 5 skiver. Det er litt ufin holdning til middag

Anonymkode: c3c31...003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I teorien ja, men han nekter å smake på en god del ting og vi kan jo ikke tvinge det i han. Men nekter han å spise middag så lager jeg ikke noe annet. Men det hender at jeg vil ha noe som jeg vet at han ikke liker så da spør jeg før jeg lager om hva han vil ha og da får han det istedenfor. Men det er kanskje 2 ganger i halvåret at det skjer.

Han er snart 6 år, han liker sjokolade men nekter å smake på nugatti og sjokolademelk 😅 Og det er helt greit! Men det er noe kjøtt han nekter å smake på så da spiser han tilbehøret, heldigvis så elsker han grønnsaker så det spiser han mye av 😁

Anonymkode: 3e23a...a8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ingen forkjemper for at barn skal få et alternativ selv om det er ei tørr skive med leverpostei. Da lærer de at man alltids kan få noe annet enn det de blir servert. Også på besøk hos andre. Har hatt nok av barn som ber om brødskive i stedet for middag fordi de sikkert ikke liker det jeg har laget uansett, for så å trøkke i seg både 4 og 5 skiver. Det er litt ufin holdning til middag

Anonymkode: c3c31...003

Enig, norske barn sulter ekstremt sjeldent i hjel.

Anonymkode: 3e23a...a8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enig, norske barn sulter ekstremt sjeldent i hjel.

Anonymkode: 3e23a...a8f

Noen barn er rett og slett ikke noe glad i varm mat, ser ingen grunn til at de skal gå fra lunsj til kveldsmat hver dag uten noe å spise. Ingen tar skade av å en periode av barndommen leve på brød/knekkebrød heller...

Anonymkode: 9d02a...a04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Noen barn er rett og slett ikke noe glad i varm mat, ser ingen grunn til at de skal gå fra lunsj til kveldsmat hver dag uten noe å spise. Ingen tar skade av å en periode av barndommen leve på brød/knekkebrød heller...

Anonymkode: 9d02a...a04

Men de tar heller ikke skade av å gå uten mat et par timer ekstra fordi de har vondt i viljen. 

Anonymkode: c3c31...003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har servert vanlig mat men lagt tilrette for at det er noe de spiser. Jeg har aldri laget noe ut av at de ikke vil smake, på et eller annet tidspunkt har de smakt og noe har de likt ved første bit og andre ting har de slitt med. 

Synes det er tåpelig å tvinge i barn mat. Selv sliter jeg med hermetisk sopp og asparges. Jeg spyr omtrent av det. Hadde blitt sur om det ble tvunget i meg. I dag er de forholdsvis store og rimelig altetende. 

Det jeg derimot har øvd på er å ikke si liker ikke. Slått beinhardt ned på æsj, liker ikke osv. 

Viktigste er å lære de bordskikk og manerer. Om blomkålen ligger urørt er det helt greit så lenge de spiser variert og sunt ellers. 

Måltider skal være hyggelig for alle. 

Anonymkode: 7c68e...f0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av mine barn blir tvunget til å smake eller spise opp maten sin. Mat skal gi glede. 

De smaker helt av seg selv, noe liker de plutselig og noe annet liker dem ikke. Og det er helt greit. 6 åringen er veldig interessert i smake på alt.

2 åringen kan slå seg vrang hvis han har bestemt seg for at han ikke liker ris den dagen. Da tar jeg det bort . Til gjengjeld spiser han egentlig alt. Favoritten er tandori , samme som Kaptein Sabeltann liker hehe. 

Hvis jeg vet at barna ikke er så fan av middagen, har jeg alltid litt pasta på lur. Gir de ikke brød, det spiser de jo flere ganger daglig. 

Jeg må si at jeg hadde strenge foreldre når det kom til mat. Det gjorde at jeg fikk et problematisk forhold til mat som ungdom og voksen.  Så jeg gjør omvendt av det de gjorde. 

Anonymkode: 2cf81...310

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.5.2019 den 16.43, Anonym bruker skrev:

Vi har et par prinsipper når det gjelder mat her i huset:

* Vi lager bare én middag, men ungene kan velge å spise brødskive i stedet om de ikke vil ha den. 

* Det er ikke lov å si æsj om maten, men man kan legge de ingrediensene man ikke liker på kanten av tallerkenen uten å gjøre noe stort nummer ut av det.

Vi oppfordrer derimot ungene på en hyggelig måte til å smake på ting, og legger gjerne en bit av hver grønnsak på tallerkenen slik at de kan smake hvis de vil (veldig ofte ender de opp med å smake på dem helt frivillig). Men ellers er fokuset vårt generelt å ha det hyggelig ved middagsbordet, så ender de vel opp med å spise det meste etterhvert som de blir eldre (jeg var selv veldig kresen som barn men spiser tilnærmet alt nå i voksen alder). 

Anonymkode: 3db2a...bae

Helt likt på en prikk her i huset ☺️ Måltid skal være en god ting! Mine er bare 2 og 3 enda, og må aldri sitte ved bordet lenger enn til de er ferdige (unntaket er ved besøk og finere anledninger). Dette fordi jeg tror/ser (jobber i bhg) at så altfor mange barn kjedespiser 😏

Anonymkode: 65083...2ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...