Gå til innhold

AAP og eget firma

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tre kroniske diagnoser og ville aldri greid å være i full jobb lenger hvis jeg ikke hadde hatt fleksibiliteten mitt eget selskap gir meg. 

Vi er 3 ansatte og jeg jobber mye i perioder (som nå) og ellers jobber jeg noen timer 3-4 ganger i uka. Jeg ser nå at jeg klarer mindre og mindre. Og det går selvfølgelig ut over firmaet som betaler meg 100% lønn. 

Hvis jeg avslutter selskapet så ville jeg aldri greid 100% jobb igjen. Jeg vil tro maks 50%. Selv nå med selskapet mitt så bør jeg begynne med den prosessen. Hvordan fungerer det med aap? Må jeg avklares på en annen arbeidsplass eller kan jeg gjøre det i mitt eget firma? 

Jeg er ansatt i firmaet mitt og har alle vanlige trygderettigheter. 

Anonymkode: 3c371...300

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først må du være sykemeldt et år..

Anonymkode: 7b605...9a1

Skrevet

Det er rett og slett ikke noe fasitsvar på dette, for hver sak er forskjellig både når det kommer til diagnose og arbeidsplass.

Det første du må gjøre er å bli sykemeldt, og for å i det hele tatt kvalifisere til aap må arbeidsevnen være nedsatt med minst 50%.

Jeg er 100% ufør i dag, men jeg jobbet i et par år 30-40% og hadde aap for resten, men så ble jeg sykere og måtte kaste inn håndkleet helt.

Jeg har aldri blitt avklart på noen annen arbeidsplass, nav var helt klar på at om jeg ikke klarte den jobben jeg hadde ville jeg ikke klart noe annet arbeid heller. Vil tro dette er forskjellig fra yrke til yrke.

At du eier selskapet skal ikke ha noe å si, regnet med det er et AS og du er ansatt i selskapet. Så prosessen blir den samme som for alle andre, den begynner med sykemelding, fortsetter med aap og avklares mot uføregrad.

Anonymkode: a5f25...e7d

Skrevet

Takk for svar jenter. 😃

ja jeg vet jeg må igjennom en sykmelding i første omgang. Det er tiden etter sykmeldingen jeg er nysgjerrig på. 

Jeg er høyt utdannet og har en jobb på kontor. Noe reisevirksomhet men orker lite så reiser maks 2 ganger i året. Jobber innenfor helsesektoren så noe besøk på sykehus. Kan ikke skjønne hvilken jobb jeg i så fall hadde klart hvis jeg skulle prøve et annet sted. Jobbet på sykehus tidligere men var helt utslitt så derfor startet jeg for meg selv så jeg kunne styre min egen hverdag. Men det krever jo sitt det også. 

HI

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar jenter. 😃

ja jeg vet jeg må igjennom en sykmelding i første omgang. Det er tiden etter sykmeldingen jeg er nysgjerrig på. 

Jeg er høyt utdannet og har en jobb på kontor. Noe reisevirksomhet men orker lite så reiser maks 2 ganger i året. Jobber innenfor helsesektoren så noe besøk på sykehus. Kan ikke skjønne hvilken jobb jeg i så fall hadde klart hvis jeg skulle prøve et annet sted. Jobbet på sykehus tidligere men var helt utslitt så derfor startet jeg for meg selv så jeg kunne styre min egen hverdag. Men det krever jo sitt det også. 

HI

Spørsmålet er jo hva du tjener og om det vil lønne seg for deg da...

Det er regler på hvor mye man kan tjene ved siden av aap og etterhvert uføretrygd, så om du eier selskapet og det går bra så kan det godt hende det ikke lønner seg med denne prosessen for deg. Om du kan heve lønn og ta ut overskudd fra selskapet kan det bli mer penger enn du kan tjene som ufør og da vil du miste trygden okke som.

Kanskje du bør snakke med en regnskapsfører/revisor som har litt peiling på nav sine regner om dette før du gjør noe som helst.

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Spørsmålet er jo hva du tjener og om det vil lønne seg for deg da...

Det er regler på hvor mye man kan tjene ved siden av aap og etterhvert uføretrygd, så om du eier selskapet og det går bra så kan det godt hende det ikke lønner seg med denne prosessen for deg. Om du kan heve lønn og ta ut overskudd fra selskapet kan det bli mer penger enn du kan tjene som ufør og da vil du miste trygden okke som.

Kanskje du bør snakke med en regnskapsfører/revisor som har litt peiling på nav sine regner om dette før du gjør noe som helst.

Godt poeng! Jeg tjener rundt 1 mill nå og har skjønt at lønnen går drastisk ned. Men trodde ikke at jeg ikke ville få noe hvis den andre 50% lønnen er for høy. 

HI

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Godt poeng! Jeg tjener rundt 1 mill nå og har skjønt at lønnen går drastisk ned. Men trodde ikke at jeg ikke ville få noe hvis den andre 50% lønnen er for høy. 

HI

Når man beregner en uføregrad så ser de på inntektsbortfallet. Samtidig er det kun inntekt opp til 6G som tas med i beregningen. Søk på «beregning av uføretrygd», så får du en liten pekepinn. Selv har jeg fulgt opp mennesker (mens jeg jobbet i nav) som man så at hadde en 50% arbeidsevne, men som fikk avslag på uføretrygd fordi de hadde såpass høy inntekt i den stillingen de hadde. 

https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Relatert+informasjon/beregning-av-uføretrygd

Anonymkode: c9a17...7d4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...