Gå til innhold

Dobbeltnavnet Jan Erik


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg skal snart føde en gutt, og har lyst til å gi ham et dobbeltnavn. Jeg tenkte på Jan Erik siden det dobbeltnavnet er veldig vanlig. Men når jeg søkte litt på nettet etter navnet fant jeg ut at det nesten bare er gamle menn som heter det. Nesten ingen smågutter. Er det lurt av meg å kalle sønnen min Jan Erik ettersom det er et typisk "gammel-mann-navn"?

Anonymkode: bd310...696

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange "gamle" navn kommer tilbake.

Har en kusine som heter Alvilde. Det het oldemoren vår. Da hun ble født, var det ikke mange babyer som het det. 

Nå syntes jeg at jeg hører det navnet ditt og ofte.

 

Liker du navn er, tar du det. Det er deres barn 😊

Anonymkode: fd331...bbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det er en fin sammensetning av navn. Det at ikke alle andre heter det er ingen ulempe med et slikt navn (verre med de hjemmesnekrede navnene noen lager). Jeg tror slike sammensetninger av tradisjonelle navn snart vil komme tilbake.

Anonymkode: 1dafe...a09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så veldig "gamlis" er det vel ikke, det ble mye brukt på 70 og 80 tallet ihvertfall.

Jeg synes det er fint jeg, det er et solid navn som er hørt før. Kanskje har noen av kompisene en onkel eller noe som heter det, men det er ikke noe som barn finner rart, da er det bare et navn de har hørt før.

Synes absolutt du kan bruke det :)

 

Anonymkode: 0279f...184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ventet en generasjon. Oldefarnavn er kule. Men dette er ikke et oldefarnavn enda. Med mindre det er oppkalling etter en bestemt person. Da er det en historie og en grunn bak navnet. Å hete et gammeldags navn er ikke nødvendigvis så enkelt for barnet, selvom foreldrene synes det er topp. 

Anonymkode: 807a1...ba8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det navnet hadde en topp rundt 2.verdenskrig og var det desidert mest brukte dobbeltnavnet for gutter ut mot 60-70-tallet. Navnet er fortsatt et "bestefarnavn" og det er litt mer uvanlig å velge slike navn i dag enn "oldeforeldrenavn" som har rukket å bli gamle nok til å bli populære igjen. Uansett synes jeg du skal velde dette navnet dersom deg er det du liker best.

Anonymkode: 8e564...3dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om en gutt i barnehagen som heter det, Erik etter farfaren. Jan etter onkelen. Kjenner også en i 40 årene som heter det.

Anonymkode: ce905...4d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner flere i 20-30 års alderen som heter det, å en liten gutt på 5 år. Fint navn 🙂

Anonymkode: 6b027...0b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et fint navn som passer godt sammen. Klart du kan kalle han det :)

Anonymkode: 6ad25...b8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan du kalle gutten Jan Erik! 

To fine navn som klinger veldig godt. 

Anonymkode: 8b4ea...18d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jan Erik er kjempefint! Og det viser at foreldrene ikke er opptatte av at barna skal ha et motenavn. Go for it!

Anonymkode: d11d3...40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan han hete det. Personlig er jeg ikke så glad i navnet Jan, synes Jon Erik eller Lars Erik er penere, men hver sin smak og synes det er et greit navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...