Gå til innhold

Hva kan man finne ut av under en gastroskopi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er blitt henvist til det pga mye plager med oppblåst mage, halsbrann, sure oppstøt, kvalme og veldige lyder. Fastlegen tenkte det kanskje kunne være magekatarr eller begynnende maesår. Men hvilkne andre ting er det som kan komme frem av en sånn undersøkelse?

Anonymkode: 6b6e4...9c1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Cøliaki. Jeg fikk påvist det med gastroskopi. 

Anonymkode: f72f4...77c

Skrevet

Reflux og spiserørsbetennelse fikk mannen påvist.

Anonymkode: b74b6...ccf

Skrevet

Helicobakter Pyroli.

Jeg ville sjekket for fruktosemalabsorpsjon også. Min datter har dette og hadde akkurat samme symptomer som deg.

Anonymkode: 50ace...939

Skrevet
44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Cøliaki. Jeg fikk påvist det med gastroskopi. 

Anonymkode: f72f4...77c

Kan de se det, eller tar de prøve under undersøkelsen for å teste det?

Hi

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helicobakter Pyroli.

Jeg ville sjekket for fruktosemalabsorpsjon også. Min datter har dette og hadde akkurat samme symptomer som deg.

Hva er fruktosemalabsorpsjon, har ikke hørt om det, får google litt. Men hva mener du med at du ville sjekket for det? er det noe man må be om at de gjør?

Hi

Skrevet
36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Reflux og spiserørsbetennelse fikk mannen påvist.

Dette har jeg tenkt på tidligere, synes det passer mine symptomer bedre enn det magesår gjør. Hva slags behandling fikk han for det?

Hi

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette har jeg tenkt på tidligere, synes det passer mine symptomer bedre enn det magesår gjør. Hva slags behandling fikk han for det?

Hi

Han får 40mg somac. Han må også være forsiktig med visse typer mat og sove med hevet overkropp. Han ble som ny! Hadde samme plager som deg.

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han får 40mg somac. Han må også være forsiktig med visse typer mat og sove med hevet overkropp. Han ble som ny! Hadde samme plager som deg.

Hmm, jeg bruker allerede ganske ofte somac 40 mg. Hvordan løser han det med å sove med hevet overkropp?

Hi

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva er fruktosemalabsorpsjon, har ikke hørt om det, får google litt. Men hva mener du med at du ville sjekket for det? er det noe man må be om at de gjør?

Hi

Du finner det hvis du googler det, men det er omtrent som laktoseintoleranse, bare at man blir dårlig av fruktose i stedet. Datteren min har slitt med magen hele livet, og fikk diagnosen for 3 mnd siden. Nå er hun frisk! Det er en litt kjip diett, hun tåler jo ikke frukt og lite grønnsaker, samt kan ikke få i seg søtstoffer, men til gjengjeld er hun helt bra i magen. Omsider! Hun er 9 år.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du finner det hvis du googler det, men det er omtrent som laktoseintoleranse, bare at man blir dårlig av fruktose i stedet. Datteren min har slitt med magen hele livet, og fikk diagnosen for 3 mnd siden. Nå er hun frisk! Det er en litt kjip diett, hun tåler jo ikke frukt og lite grønnsaker, samt kan ikke få i seg søtstoffer, men til gjengjeld er hun helt bra i magen. Omsider! Hun er 9 år.

Takk for svar :) Var det noe de mistenkte på forhånd og kikket spesielt etter? Hvordan fant de det ut, testet de vev?Jeg har tenkt at jeg reagerer på sukker, men jeg har ikke nevnt det for legen for jeg har egentlig tenkt at jeg innbiller meg det.  Men kanskje det er noe i det da.

Hi

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar :) Var det noe de mistenkte på forhånd og kikket spesielt etter? Hvordan fant de det ut, testet de vev?Jeg har tenkt at jeg reagerer på sukker, men jeg har ikke nevnt det for legen for jeg har egentlig tenkt at jeg innbiller meg det.  Men kanskje det er noe i det da.

Hi

Jeg har vært til lege med henne mange ganger, uten at noe ble gjort. For 1,5 år siden fikk broren cøliaki og jeg så at datteren min hadde masse symptomer på dette. Jeg fikk rett og slett barnelegen til å henvise henne rett til seg selv siden fastlegen ikke ville. Der fant vi litt ulikt, men ikke cøliaki. Blant annet var hun veldig forstoppet. Da det gikk over etter lang tid på høy dose med Movicol, og hun bare ble dårligere og dårligere, og syredempende og kvalmestillende ikke hjalp, foreslo legen å teste for fruktosemalabsorpsjon. Det ble gjort over noen timer ved hjelp av en pustetest. Hun måtte møte fastende og blåse en gang, så drikke ren fruktose, så blåse tre ganger til med 30-60 min mellomrom. Hun fikk tydelig utslag, ingen tvil.

Nå som hun er frisk igjen, tåler hun mye mindre enn før. Da vi ikke visste hva det var, spiste hun ofte frukt fordi det gled lett ned, og hun var jo kronisk småkvalm avbrutt av dager der hun var kjempedårlig. Nå som tarmene hennes har fått hvile fordi vi kutter fruktose, tåler hun veldig lite uten å bli skikkelig dårlig. Hun må få i seg litt, pga. C-vitamin, men vi må finne en balanse og det er vanskelig. F.eks. fikk hun en halv klementin for et par uker siden og var syk i tre dager etterpå med brekninger, sure oppstøt og magesmerter. Men hun tåler litt gulrot og toppen på brokkoli (ikke stilken), så det er da noe. Uansett har det jo vært verd det. Hun har gått i fra å være kronisk dårlig og hjemne fra skolen 3-5 dager i mnd til å kun bli dårlig de gangene vi bevisst gir mat med fruktose for å teste hva hun tåler. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...