Gå til innhold

Flytte til Sørlandet


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvor ville du bosatt deg? Med tre unger. Kristiansand, og hvor? Eller Arendal? Grimstad? Lillesand? Mandal?

Er du kjent med noen av disse plassene, fortell gjerne fra ditt blikk. «Folkekultur», tilbud, skoler, arbeidsmarked (vi er lærere), «vennlighet» i nabolag, inkluderes barna osv? 

 

Anonymkode: 4f2d9...80b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville valgt enten Grimstad eller Lillesand. Grimstad har fått seg en oppsving siden universitetet ble utvidet, Lillesand er så nært Kristiansand uten å være storby. Begge byer er nydelige med skjærgården, beste vær i hele landet. Selv er jeg innflytter til Arendal og kan bare fraråde det, skal lete lenge etter en mer lavpanneby. Er du ikke glad i menigheten eller narkotika er det feil sted pluss at det er veldig lukket miljøer overalt. Vanskelig å komme inn med de innfødte. Det er veldig mange som har samme omgangskrets siden barneskolen og grunnen er at det er forholdsvis få som flyttet fra byen for å ta en utdannelse, det gjelder spesielt kvinner, og derfor har de aldri hatt behov for utvide horisonten. Dette er kretser man ikke kommer inn (ikke at det er så interessante mennesker så ikke noe tap heller), kanskje det er enklere som kristen.

Kristiansand er storby og de har aktiv studentliv og næringslivet har kommet seg, men hvis jeg kunne velge ville det vært som nevnt Grimstad eller Lillesand.

Anonymkode: 64ec7...449

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også anbefale Grimstad eller Lillesand. Kristiansand har nok flest muligheter med tanke på jobb, men må med "nye" E-18 går det veldig fort å kjøre dit om det skulle bli aktuelt. Både Grimstad og Lillesand er koselige små byer med hyggelig miljø og mye veldig trivelige folk. Mange arbeidsplasser her også, og flere bra skoler. På disse stedene har man alt man trenger og mer til, men slipper alle "storby-problemene" som i Kristiansand. Arendal er også en grei by for all del, jeg bodde ca 2 år der. Men hun over her beskriver ganske godt hvordan jeg også opplevde dette stedet. 

Anonymkode: fc46d...c53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er innflytter i Arendal, og det er nok mye enten eller her.

Jeg har vært heldig og kommet greit inn i miljøet, og at folk ikke tar utdanning osv er jeg ikke helt enig i. Mange av mine venner har vært andre steder i landet en periode mens de studerte også kommet tilbake.

Det kan nok være vanskelig å komme inn i mange miljøer her, men jeg er i et miljø sammensatt av veldig forskjellige mennesker. I går var jeg f.eks sammen med ei som er intensivsykepleier utdannet i Trondheim, ei som er jordmor utdannet i Oslo og ei som er barnehagelærer utdannet i Kr.sand, mennene er ingeniør, psykolog og bilselger (daglig leder i en bilbutikk/verksted). Eneste av mennene som er utdannet her i Arendal er faktisk mannen min, og han har teknisk fagskole.

Selv har jeg utdanningen min fra Kr.Sand og er innflytter fra vestlandet. Å være student i Kr.Sand var veldig fint, men jeg aner ikke hvordan det er å flytte dit som voksen.

Å flytte til Arendal som voksen var ikke bare lett, for det tok litt tid å få fotfeste her, få en omgangskrets. Jeg ble jo sammen med en mann herfra, men hans omgangskrets var ikke så veldig imøtekommende, så han ble veldig skuffet over det. Vi har nok på årene jeg har bodd her bygget opp mange nye bekjentskaper sammen, jeg har fått en egen omgangskrets særlig gjennom ungene og foreldregruppene jeg har møtt i barnehage og skole også har noen av mannens "gamle" venner etterhvert akseptert at jeg er her og åpnet opp også for meg ;) I dag har vi en ganske stor omgangskrets med folk i alle slags yrker og med alle slags utdanninger, både her fra byen og utenbys fra.

Så jeg synes kanskje Arendal blir litt svartmalt over her, men jeg skjønner også at mange kan sitte igjen med det inntrykket.

Anonymkode: 32c49...b4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ønsker deg litt mer spennende vær, kan jeg trygt anbefale Farsund.

Anonymkode: 55c65...e20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trives veldig godt i Kristiansand, er født og oppvokst her, gift med barndomsvennen min og vi har 4 barn som nå er 19-7 år gamle, han største har flyttet til oslo for og være i millitæret et år, han skal stå ved slottet, så skal han søke skoler i oslo, bergen og Kristiansand, og håper han får komme hjem igjen, fordi han trives best i kristiansand, han snart 16 og hun på 14 har allerede bestemt seg for og bli værende her, da de vil gå 2 år på skolen og 2 år læring i kristiansand, de reiser kun vekk når de skal i millitæret, så alle trives svært godt her :) og alle trives på skolen, de 2 mellomste går på grim ungdomsskole i 10 og 8 og minstegutten går på Tordenskjoldsgate skole barneskole, og alle trives svært godt og har mange venner, ikke hørt om så mye mobbing heller på noen av skolene

Anonymkode: 67a45...4e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...