Gå til innhold

Noen med barn som har dren?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Etter mye mas fra meg ble vi endelig henvist til øre nese hals nylig og det ble kontantert mye væske på ørene hos 3 åringen. Han har nesten ikke språk og jeg har mast i snart 1 år. Endelig skal han få dren og de forespeilet at dette vil skje inne få uker. Så da lurer jeg på; hvor raskt etter innsett av dren kom språket? Og har barnet hatt noen plager med drenet? Hvordan var barnet i dagene etter operasjonen (reagerer på lyder etc). 

Anonymkode: f1096...547

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Datteren vår fikk satt inn frem to ganger. Kronisk øre og mellomøre-betennelse. 

Overtrykk i det ene øret og undertrykk i det andre.

Hun hadde ingen hørsel på høyre øre, og de var usikre på om hun var født hørselskadd eller manglet hørsel pga trykket på trommehinnen.

Vi merket betydelig forskjell på hørsel, hun kunne holde seg for øret (spesielt det høyre) ved "skarpe" lyder. Betebnelsesproblemene ble noe minst etter første operasjonen, og helt borte etter andre (ca 1.5 år mellom operasjonene)

Nå er alt bra. Hun har ikke hatt infeksjoner på kanskje 3-4 år og hørselen er helt super 😊

Anonymkode: ae2ee...84c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å svare på dagene etter operasjonen. 

Første gang hun satte inn dren, fjernet de også polypper i nesen. Hun ble skreve ut samme dag, og merket så og si ingenting til verken smerte eller annet ubehag.

Men det skal sies at hun har en enorm smerteterskel (bekreftet av lege) så hva som er vanlig, vet jeg ikke.

Men hun var i allefall i helt fin form. Rundt 4 år gammel.

Anonymkode: ae2ee...84c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Operert ved to år. Var i barnehagen to dager etter operasjon, fin form. Var litt plaget mrd ørebetennelse, særlig etter bassengturer og sydentur. Det tok noe tid før språk (og søvn) ble bedre, noen mnd i hvert fall. 

Anonymkode: 56e10...e95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) håper virkelig på bedring av språket, er så synd i han siden han blir veldig frustrert når han ikke alltid klarer å gjøre seg forstått.

Anonymkode: f1096...547

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min hadde masse språk, men sa "kjøre peis" istedenfor "kjøre heis" 

Og "se, en fin hus" istedenfor "se, en fin pus" osv. 

Det endrer seg med en gang.

Anonymkode: ae2ee...84c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Etter mye mas fra meg ble vi endelig henvist til øre nese hals nylig og det ble kontantert mye væske på ørene hos 3 åringen. Han har nesten ikke språk og jeg har mast i snart 1 år. Endelig skal han få dren og de forespeilet at dette vil skje inne få uker. Så da lurer jeg på; hvor raskt etter innsett av dren kom språket? Og har barnet hatt noen plager med drenet? Hvordan var barnet i dagene etter operasjonen (reagerer på lyder etc). 

Anonymkode: f1096...547

Jeg har to gutter med det. 

Den første var en "kamp" for å få forståelse. Men etter gjentatte ørebetennelsel og luftveisinfeksjoner fikk vi endelig henvisning. Da fjernet vi polypper, etterhvert mandlene (når han var 3år) og fikk inn dren. 

Drenene fikk han når han var 2år, og bare et par mnd etterpå snakket han flytende. Før det var det mest babling og tegn for tale. Husker han holdt seg for ørene første uken etterpå, fordi lydene plutselig var så høye 💜

Med nummer to ba jeg om henvisning når han var 1år. Da hadde han allerede hatt to ørebettenelser. Husker legen var skeptisk, og mente det var tynt grunnlag, men jeg sto på mitt. Når vi kom til ønh legen (samme sted som storebroren har blitt fulgt opp) konstaterte de helt døv (pga væske) på ve. øre, og 20%hørsel på hø. øre. Samt blende trommehinner. Så dren ble satt inn der også. 

Nummer to er nå 1,5 og er merkbart tidligere ute med språket en broren. 

Så jeg slår paralell til at Drenene var rett. 

... Litt mer historie en direkte svar på spørsmålet ditt dette. Men oppsummert så merket vi stor forskjell relativt raskt. 😊

Anonymkode: 163db...494

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blende trommehinner = bulende trommehinner. #autocorrect 😅🤦‍♀️

Anonymkode: 163db...494

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...