Gå til innhold

Føler meg teit nå, men skal jeg ringe legevakten?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Men la oss si jeg blir bitt av en hund i Norge en dag, er det fremdeles dumt å være redd for rabies?

Anonymkode: 0694e...aa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Til den som sier at rev i Norge har rabies. Nei, rev i Norge har ikke rabies - ikke på fastlandsnorge! Det er imidlertid funnet få tilfeller av rev med rabies hos rev på Svalbard.

Det ble påvist rabies hos én flaggermus i Norge (fastland) i 2015.

Sist en person ble smittet av rabies i Norge (fastland) og døde av det var i 1815.

Hi - helt greit å spørre om man ikke vet. Bedre med et spørsmål for mye enn et for lite. Synes ellers det er flott at du ikke er hysterisk med hygienen ellers - trolig har dere bedre immunforsvar av den grunn enn noen andre som har svart deg i tråden ;)

Anonymkode: b366e...c78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men la oss si jeg blir bitt av en hund i Norge en dag, er det fremdeles dumt å være redd for rabies?

Anonymkode: 0694e...aa2

Hun var den første som døde av rabies i Norge siden 1800 tallet, du har fått med deg det også?

Blir du bitt må du til legen for stivkrampesprøyte, så da kan du høre om faren ved rabies med det samme 👍🏼

Anonymkode: f5f8f...bc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men la oss si jeg blir bitt av en hund i Norge en dag, er det fremdeles dumt å være redd for rabies?

Anonymkode: 0694e...aa2

Ja, så lenge det ikke finnes rabies i fastlandsnorge så er det noe du ikke trenger bekymre deg for. Dette er imidlertid en god grunn til å ikke hylle type EU og andre avtaler som vi inngår og som gjør at grensene våre er mer åpne enn de ellers ville vært. Smitte kan innføres av idioter som importerer hunder ulovlig. Og får vi det først inn, da er det her for å bli. Skulle dette skje så vil det bli så store mediaoppslag at du helt garantert ikke kan unngå å få det med deg. Så foreløpig trenger du ikke bekymre deg for rabiessmitte i Norge :)

Det du skal være obs på ved ev. hundebitt, det er to ting - viktigst er det med stivkrampe, det andre er infeksjon. Så skulle du bli blitt av en hund en gang, da kontakter du legevakten. Om du ikke da har en virksom stivkrampevaksine fra før så vil de da ofte sette en.

Men kattebitt er faktisk skumlere for mennesker mtp. infeksjoner enn det hundebitt er - så blir du bitt av en katt gjelder det samme - da tar du kontakt med legevakten.

Anonymkode: b366e...c78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Spyttet til valpen kan ha kommet inn i munnen våres, dersom hunden er syk av rabies, det smitter jo også til slimhinner, og slimhinner finnes jo blant annet i munnen, Det er 200 år siden det var påvist rabies i Norge. Det er større sjangs for at du snubler og dør av fallet!

Anonymkode: 0694e...aa2

¨Hun som døde ble bitt av en valp i Asia.. ikke en norsk hund. Det var også det første dødsfallet av rabies på 

Anonymkode: 43e40...64e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Blir skremt av hvor ekle dere er mot hi jeg. Er da greit å spørre om sånt når man ikke vet? I min verden er ingen spørsmål dumme og det er ikke alle som går rundt og vet alt om alt. Jeg visste heller ikke at absolutt ingen hunder kan ha rabies i Norge. Jeg tenker at det kan jo skje dersom en hund kommer i nærkontakt med en rev i skogen. Rever i Norge HAR ofte rabies. 

 

Anonymkode: 15ae3...b39

Nei, rever i Norge har ikke ofte rabies, de har skabb! 

 I EU-området er rabies så å si utryddet. Men rabies ble påvist hos rein og polarrev på Svalbard så sent som i fjor

Hentet fra https://forskning.no/dyresykdommer-dyreverden-sykdommer/bakgrunn-nesten-60-000-dor-av-rabies-hvert-ar-men-viruset-er-nesten-utryddet-i-europa/1332918

Anonymkode: 43e40...64e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er jeg den eneste i Norge som ble skremt av at en norsk jente døde av rabies? Hun ble bitt i utlandet, greit nok, men det var snakk om ett valpebitt. 

Og som noen over skriver, rev i Norge KAN ha rabies. Vi kjente ikke disse personene som hadde valpen, vi pleier heller aldri å leke, klappe på dyr vi ikke kjenner. Sånn er det bare. Ikke fordi at vi er redd for rabies men sånn generelt.

Anonymkode: 0694e...aa2

Igjen: https://forskning.no/dyresykdommer-dyreverden-sykdommer/bakgrunn-nesten-60-000-dor-av-rabies-hvert-ar-men-viruset-er-nesten-utryddet-i-europa/1332918

I EU-området er rabies så å si utryddet. Men rabies ble påvist hos rein og polarrev på Svalbard så sent som i fjor. SÅ nei, i Norge er det lite sannsynlig at reven har rabies!

Anonymkode: 43e40...64e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men la oss si jeg blir bitt av en hund i Norge en dag, er det fremdeles dumt å være redd for rabies?

Anonymkode: 0694e...aa2

Ja!

I EU-området er rabies så å si utryddet. Men rabies ble påvist hos rein og polarrev på Svalbard så sent som i fjor

Anonymkode: 43e40...64e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ringt nå jeg. Til legevakten. Bare for å være sikker. Og fikk bekreftet det at det anses ikke som farlig i Norge. 

Men; til dere som mener vi er en grisefamilie og alt det der. Hallo? Selvfølgelig vasker vi oss på hender ellers. Men hvem tenker vel på det midt i 17.mai feiring og skal bare kjøpe is og en pølse? Trenger ikke kalle oss for griser for det? Jeg burde vel ringt legevakten uten å spørre her først, my mistake. Takk for svar likevel alle sammen. 

Anonymkode: 0694e...aa2

Dere er grisete jo. Vi vasker oss faktisk selv om det er 17 mai. 

Anonymkode: 26eeb...034

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan godt hende de gjorde, men jeg ville være sikker, da jeg vil ikke utsette meg eller mitt barn for noe farlig. Godt mulig jeg virker dum, men jeg ville bare forsikre meg. Det kan vel ikke være så gale? 

Anonymkode: 0694e...aa2

Du virker ikke dum, du ER jo dum. Det har ikke vært rabies i Norge på veldig mange år. Hun som døde ble jo bitt i utlandet der det var rabies🙄

Anonymkode: 26eeb...034

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Blir skremt av hvor ekle dere er mot hi jeg. Er da greit å spørre om sånt når man ikke vet? I min verden er ingen spørsmål dumme og det er ikke alle som går rundt og vet alt om alt. Jeg visste heller ikke at absolutt ingen hunder kan ha rabies i Norge. Jeg tenker at det kan jo skje dersom en hund kommer i nærkontakt med en rev i skogen. Rever i Norge HAR ofte rabies. 

 

Anonymkode: 15ae3...b39

Du kødder? 🙄🙈

Anonymkode: 26eeb...034

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er jeg den eneste i Norge som ble skremt av at en norsk jente døde av rabies? Hun ble bitt i utlandet, greit nok, men det var snakk om ett valpebitt. 

Og som noen over skriver, rev i Norge KAN ha rabies. Vi kjente ikke disse personene som hadde valpen, vi pleier heller aldri å leke, klappe på dyr vi ikke kjenner. Sånn er det bare. Ikke fordi at vi er redd for rabies men sånn generelt.

Anonymkode: 0694e...aa2

Det er IKKE rabies i Norge. INGEN dyr i Norge har rabies, herlighet hvor tette er folk?????

Anonymkode: 26eeb...034

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du virker ikke dum, du ER jo dum. Det har ikke vært rabies i Norge på veldig mange år. Hun som døde ble jo bitt i utlandet der det var rabies🙄

Anonymkode: 26eeb...034

Eh, nei... Hi er ikke dum, hun er kun uvitende når det kommer til rabies, noe en god del faktisk er fremdeles.

Du, derimot, som ikke vet forskjell på dum og manglende kunnskap på ett område, du kvalifiserer kanskje mer i din egen kategori...

Anonymkode: b366e...c78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er IKKE rabies i Norge. INGEN dyr i Norge har rabies, herlighet hvor tette er folk?????

Anonymkode: 26eeb...034

Skal du rope høyt bør det du roper stemme, noe jeg påpekte i mitt forrige svar til deg at det ikke gjør. Det gjør heller ikke dette.

I Norge er det rabies - siden Svalbard er en del av Norge. Fastlandsnorge har ikke rabies, selv om det i 2015 ble oppdaget én flaggermus med rabies.

 

Anonymkode: b366e...c78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du virker ikke dum, du ER jo dum. Det har ikke vært rabies i Norge på veldig mange år. Hun som døde ble jo bitt i utlandet der det var rabies🙄

Anonymkode: 26eeb...034

Jeg vet at hun ble bitt i utlandet. Ts

Anonymkode: 0694e...aa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg vet at hun ble bitt i utlandet. Ts

Anonymkode: 0694e...aa2

Men hvorfor tenker du at det er sammenlignbart med at det at dere ble slikket på?

Anonymkode: 40f2e...a93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Eh, nei... Hi er ikke dum, hun er kun uvitende når det kommer til rabies, noe en god del faktisk er fremdeles.

Du, derimot, som ikke vet forskjell på dum og manglende kunnskap på ett område, du kvalifiserer kanskje mer i din egen kategori...

Anonymkode: b366e...c78

Og det vil si dum. Dette er ren dumskap. Hun virker rimelig enkel. Ringer legevakten istedenfor å Google noe hun burde ha fått med seg, spesielt med tanke på hvor mye dette har blitt omtalt i den senere tid. Ting hun burde være bekymret for derimot, blåst...

Anonymkode: 26eeb...034

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahahhahahah, dette er det dummeste jeg har lest på lenge 🤣🤣🤣🤣

Anonymkode: 81322...708

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skal du rope høyt bør det du roper stemme, noe jeg påpekte i mitt forrige svar til deg at det ikke gjør. Det gjør heller ikke dette.

I Norge er det rabies - siden Svalbard er en del av Norge. Fastlandsnorge har ikke rabies, selv om det i 2015 ble oppdaget én flaggermus med rabies.

 

Anonymkode: b366e...c78

Du vet at Svalbard er ei øy? 😂 Dette var jo dagens dummeste! Du tror de syke dyra svømmer over til fastlandet? 😂😂😂

Anonymkode: 26eeb...034

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og det vil si dum. Dette er ren dumskap. Hun virker rimelig enkel. Ringer legevakten istedenfor å Google noe hun burde ha fått med seg, spesielt med tanke på hvor mye dette har blitt omtalt i den senere tid. Ting hun burde være bekymret for derimot, blåst...

Anonymkode: 26eeb...034

Nei, du fortsetter bare å bekrefte det jeg skrev til deg over.

Anonymkode: b366e...c78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du vet at Svalbard er ei øy? 😂 Dette var jo dagens dummeste! Du tror de syke dyra svømmer over til fastlandet? 😂😂😂

Anonymkode: 26eeb...034

Oj, du vil virkelig fastslå at du hører til i den kategorien som du så feilaktig plasserte Hi i...

 

Anonymkode: b366e...c78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nei, du fortsetter bare å bekrefte det jeg skrev til deg over.

Anonymkode: b366e...c78

Er du his tvilling? 😜

Anonymkode: 26eeb...034

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Oj, du vil virkelig fastslå at du hører til i den kategorien som du så feilaktig plasserte Hi i...

 

Anonymkode: b366e...c78

Hehe, du argumenterer skikkelig bra altså😘

Anonymkode: 26eeb...034

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hehe, du argumenterer skikkelig bra altså😘

Anonymkode: 26eeb...034

Det jeg skriver stemmer i det minste - i motsetning til det du har bidratt med i tråden. Du har kommet med faktafeil, noe jeg påpekte, og du forstod likevel ikke at du tok feil. Ikke jeg som sliter med argumenteringen i denne tråden. Heller ikke Hi.

God 17. mai videre.

Anonymkode: b366e...c78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...