Anonym bruker Skrevet 16. mai 2019 #1 Skrevet 16. mai 2019 17 åringen min har begynt å snuse. Han skjuler det, men jeg har funnet snus i søpla på rommet. Hva skal jeg gjøre? Vil jo helst at han ikke skal snuse. Anonymkode: ebede...b09
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2019 #2 Skrevet 16. mai 2019 Han er jo under 18, så klart du har noe du skulle hatt sagt om den saken. Jeg har troen på å bruke den informasjonen som er tilgjengelig. De må jo selv ta valget den dagen de blir voksne, men er jo helt opp til deg om du velger å skjerpe inn på goder f eks, som konsekvens. Den dagen de fyller 18 må vi nok bare akseptere at de er egne individer som tar egne valg. Men frem til det ville jeg satt grenser med konsekvenser og opplyst så langt det var mulig. Anonymkode: 12b4c...08b
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2019 #3 Skrevet 16. mai 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Han er jo under 18, så klart du har noe du skulle hatt sagt om den saken. Jeg har troen på å bruke den informasjonen som er tilgjengelig. De må jo selv ta valget den dagen de blir voksne, men er jo helt opp til deg om du velger å skjerpe inn på goder f eks, som konsekvens. Den dagen de fyller 18 må vi nok bare akseptere at de er egne individer som tar egne valg. Men frem til det ville jeg satt grenser med konsekvenser og opplyst så langt det var mulig. Anonymkode: 12b4c...08b Kan jo legge til at du må finne den innfallsvinkelen som treffer han. Hva er han opptatt av? Betyr helse noe? Utseende (tenner) eller penger? Vi han f eks hva det koster i løpet av et år og hva han alternativt kan bruke pengene på. Tror beste veien er å finne en måte han også får lyst til å slutte selv. Anonymkode: 12b4c...08b
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2019 #4 Skrevet 16. mai 2019 Hadde mine unger gjort det så hadde jeg nok enkelt forklart de at det syns jeg ikke noe om, og skal de så snuse så må de få seg en jobb for ukepenger eller penger fra meg får de ikke mer. Hadde de så klaget, kunne de bare ha klaget til døve ører. De hadde fått klær og nødvendig ting, men da må de ha meg med på slep med kortet. Dette vet mine unger, for de har spurt meg ut om alkohol, snus, røyk og narkotika. Ungene sperret skikkelig opp øyne når jeg svarte på spm om alkohol: jeg sier som mormor sa til meg, mitt privilegium som mamma er å kunne støvsuge akkurat når jeg vil (dette sa min mor med øyne som lyste glede, for hun gledet seg skikkelig til å kunne støvsuge en søndagsmorgen klokka seks kun for å plage en av oss. Hun sa selv hun var superskuffet over at hun aldri fikk gleden når vi ble voksene, men for både meg og min søster var denne settningen nok til at vi aldri drakk oss fulle. Vi drakk, men vi var mer edru på fest og når vi drakk så var det så lite at vi nesten var edru før vi kom hjem. Og ja, min mor hadde gjort det og jeg er ganske så sikker på at min far hadde slått følge med ett elle annet bråkete elektrisk verktøy også.) muligens litt unormale metoder og meninger, men det virker som det har nådd inn hos de. Nå er nemlig huset ordnet istand til champanjefrokost for en gjeng med ungdommer i morra, alkoholfri champanje. Alkohol var vist helt uaktuelt, for de skulle jo tross alt gå i barnetog og da måtte de være edru. Så jeg får gå meg en lang tur imorra tidlig så de får huset alene, tatt alle de hundre snappene de skal og jeg får rydde etter de. Det gjør jeg gladelig når det er slike holdninger ungdomen rundt her har. Anonymkode: c605e...e29
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2019 #5 Skrevet 16. mai 2019 Kommer litt an på. Jeg nektet ikke min å snuse i den alderen, men så hadde vi minst 20 andre utfordringer også. Jeg måtte velge mine kamper og denne ble ikke den viktigste. Nå er hun 20 og har kuttet ut snus på egenhånd. Anonymkode: ef51c...705
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2019 #6 Skrevet 16. mai 2019 Jeg har helt klart sagt ifra til min 18 åring hva jeg mener om at han snuser. På russetreff her tidligere i måneden hadde han røyket, tydeligvis også kjøpt en pakke selv. Da fikk han høre det for å si det sånn, for jeg er så imot røyk, har alltid hatt den holdningen, og kommer alltid til å ha det. Da sa jeg klart ifra til han at dersom jeg så mye som luktet røyk av klærne hans, så fikk han finne seg sin egen leilighet, for da var jeg ikke interessert i å forsørge han mer. Han forsikret meg om at han kun hadde prøvd, og ikke skulle begynne å røyke. Og, ja, jeg kommer til å holde min del av avtalen. Er ikke så mange kamper jeg har vært nødt til å ta, men akkurat der forstod han nok alvoret. Min 18 åring har for øvrig jobb utenom skolen, og bruker pengene på det han vil. Anonymkode: e8183...52e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå