Anonym bruker Skrevet 16. mai 2019 #1 Skrevet 16. mai 2019 I år2002 fikk jeg 90 000kr til å kjøpe meg bolig.Av moren min. Broren min fikk 90 000 kr til utdannelse som han ikke fikk bruk for . Både jeg å min bror er idag unge uføre med minstesatsen. Jeg eier hus som jeg må selge pgr av at jeg må kjøpe meg en billigere leilighet. Broren min har ikke kommet seg inn på bolig markedet.Men har bodd gratis hjemme i flere år å skal bo der i tre år til for å spare penger. Han har fått kjøpt seg hytte nå. Moren min har for noen år siden ordnet med advokat så broren min skal få 90 000 kr ekstra når hun dør,. Dette Blir indeksregulert så i følge min beregning vil han få i hvertfall 340 000 kr ekstra når hun går bort. Jeg synes dette er veldig urettferdig. Men hun mener det er riktig fordi han aldri fikk kjøpt seg bolig å det fikk Jeg. Nå har beløpet steget til 140 000 kr. Jeg har mye lån selv å sliter med økonomien.Jeg er alene med barn . Det beste hadde vært å betalt tilbake pengene men. Hva mener dere? Anonymkode: 5d405...14d
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2019 #2 Skrevet 16. mai 2019 Hæ? Fikk han eller fikk han ikke 90000? Om han brukte de til utdannelse eller ikke er jo ikke relevant. Har dere fått samme beløp eller ikke? Anonymkode: f174a...f2e
Sommerkroppen 2029 Skrevet 16. mai 2019 #3 Skrevet 16. mai 2019 (endret) Slik jeg leser deg, så har både du og din bror fått 90 000,- hver. Ergo skal han ikke bli forfordelt 90 000,- ekstra bare fordi han ikke valgte å bruke de pengene han fikk til utdannels i første omgang. Det er jo blodig urettferdig! Dessverre kan din mor gjøre som hun vil så lenge det er hun som bestemmer over seg selv. Men skjønner hun ikke at dette blir fryktelig feil? Og hva mener din bror? Synes han det er helt innafor at han får dobbelt opp og vel så det?? Det riktige hadde jo vært at etter hennes død, så skulle huset blitt taksert og dere begge skulle delt på salssummen. Jeg skjønner ikke enkelte foreldre som velger å forfordele ett av barna på den måten. Det skaper bare splid 😞 Endret 16. mai 2019 av Sommerkroppen 2029
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2019 #4 Skrevet 16. mai 2019 Det er ikke så mye du kan gjøre med det, men fy søren råttent gjort. Og hvis din bror er enig at dette er riktig, så er han like ille som din mor. Jeg hadde blitt skikkelig såret av sånn åpenlys forskjellsbehandling, og det hadde forholdet til mor og bror fått lide for. Anonymkode: 565f9...c45
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2019 #5 Skrevet 16. mai 2019 Han har fått 90 000 ekstra fordi han ikke fikk brukt utdannelsen. Anonymkode: 5d405...14d
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2019 #6 Skrevet 16. mai 2019 Det er vel ikke så mye du kan gjøre med det, din mor bestemmer selv over pengene sine, men det er blodig urettferdig! Jeg skjønner at hun vil hjelpe han inn på boligmarkedet, men uansett er det ikke! Anonymkode: 41821...fc6
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2019 #7 Skrevet 16. mai 2019 De mener det er riktig, fordi han aldri fikk brukt utdannelsen å jeg fikk kjøpt meg leilighet. Jeg har ingen annen familie. Erveldigalene bare meg å sønnen min. Anonymkode: 5d405...14d
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2019 #8 Skrevet 16. mai 2019 Er veldig alene, bare meg å sønnen min. Anonymkode: 5d405...14d
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2019 #9 Skrevet 16. mai 2019 Så han bor gratis hjemme, fikk penger til utdannelse han ikke bruker og skal få penger. Snakk om urettferdighet. Beklageligvis er det ikke så mye du kan gjøre men vet selv at jeg hadde blitt så såret at jeg hadde kuttet ut mye av kontakten med de videre. Anonymkode: fc2eb...0af
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2019 #10 Skrevet 16. mai 2019 Det er ikke rettferdig. Men livet er sjelden rettferdig. Det er vel litt sånn i familieforhold også? Mammaen din hjalp deg ut på boligmarkedet og ønsker hjelpe han også med det. At han ble ufør og ikke fikk brukt utdannelsen er jo ikke rettferdig det heller... Du vil jo uansett få pliktdelsarven din, mammaen din kan ikke testamentere seg vekk fra den. Anonymkode: 5869b...a5a
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2019 #11 Skrevet 16. mai 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke rettferdig. Men livet er sjelden rettferdig. Det er vel litt sånn i familieforhold også? Mammaen din hjalp deg ut på boligmarkedet og ønsker hjelpe han også med det. At han ble ufør og ikke fikk brukt utdannelsen er jo ikke rettferdig det heller... Du vil jo uansett få pliktdelsarven din, mammaen din kan ikke testamentere seg vekk fra den. Anonymkode: 5869b...a5a Hi er jo ufør på minstesats hun og Anonymkode: 565f9...c45
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2019 #12 Skrevet 16. mai 2019 Jeg tror jeg ville spurt din mor om hun har tenkt å forfordele like mye til deg - indeksregulert det også, selvfølgelig - som din bror har spart på å bo gratis hos henne i xx antall år? For de pengene han kunne ha brukt til å kjøpe seg bolig, de pengene har han selv valgt å investere i en hytte istedenfor bolig. Det er hans valg, ikke noe du skal tape på. Vet du, jeg tror at din mor og bror er for tett. De har bodd sammen i flere år allerede som voksne og de skal bo sammen enda tre år til. Dermed er det lett å bli blind for rettferdigheten og kanskje også bli manipulert av din bror... Hvor mye måtte din bror betalt for en liten leilighet der dere bor? Jeg ville satt opp et regnskap og vist din mor hva hun i realiteten har gitt ham hver måned - det er mange tusen kroner hver eneste måned og det skal hun fortsette å gjøre i flere år til. Pengen han har spart (dvs. hun indirekte har gitt ham ved at han slipper å betale husleie), de har han investert i hytte. Har din mor en plan for hvordan hun skal hjelpe deg til å kjøpe deg en hytte også? Og hvis ikke, hvorfor mener hun han fortjener mer hjelp enn deg? Jeg synes du skal sette opp et slikt regnskap, det vil garantert beløpe seg til mange ganger 90.000 kroner - og det vil det også gjøre de neste tre årene. Hvis han f.eks. måtte ha betalt mellom 7 - 10.000 kroner i leie pr. måned for en liten leilighet der dere bor, og han istedenfor har bodd gratis hos din mor i f.eks. tre år til nå så blir det 210.000 - 360.000 kroner på tre år han har "fått". Hvis han heller ikke betaler strøm hos din mor, da må dette legges til beløpet. Så må du plusse på 210.000 -360.000 kroner til for de neste tre årene (+ ev. for strøm også). Da viser det plutselig at han har "fått" et sted mellom 420.000 og 720.000 kroner av din mor siste årene - minimum! (ta et lite forbehold ang. hoderegningen min nå, jeg er forferdelig trøtt i øyeblikket, men ble provosert over det urettferdige i dette). Og på toppen av dette igjen skal du plusse på de 90.000 din bror fikk og brukte til utdanning OG det beløpet hun og han mener han skal forfordeles på, minst 340.000. Da er realiteten at din bror har fått verdier for en million +/-. Jeg er ingen jurist, men jeg tviler faktisk på at din mor kan forfordele det beløpet med en slik begrunnelse. Om hun gjør det ville jeg vurdert å bestride det - for du kan jo vise til hvor mye din bror har fått, og hytta hans er et tydelig tegn på at han ikke akkurat ville slitt for å komme inn på boligmarkedet om han hadde prioritert anderledes. Du har ulike valg her, HI, bare du kan vurdere hva som er riktig for deg. Det ene er selvfølgelig at du bare kan slippe det urettferdige og tenke at forholdet til familien er viktigere enn penger. Om du greier det når du har en så presset økonomi, det er jo en annen sak. Skal du slippe det, da må du gjøre det totalt. Det andre du kan gjøre er å ta dette opp med din mor, gjerne med et slikt regnskap som jeg foreslo over. Om din mor ikke er helt blåst vil hun se det urettferdige i at hun sponser din bror med både hytte og bolig, mens du kun fikk 90.000. Men om din mor er konfliktsky og kanskje manipulert av din bror, da tror jeg ikke hun vil innrømme noenting, for hun har tross alt bodd tett med ham i flere år og skal gjøre det i tre år til. Så skal hun ha husfred kan det være hun ofrer deg, enten hun vil det eller ei. En tredje ting å ev. gjøre er å prøve å få mor og bror med til terapi, eller kanskje heller til en nøytral advokat som kan forklare litt om rettferdigheten i dette og også lovverket om det. Er det slik at du kan bestride et ev. testamente og har retten på din side så er det jo dumt av din mor og bror å kjøre på med det. Jeg tror jeg ville undersøkt litt selv først. Kanskje du kan få noen gode råd hos Jussbuss eller Jurk? Jeg vet ikke, men det er jo verdt å sjekke. Og så tror jeg at jeg ville tatt en samtale med din mor på tomannshånd og vist henne et slikt regnskap og spurt henne om hun fremdeles mener det er rettferdig at din bror skal få enda mer. Blåholder hun på å gjøre dette, da ville jeg sagt at du ikke vil legge deg borti det at din bror får så mye ekstra pga. gratis bolig, men at hun i det minste sørger for at arven blir fordelt 50/50 mellom dere, at hun ikke også etter sin død gir ham så mye mer. Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke tror jeg hadde fått samme forhold til noen av dem igjen hvis din mor ikke slår fra seg det med å gi ham større arv, og at din bror også innser det urimelige i det og sier seg enig med deg. Anonymkode: d2235...097
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2019 #13 Skrevet 16. mai 2019 Jeg ville ha snakket med moren. Ville sakt vi fikk begge likt. Jeg kjøpte meg leilighet og han gjorde det ikke. Hvorfor skal ha få ny sjanse? Skal ikke begge barn behandles likt? Spørre om hun kan dele det mellom dere to? Å si at du synes det er trist at at hun forskjell behandler dere. Men at det er opp til henne, hva hun ønsker å gjøre. Bare si det du føler. Anonymkode: 9dfb0...fb6
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2019 #14 Skrevet 16. mai 2019 dette hadde jeg ikke godtatt i det hele tatt, ta opp kampen, ikke la de kjøre over deg Anonymkode: 88e0a...7d6
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2019 #15 Skrevet 16. mai 2019 Minner meg mere om min familie. Broren er helt ubrukelig kan ikke steke egg en gang. 29 år, bor med foreldre. Foreldrene sakt når de dør han skal arve alt. Vi er til sammen med bror 4 barn. 3 jenter og 1 gutt. Alle fire får 200 000kr hver. Og resten alt arver broren. Jeg klager ikke. Trenger uansett ikke noe fra dem. Sakt jeg trenger ikke de pengene de skal gi heller. Når de behandler så forskjellig. Anonymkode: 9dfb0...fb6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå