Gå til innhold

Nordnorsk - synger når vi prater?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk høre at vi som snakker nordlending synger når vi prater? 😅 flere som har hørt den kommentaren før? Hmmm... 

Anonymkode: ff588...64d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg fikk høre at vi som snakker nordlending synger når vi prater? 😅 flere som har hørt den kommentaren før? Hmmm... 

Anonymkode: ff588...64d

Ja, men den er feil. Dersom man ser på Europa som helhet, er det vi som har "normalt" tonefall, dvs nedadgående. Mens derimot trøndere og østlendinger har de der hoppete greiene, hvor de plutselig kan slutte en setning i oppoverbakke. Det er atypisk, hvis du sammenligner med dansk, tysk, engelsk, fransk osv.

Anonymkode: ef23f...5dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil heller si sutrer. Av alle dialekter så er de nord for Trondheim ikke særlig sjarmerende. 

De som synger er hardingene. De er en fryd å høre på. 

Anonymkode: 1e51a...6d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Vil heller si sutrer. Av alle dialekter så er de nord for Trondheim ikke særlig sjarmerende. 

De som synger er hardingene. De er en fryd å høre på. 

Anonymkode: 1e51a...6d0

Hvilken nydelig dialekt er det du selv har ? 😉 Trønder er noe av de værste dialektene jeg hører. De er på delt førsteplass med gudbransdalingene, deretter Bergen/stavanger, også en tredjeplass til sogn og fjordane/møre og Romsdal. Det høres rett og slett ut som vrøvl..

Anonymkode: ff588...64d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke uttale meg om dere synger, men elsker nordlandsdialekt! Har derimot svært lite til overs for å rakke ned på andre dialekter. 

Anonymkode: 42a93...4e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det gjelder hele Norge. 

Men min personlige mening er at den dialekten er fullstendig GRUSOM... Men kanskje fordi de jeg har kjent ikke har vært noe særlig. 

Anonymkode: 9c57f...e9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hørt det, men synes det er mer synging i vest enn i nord. Nordlendinger snakker mer «stakkete»

Anonymkode: 34e98...5d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter sutrende. En nordlending høres alltid sur og grinete ut, forferdelige dialekter i nord.

Anonymkode: cbc38...eae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste er som regel blind på sin egen dialekt og synes den er finest. For andre er det nok ikke slik.. Trøndere vil gjerne synes de har den fineste, samtidig som vi utenfor ikke synes det. Den er ganske bred og det skal mye til for at andre som ikke snakker slik, syns det er fint. Det jeg mener er at dialektene som bruker ord i dagligtale som ikke finnes i hverken bokmål eller nynorsk , de har utenforstående vanskeligheter for å forstå, og de har dermed også vanskeligheter med å synes det er fint. Da tenker jeg på ord som "itj" "sjø" "koinn".. I nordnorsk finner vi egentlig ikke ord som ikke finnes i bokmål eller nynorsk, det er dermed ganske nøytralt og ingen vanskeligheter med å gjøre seg forstått :) Tonefallet i de forskjellige dialektene, det er en annen sak. Der vil jeg si oslo området har den fineste lyden. Lystig.

Anonymkode: ff588...64d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

nordnorsk finner vi egentlig ikke ord som ikke finnes i bokmål eller nynorsk, det er dermed ganske nøytralt og ingen vanskeligheter med å gjøre seg forstått

Spent på hvilken nordnorsk dialekt du sikter til her? For alle dialektene i nord har da i høyeste grad ord som er lokale.

"Fli me feito" som man sier på Helgeland, eller "kem du e puinn" som det heter i Vesterålen....

Anonymkode: ef23f...5dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fra Kiberg har i alle år fått høre at de synger når de snakker😊

Anonymkode: a4fed...a58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Det gjelder hele Norge. 

Men min personlige mening er at den dialekten er fullstendig GRUSOM... Men kanskje fordi de jeg har kjent ikke har vært noe særlig. 

Anonymkode: 9c57f...e9f

Hvilken dialekt? 

Anonymkode: ccace...a58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...