Gå til innhold

Jeg føler meg så lite intelligent...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber i barnehage og det har vel egentlig ingenting med saken å gjøre, men jeg føler at jeg sliter med å ta til meg ny kunnskap. Jeg sitter også med en følelse av at andre skjønner så mye mer og klarer å se sammenhenger i langt større grad enn meg.. jeg er førtito og lurer på om flere føler det likt?

Anonymkode: b370d...8bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nok ikke uvanlig å føle det slik,

Jeg var den i klassen som aldri fikk med meg alt. I min familie, den dummeste.

Men hjernen kan utfordres. Nå er jeg den med høyest utdanning i min familie og det innenfor matte og fysikk. De to fagene jeg var dårligst i.

Jeg videreutdannet meg når jeg var 38.

Anonymkode: 1caf5...f38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fakta: Jeg vet at jeg på papiret er per definisjon smart, jeg vet at (basert på referanser) jeg har evne til refleksjon som er over gjennomsnittlig, jeg fikk nettopp en lederjobb uten de "rette" (utdanning) papirene. Så noe gjør jeg rett. 

Følelser: Men fortsatt føler jeg med som en tunglært dust. Innimellom tenker jeg at nå blir jeg snart avslørt. Nå vil de snart se hvor dum jeg egentlig er, eller at jeg ikke har peiling på hva jeg driver med. 

Er det ikke rart? 🙂

... Jeg lytter på en lydbok nå (feminist fight club), og vet du at der snakket de om nettopp det jeg nå beskriver. At kvinner føler dette ofte. Det er litt trøst i det. Og ufarliggjør det litt. 

Så nei, du er ikke alene. Og vet du, sannsynligvis er følelsen helt ubegrunnet 😉

Det får fint. Aksepter "Godt nok" :)

Anonymkode: ba3dd...df0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler du det alltid sånn, eller er det bare i perioder? Jeg tenker spesielt med det å se sammenhenger og koble ting.

Anonymkode: 8ddd2...b9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler mye om interesser. Jeg satt i et styre en gang der jeg sikkert ble oppfattet som mindre begavet. Men jeg var bare ikke i stand til å lære om denne virksomheten fordi jeg syntes det var så kjedelig. I andre sammenhenger er jeg lynrask. 

Les og lær om ting som interessert deg. Innenfor å melde pass i noen samtaler med begrunnelse; «det kan jeg ikke så mye om», men noe må man jo engasjere seg i. Et annet tips er å lese deg opp på grunnleggende samfunnsfag. Hvordan fungerer det politiske systemet i Norge osv. Det bør enhver nordmann kunne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vel litt med interesser og alle er ikke like smarte i alt. Jeg er og har altid vært ekstrem god til å sette ting i sammenheng. Har og ofte utrolig god hukommelse. Merker at de fleste rundt meg er ikke like god på det. Men på andre ting er jeg ikke like god nei. Veldig dårlig i matte og ligninger, og også figurer man skal sette i sammenheng. Men i det virkelige liv er jeg god på det. 

Er sikkert noe annet du er skikkelig god på. Og du er nok helt sikkert ikke mindre intelligent 😊

Anonymkode: f59c7...1cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler det også slik. Føler jeg kan "feil" ting, det jeg vet eller kan er ikke ting som er viktig eller folk flest er opptatt av.

Anonymkode: bc494...ac8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har doktorgrad og er snart professor, men føler det også sånn iblant. Jeg tror det er ganske vanlig.

Du er sikkert minst like smart som alle andre, og trolig et godt stykke over gjennomsnittet også. Ikke tenk så mye på hva andre måtte mene og tro om deg, tenk heller på hva og hvem du syns er interessant(e) og fokuser på det. 

Anonymkode: 4dc27...0ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler det også slik ts. Ble mobbet hele skolen, men bestemte meg for å studere. Jeg ble så kraftig mobbet og var så deprimert på vgs at jeg slet. Jeg avsluttet , så tok et år på folkehøgskole. 
Så var det tilbake på vgs, ville bare bli ferdig. tok vgs et annet sted enn der jeg var sist, så langt unna som mulig. 
Så stod på hardt for å få toppkarakterer. Hadde 3 i snitt fra vg1 og jeg ville studere psykologi liksom 😛 Lå på ca 4 i snitt a jeg ble ferdig der, så var det påbygg og der ble det. Satt oppe masse netter for å ta skolen på påbygg, men det var ikke håp selv om jeg klarte å få en 6'er. Så betalte jeg på sonans for å ta opp eksamen, men det gikk skeis. Jeg fikk fulltidsjobb i tillegg.
Så betalte jeg folkeuniversitet for å ta psykologi som privatist, gikk også til helvete.
Gav opp og tok til takke med jobben. 
Har siden bare følt meg for dum for skole og tenker at jeg kanskje får ta til takke med et fattig liv. Følte egentlig ike at livet var så fattig, men når jeg leser og hører alt folk sier om hva de skal bli, hva ungene sine er og skal bli osv osv.Og het går jeg i en jobb jeg fikk tileldig 😛 Aner ikke hvem jeg skal "skylde på". er det slekten? hvis jeg har arvet mammas greie der så har hele familien fagbrev. Vi er arbeiderklasse.. kanskje jeg rett og slett bare ikke arvet noen studiehjerne. 

Anonymkode: 38e2a...ef9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig lite intelligent når det kommer til matte, historie, geografi, politikk, bil&motor, film, musikk. Men jeg er veldig kreativ å veldig flink med folk 🙂

Anonymkode: cf18c...745

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 34 og føler det ikke slik selv, men vet ikke hvor mye som er medfødt og hvor mye som har med stimuli å gjøre. Noen ganger må jeg innse at folk er skarpere enn meg, men ikke nødvendigvis på alle felter.

Det er ikke så ofte jeg får følelsen av at andre virker mindre våkne. Da er det hovedsakelig snakk om psykisk utviklingshemmede, folk som jobber i vernede bedrifter eller lignende. Folk er knyttet til hverandre gjennom den verden vi lever i, så de blir på mange måter like våkne (med noen unntak).

Begrepet "intelligens" er ikke definert tydelig nok til at det kan måles. Skjønt, man kan ha veldig forskjellig kapasitet til å lære seg noe nytt, men det varierer innenfor de ulike interesseområdene.

Noe av fordelen med å være litt "dum", må jo være at man får en bedre føling med sitt potensial, og lettere kan yte sitt maksimale..

Anonymkode: ad747...9d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heng mer på DIB så føler du deg snart ganske mye smartere ;) Aldri sett maken til samleplass for løkhuer. 

Anonymkode: 982e8...1af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å ta et annet perspektiv: Om du nå skulle være litt under snittet intelligent, gjør det i tilfelle så mye? Du har helt sikkert mye annet ved deg og talenter som er av stor verdi for deg selv og dem rundt deg. 

Anonymkode: 1cd53...f5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Heng mer på DIB så føler du deg snart ganske mye smartere ;) Aldri sett maken til samleplass for løkhuer. 

Anonymkode: 982e8...1af

Jeg er ikke enig med deg. Her finnes alt mulig slags mennesker og en god del oppfatter jeg som langt over gjennomsnittet reflekterte og smarte. Tenker DIB representerer befolkningen generelt. 

Anonymkode: aaaea...b52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.5.2019 den 22.06, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber i barnehage og det har vel egentlig ingenting med saken å gjøre, men jeg føler at jeg sliter med å ta til meg ny kunnskap. Jeg sitter også med en følelse av at andre skjønner så mye mer og klarer å se sammenhenger i langt større grad enn meg.. jeg er førtito og lurer på om flere føler det likt?

Anonymkode: b370d...8bc

Vel, utfra det du skriver, og din evne til å reflektere over deg selv, vitner for meg om intelligens. 

Tror ikke det skorter på intelligens hos deg, men kanskje selvtillit? Det er mulig å gjøre noe med.

Anonymkode: 234a1...420

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vel, utfra det du skriver, og din evne til å reflektere over deg selv, vitner for meg om intelligens. 

Tror ikke det skorter på intelligens hos deg, men kanskje selvtillit? Det er mulig å gjøre noe med.

Anonymkode: 234a1...420

Akkurat det hun sa. 

Anonymkode: aaaea...b52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...