Gå til innhold

Dere med konfirmanter i 2028

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begynner dere sparinga nå?

Anonymkode: d8718...25e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei men herregud...….

Anonymkode: 4a390...649

Skrevet

Vi brukte nettopp ca 150.000,- på konfirmasjon. (Bunad, selskap og gave). Hvis jeg hadde hatt dårlig råd hadde jeg begynt å spare tidlig. Med det budsjettet vi hadde ville dt utgjort  mellom 1000,—1500,- pr mnd frem til da. Vi har hatt tre konfirmasjoner på rappen til omtrent samme pris. Så har man flere barn blir det fort dyrt. 

Anonymkode: 9a702...61c

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Vi brukte nettopp ca 150.000,- på konfirmasjon. (Bunad, selskap og gave). Hvis jeg hadde hatt dårlig råd hadde jeg begynt å spare tidlig. Med det budsjettet vi hadde ville dt utgjort  mellom 1000,—1500,- pr mnd frem til da. Vi har hatt tre konfirmasjoner på rappen til omtrent samme pris. Så har man flere barn blir det fort dyrt. 

Anonymkode: 9a702...61c

150 000,-? Veldig stor familie da?

Skrevet

Jeg begynte sparingen da jentene mine var ca 6 og 8 år gamle. Laget en bunadskonto og informerte også besteforeldrene om det så de har satt inn litt av og til.

Anonymkode: 0af6e...e25

Skrevet

Jeg sparte til mine fra første leveår ja. Konfirmasjon og andre ting som koster endel. 

Det som er til overs får de når de blir 20. 

Anonymkode: 6e1ba...1cc

Skrevet

Vi er ikke religiøse, så konfirmasjon behøver vi ikke tenke på.

Anonymkode: 83802...ab7

Skrevet

Men hvis ungene deres ønsker å konfirmere seg da? Får de ikke lov?

Anonymkode: 963a6...0e6

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Kan jo hende barna velger å konfirmere seg enten i kirken eller borgerlig selv om dere foreldre ikke er kristne da.

Da sønnen min ble konfirmert i kirken i fjor var det faktisk tre stykker som måtte døpes først fordi de ikke hadde religiøse foreldre og ikke var døpt som små, men de valgte nå både å døpe og konfirmere seg likevel.

Det er ikke mange som helt velger bort konfirmasjon av dagens unge, om de ikke vil i kirken konfirmeres de borgerlig.

Skrevet

150 000 er jo veeeeldig mye da! Vi hadde akkurat og da kostet gave og selskap i underkant av 30 000. Vi var 40 stk. Det var riktignok ikke med bunad, men likevel 

Anonymkode: 70db5...487

Skrevet

Kan jo hende barna velger å konfirmere seg enten i kirken eller borgerlig selv om dere foreldre ikke er kristne da.

Da sønnen min ble konfirmert i kirken i fjor var det faktisk tre stykker som måtte døpes først fordi de ikke hadde religiøse foreldre og ikke var døpt som små, men de valgte nå både å døpe og konfirmere seg likevel.

Det er ikke mange som helt velger bort konfirmasjon av dagens unge, om de ikke vil i kirken konfirmeres de borgerlig.

Et barn som er oppdratt til å ikke tro på eventyr vil jo selvfølgelig ikke plutselig begynne med det når de nærmer seg voksen alder. 

Hvis man bevisstløst oppdrar barn til å tro på hvilke eventyr som helst blir det jo annerledes.

Eventuelt at man oppdrar dem til å bli griske og ønske gaver, som jo er hovedgrunnen for 99% når det kommer til konfirmasjon.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Et barn som er oppdratt til å ikke tro på eventyr vil jo selvfølgelig ikke plutselig begynne med det når de nærmer seg voksen alder. 

Hvis man bevisstløst oppdrar barn til å tro på hvilke eventyr som helst blir det jo annerledes.

Eventuelt at man oppdrar dem til å bli griske og ønske gaver, som jo er hovedgrunnen for 99% når det kommer til konfirmasjon.

Hvor gamle barn har du?

Tror du undervurderer hva påvirkning fra venner betyr for en ungdomsskoleelev altså ;)

Skrevet

Hvor gamle barn har du?

Tror du undervurderer hva påvirkning fra venner betyr for en ungdomsskoleelev altså ;)

4 av dem er over ungdomsskolealder, og er selvfølgelig ikke konfirmert. 

Skrevet

Vi hadde konfimrasjon i helgen og det kom på 10.000 for selskap/mat/stæsj (mye vi ikke trenger å kjøpe igjen til nestemann) også fikk konfirmanten gave til 10.000. Skal klare det om 3 år og :) Og om 15!

Anonymkode: e3e53...2ab

Skrevet

Det kan jo hende at at de ikke lenger er i stand til å ta egne avgjørelser da, de 4 barna dine...

Anonymkode: d3d11...a0f

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Med sånne holdninger, så hadde de neppe turt/orket å si det til deg om de ønsket å konfirmere seg.  Håper ikke du lærer ungene dine til å være like sneversynte

Anonymkode: 963a6...0e6

Skrevet

Jeg er alene med min sønn men har en fondskonto hvor jeg sparer 500kr i mnd på som er øremerket eventuell konfirmasjon. Begynte for 2,5 år siden - han er 8 nå. 

Greit å spare et beløp som man ikke merker så lett. 

Anonymkode: 7f79b...22f

Skrevet

Nei. Har konfirmasjon om 5, 7 og 11 år(gutt, jente, gutt), men har ikke tenkt å spare spesielt av den grunn. Jenta skal mest sannsynlig arve bunad.

Kan ikke tenke meg vi kommer til å bruke så mye som 10 000 på selskapet en gang(da kommer gave utenom). Vi har liten familie som sikkert er enda mindre om 5/7 år, så skal nok fint klare å holde selskapet hjemme.(evt ha middagen på hotell/restaurant)

Anonymkode: c41be...73c

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

4 av dem er over ungdomsskolealder, og er selvfølgelig ikke konfirmert. 

Nei, og her kan vi vel snakke om indoktrinering tenker jeg... 

Det er viktigere å oppdra barn som tenker som meg enn å oppdra barn som tenker selv. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Begynner dere sparinga nå?

Vi begynte å spare rett etter påske i fjor. Opprettet en egen konfirmasjonskonto som vi satt inn litt hver mnd + hvis vi hadde litt ekstra en mnd.

Anonymkode: 247e1...a87

Skrevet

Takk for svar. Hvor mye må jeg regne med å bruke? På både selskap og bunad... 

Skrevet

Og forresten, vi regner med å være mellom 20 og 35 stykk. Vanskelig å si så langt frem i tid da. Men må ha litt slingringsmonn. Har to barn med 2 år mellom og vi har dårlig råd så vi MÅ spare til det... 

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar. Hvor mye må jeg regne med å bruke? På både selskap og bunad... 

Kommer jo an på om du skal lage selv eller ikke. Jeg lagde mesteparten selv. Kjøpte våruller og brød. Brukte ca 3000 på mat (det var inkludert det vi bestilte) drikke og kaker. Hadde selskapet hjemme så det var gratis. Var 32 stk. Bunad kommer jo og an på hvilken type du skal kjøpe.

Anonymkode: e3e53...2ab

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så dum. 

Anonymkode: 2176c...515

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...