Gå til innhold

17 mai

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser det er diskusjoner om å stille opp på 17 mai med å stå i kiosk, bake kake osv.

Min mening er at viss en ikke gidder stille opp det ene eller de 2 årene trinnet er satt opp på dette, så må en bare holde seg hjemme og for all del ikke vise seg på skolen!! 

Det er da de andre ser på deg som en idiot og snakker dritt, for da viser du at du ikke gidde stille opp for barna og andre, men bare ha goder av dagen selv.

Hold deg hjemme eller reis bort

Anonymkode: 1d6da...249

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig i dette. 

Utrolig flaut for de som ikke stiller på dugnad men som møter opp og koser seg med ungene sine. De får dårlig rykte på seg i lang tid. 

Her arrangerer 7.trinn all dugnad 17.mai og foreldrene må i tillegg stille med to kaker. 6.trinn må levere 1 kake. Alltid noen som ikke gidder og som likevel møter på 17.mai. 

Anonymkode: b77e9...e6a

Skrevet

Enig. Man burde gidde såpass. 

Anonymkode: 1e7aa...3a5

Skrevet

Noen tror jo det holder å være borte bare det året. Det gjør det ikke. Vi husler godt hvem som skulket for 4 år siden også.

I klassen til min datter har vi et sett med kroniske dugnadsskulkere. På de siste foreldremøtene har det blitt kommentert med direkte spørsmål som "Er det noe vits i å føre dere opp på listen eller kommer dere til å skulke som vanlig?" Eller uoppfordret "X kan kjøre med oss for vi lan vel ikke regne med at dere gidder å kjøre."

Anonymkode: 35999...820

Skrevet

Dugnad er en del av pakken når en har barn. De som ikkje bidrar er "low-life". Iallefall her omkring er det type alenemødre-på-sosialtrygd-med-kurdisk-kjæreste som ikkje stiller opp. 

Anonymkode: 0ab0d...311

Skrevet

Ikke få barn da. Jeg stiller gladelig opp på dugnad på fotball og korps. Og på 17 Mai når det er våres tur. Men skal være glad når den tiden er over. Eldstemann er 18 år, så han tar dugnaden selv. Så har jeg bare 2 stk igjen 🤣

Anonymkode: 7c058...8b4

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Noen tror jo det holder å være borte bare det året. Det gjør det ikke. Vi husler godt hvem som skulket for 4 år siden også.

I klassen til min datter har vi et sett med kroniske dugnadsskulkere. På de siste foreldremøtene har det blitt kommentert med direkte spørsmål som "Er det noe vits i å føre dere opp på listen eller kommer dere til å skulke som vanlig?" Eller uoppfordret "X kan kjøre med oss for vi lan vel ikke regne med at dere gidder å kjøre."

Jøss... bare jøss.

Anonymkode: 7b64e...371

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dugnad er en del av pakken når en har barn. De som ikkje bidrar er "low-life". Iallefall her omkring er det type alenemødre-på-sosialtrygd-med-kurdisk-kjæreste som ikkje stiller opp. 

Anonymkode: 0ab0d...311

Ja, for de kan jo umulig være kronisk syke, nettopp ha blitt enke, ha 4 yngre barn som trenger passing eller ha noe annet som plager dem.

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jøss... bare jøss.

Jøss, hva?

Skrevet

Dugnad suger, men det må til! Jeg droppa faktisk en på fotballen fordi pappaen var avgårde med mellomste, eldste skulle ha danseforestilling og yngste var invitert i bursdag. Da tenker jeg det er innafor å la være. Jeg kan ikke være overalt. Jeg hadde og tenkt å "skulke" barnehagens dugnad fordi det var dagen før konfirmasjon i huset, men den ble flytta.

Når det kommer til 17.mai er det et forbanna pes å ha ansvar for arrangementet. En får ikke puste før klokka er nærmere 20 på kvelden, men hvis ikke VI gjør det hvem skal da gjøre det???? Et så stort arrangement på en skole med 500 barn gjør seg ikke selv! Så rull opp erma og sett i gang!

Anonymkode: 010cc...2a3

Skrevet

Har nytt å kunne møte opp, og berre kose oss med ungane på 17. mai i fleire år, men no er det vår tur til å gjere ein innsats :)  Det meiner eg skulle berre mangle! Fleire av dei som har erfaring med 17. maidugnaden på skulen seier det er ganske hyggeleg å jobbe i lag, og like greit å gjere noko, framfor å berre mingle rundt.

Men har sett at det er ganske ulikt kor mykje arbeid det er rundt om, og at nokon har ganske heftige krav til kva ein må bidra med.  Kan hende må ein då ta ein diskusjon om ein har lagt seg til eit for krevande opplegg, og kan nedskalere litt.  Her slutta ein feks med den tradisjonelle betasuppa, som tok lang tid å kutte og ordne til, og held seg berre til pølser og kaker.  Det skal vere kjekt, ikkje berre eit slit gjennom mange år.

Sjølvsagt er det tilfelle der det er vanskeleg å vere med, feks ved sjukdom, barn som treng ekstra oppfølging, folk som må på jobb osv, og det må ein ha forståing for.  Ein kan gjerne likevel vere med å bidra på sin måte på førehand, anten å organisere, ordne til, eller bake ei kake. 

Skrevet

Dere som svarer: 

Hvorfor tar dere ikke i betraktning at folk får 17.mai-oppgaver PÅLAGT hvert eneste år fra barnet starter i barnehagen? 

Her er det IKKE NOE SOM HETER "3. og 4. klasse har ansvaret for 17.mai", her heter det "ALLE slitne småbarnsforeldre må fra barnet starter i barnehagen til barnet slutter på skolen bruke hver ENESTE 17.mai til å jobbe istedet for å ha det hyggelig med barna". Det er noe de har begynt med for 6-8 år siden, så de som er voksne uten små barn og bor her enda, samt pensjonister, har ALDRI vært gjennom det samme, ALDRI hatt 17.mai-oppgaver fra ungen ble presset ut av livmora omtrent, men de skal bare få, få, få imens småbarnsforeldre jobber ræva av seg så de kan drikke kaffe. 

Barnas dag!? NEI! absolutt ikke. Det er ikke mye verken gøy eller koselig for barna når foreldrene må stå i cafe hvert eneste år, og barnet må stå ved siden av og bare vente på at det skal bli ferdig.

Ikke noen leker, ingenting. Bare arbeid, og etterpå er man så sliten at det å ha en middag med øvrig slekt, eller være sosial i det hele tatt, åpenbart UTGÅR. Hvor ble av feiringa? Den ble overført til pensjonistene. 

Anonymkode: a93d4...3af

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere som svarer: 

Hvorfor tar dere ikke i betraktning at folk får 17.mai-oppgaver PÅLAGT hvert eneste år fra barnet starter i barnehagen? 

Her er det IKKE NOE SOM HETER "3. og 4. klasse har ansvaret for 17.mai", her heter det "ALLE slitne småbarnsforeldre må fra barnet starter i barnehagen til barnet slutter på skolen bruke hver ENESTE 17.mai til å jobbe istedet for å ha det hyggelig med barna". Det er noe de har begynt med for 6-8 år siden, så de som er voksne uten små barn og bor her enda, samt pensjonister, har ALDRI vært gjennom det samme, ALDRI hatt 17.mai-oppgaver fra ungen ble presset ut av livmora omtrent, men de skal bare få, få, få imens småbarnsforeldre jobber ræva av seg så de kan drikke kaffe. 

Barnas dag!? NEI! absolutt ikke. Det er ikke mye verken gøy eller koselig for barna når foreldrene må stå i cafe hvert eneste år, og barnet må stå ved siden av og bare vente på at det skal bli ferdig.

Ikke noen leker, ingenting. Bare arbeid, og etterpå er man så sliten at det å ha en middag med øvrig slekt, eller være sosial i det hele tatt, åpenbart UTGÅR. Hvor ble av feiringa? Den ble overført til pensjonistene. 

Hvem er det som pålegger dere dette? Det kan da ikke være FAU, der er det jo bare andre foreldre, og de ønsker vel ikke noe slikt? 

Skrevet
32 minutter siden, Spurvugla skrev:

Hvem er det som pålegger dere dette? Det kan da ikke være FAU, der er det jo bare andre foreldre, og de ønsker vel ikke noe slikt? 

Joda, det er FAU. Og de ønsker å ha det sånn. Tror jeg må starte en revolusjon. 

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Joda, det er FAU. Og de ønsker å ha det sånn. Tror jeg må starte en revolusjon. 

Da må du melde deg inn i FAU, og få med deg noen flere på laget og få ordnet noen skikkelige gode rutiner for hvem som gjør hva. Husk å ha gode forslag som er gjennomførbare, hvis ikke blir det bare som før. 

Skrevet
2 minutter siden, frk Nilsen skrev:

Da må du melde deg inn i FAU, og få med deg noen flere på laget og få ordnet noen skikkelige gode rutiner for hvem som gjør hva. Husk å ha gode forslag som er gjennomførbare, hvis ikke blir det bare som før. 

Enig! Det må da være en mengde mennesker som er enige med deg. Jeg har aldri hørt om at barnehager har vært involvert i feiringen i det hele tatt, og skolefeiringen er da bare for skolebarna. Dette er veldig spesielt. 

Skrevet
4 minutter siden, frk Nilsen skrev:

Ja.. allerede gjort. Men det er noen "sterke mødre" der ute som antakeligvis vil gjøre sterk motstand når det er vår tur til å bestemme.

Skrevet
1 minutt siden, Spurvugla skrev:

Enig! Det må da være en mengde mennesker som er enige med deg. Jeg har aldri hørt om at barnehager har vært involvert i feiringen i det hele tatt, og skolefeiringen er da bare for skolebarna. Dette er veldig spesielt. 

Det er spesielt og dårlig gjort! 

Skrevet (endret)
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja.. allerede gjort. Men det er noen "sterke mødre" der ute som antakeligvis vil gjøre sterk motstand når det er vår tur til å bestemme.

Forbered deg godt, ha en god og bedre plan som kan lett la seg gjennomføre, og sørg for å ha allierte så går dette bra ;)

Endret av frk Nilsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...