Gå til innhold

Noen som har peiling på ansiennitet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har vært så heldig å fått jobbtilbud som nyutdannet sykepleier. Nå ønsker de å få en bekreftelse på tidligere arbeidsforhold. 

Ettersom jeg har skjønt det, så kan en få to års ansiennitet hvis en f.eks. fra tidligere har jobbet i butikk i tilsvarende år - noe jeg har. Men jeg forstår ikke helt hvordan jeg skal få en bekreftelse? Et annet problem som kanskje er verdt å ta med er at bedriften jeg jobbet i gikk konkurs, så det er ikke mulig å ringe for å få en bekreftelse hos dem. Hvis det er sånn man gjør det? Dessverre har jeg ikke styring på hvor de jobbkontraktene er etter x-antall flyttinger siden den gang. Det er dessuten snakk om 6-7 år siden jeg hadde en ordinær jobb som gir ansiennitet, så det begynner å bli en del år siden..

En annen ting er at jeg har skjønt at jeg kan få inntil ett års ansiennitet for foreldrepermisjon - hvordan får jeg en bekreftelse på at jeg har vært hjemme i mammapermisjon? 🤔

Beklager mulig dumme spørsmål, men jeg er helt fersk innen ansiennitet og innen sykepleieyrket :) 

Anonymkode: da52d...e85

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Attester får du på forespørsel fra de stedene du har jobbet, men hvordan du skal få det fra et firma som er konkurs er jeg usikker på... 

for permisjon holder det å levere fødselsattest på barna. 

Anonymkode: 8593d...c9e

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hei!

Jeg har vært så heldig å fått jobbtilbud som nyutdannet sykepleier. Nå ønsker de å få en bekreftelse på tidligere arbeidsforhold. 

Ettersom jeg har skjønt det, så kan en få to års ansiennitet hvis en f.eks. fra tidligere har jobbet i butikk i tilsvarende år - noe jeg har. Men jeg forstår ikke helt hvordan jeg skal få en bekreftelse? Et annet problem som kanskje er verdt å ta med er at bedriften jeg jobbet i gikk konkurs, så det er ikke mulig å ringe for å få en bekreftelse hos dem. Hvis det er sånn man gjør det? Dessverre har jeg ikke styring på hvor de jobbkontraktene er etter x-antall flyttinger siden den gang. Det er dessuten snakk om 6-7 år siden jeg hadde en ordinær jobb som gir ansiennitet, så det begynner å bli en del år siden..

En annen ting er at jeg har skjønt at jeg kan få inntil ett års ansiennitet for foreldrepermisjon - hvordan får jeg en bekreftelse på at jeg har vært hjemme i mammapermisjon? 🤔

Beklager mulig dumme spørsmål, men jeg er helt fersk innen ansiennitet og innen sykepleieyrket :) 

Du skal ha fått en sluttattest fra alle steder du har jobbet (med mindre du ble avskjediget).

Anonymkode: 1aff8...22e

Skrevet

Sluttattest er det ditt eget ansvar å be om kort tid etter du har sluttet, hvis ikke bedriften selv har sendt/gitt deg dette.

Skrevet

Får man ett år for hvert barn man har? Jeg har fire barn, får jeg da fire år der? 

-ikke hi, men er i samme situasjon og håper noen vet 

Anonymkode: b1347...5cc

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Får man ett år for hvert barn man har? Jeg har fire barn, får jeg da fire år der? 

-ikke hi, men er i samme situasjon og håper noen vet 

Anonymkode: b1347...5cc

Ansiennitet via omsorgspermisjon kan gies inntil tre år :) 

Skrevet

Du skal ha fått en sluttattest fra alle steder du har jobbet (med mindre du ble avskjediget).

Neida, jeg sa selv opp stillingen :)

Sluttattest er det ditt eget ansvar å be om kort tid etter du har sluttet, hvis ikke bedriften selv har sendt/gitt deg dette.

Æsj, så kjedelig :( Kan ikke huske om jeg fikk noen sluttattest, og om jeg fikk den så har jeg den ikke nå. Dyr lærdom dette her..

Skrevet

Google din tidligere leder (sjekk f.eks 1881) og ta kontakt med vedkommende. Få en bekreftelse der i etterkant på Mail (PDF) eller brev. Jeg måtte gjøre det samme for noen år siden. Permisjon kan du få bekreftelse fra NAV på.

Anonymkode: cf3f1...dca

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Neida, jeg sa selv opp stillingen :)

Æsj, så kjedelig :( Kan ikke huske om jeg fikk noen sluttattest, og om jeg fikk den så har jeg den ikke nå. Dyr lærdom dette her..

Du kan jo ta kontakt med den lederen du hadde der, så hjelper han/hun deg sikkert. Selv om firmaet er konkurs, så er vel ikke alle døde?

Anonymkode: 7da31...e2c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...