Anonym bruker Skrevet 13. mai 2019 #1 Skrevet 13. mai 2019 ..med typen og ungen på 1,5 år? Vurderer å overraske med en sydentur, og må jo da prøve å tilrettelegge best mulig! Vesla har jo aldri flydd før, så vil helst ikke fly så langt. Vet ikke helt hvordan hun vil reagere på det. (Antar dette er veldig individuelt) Noen reisemål å anbefale på rundt maks 4 timer?? Og hva bør man tenke på når man skal reise med så små barn? Har bestilt Baby Jogger, med ferie i tankene, da jeg antar den er liten og nett å ha med på tur? Noen andre lure ´mom hacks` på lur? Hun sover mest sannsynlig på meg på flyturen (om hun sovner).. Ellers er det vel kanskje lurt å ha med litt snacks, ipad(?), annen underholdning.. Kan tenke meg de kjeder seg på flyet Yes - Håper dere sitter på noen gode tips!! Jeg gleder meg egentlig veldig til å ta med lillemor på ferie, selvom det blir veldig annerledes fra da jeg ikke hadde barn!! Men jeg ser frem til å grave i sanda, plukke skjell, plaske i barnebasseng osv Anonymkode: c6453...3f1
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2019 #2 Skrevet 13. mai 2019 Ingen som har tips? Anonymkode: c6453...3f1
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2019 #3 Skrevet 13. mai 2019 Jeg ville ikke overrasket med en tur, halve moroa er jo å planlegge sammen! dere er to voksne på et barn? Viss du tenker det blir stress med flytur bør du nok bli hjemme. sydentips til så små er å kjøpe et bitte lite oppblåsbare basseng (minste dere finner). Fyll litt sjøvann og la ungen leke i det langt oppe på stranda mens dere slapper av ved siden av. Anonymkode: 49294...8e8
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2019 #4 Skrevet 13. mai 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg ville ikke overrasket med en tur, halve moroa er jo å planlegge sammen! dere er to voksne på et barn? Viss du tenker det blir stress med flytur bør du nok bli hjemme. sydentips til så små er å kjøpe et bitte lite oppblåsbare basseng (minste dere finner). Fyll litt sjøvann og la ungen leke i det langt oppe på stranda mens dere slapper av ved siden av. Anonymkode: 49294...8e8 Oi, du må jo være ei bitter, gammal røy? Jeg blir like overraska hver gang folk svarer på detta forumet.. Får dere for lite hjemme, eller hva er greia med spydighetene?? JA - det skal være bursdagsgave! NEI - han er ikke spesielt glad i å `planlegge` sydentur.. :p Vi booker, og tar resten på sparket. At flytur kan bli stress, avhenger ikke av antall voksne? Vi får da ikke lekt i midtgangen... Blir jo sittende i setet stort sett hele turen, da tenker jeg jo at kortest mulig tur er lurt?? Har ei over middels aktiv jente, så vil tro hun må underholdes ganske heftig. Du får spørre om noen kan hjelpe deg å røske ut den svære kjeppen du har fått oppi ræva! Herreminhatt Anonymkode: c6453...3f1
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2019 #5 Skrevet 13. mai 2019 Vi dro til Rhodos da eldste var 15 mnd. Flyturen gikk greit den,jeg og han sov godt 😉 hadde kun med bøker og noen andre leker( hadde ikke ipad) Hadde med bæresele som jeg brukte på flyplassen og på vei inni flyet. Gav han en smoothie både da vi lettet og landet. Vi var mest ved bassenget da stranda ved hotellet var steinstrand. Fungerte greit. Måtte ha på sandaler hele tiden,slik at han ikke skled på flisene, men det fungerte😊 Anonymkode: a7f84...fa5
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2019 #6 Skrevet 13. mai 2019 26 minutter siden, Anonym bruker skrev: Oi, du må jo være ei bitter, gammal røy? Jeg blir like overraska hver gang folk svarer på detta forumet.. Får dere for lite hjemme, eller hva er greia med spydighetene?? JA - det skal være bursdagsgave! NEI - han er ikke spesielt glad i å `planlegge` sydentur.. 😛 Vi booker, og tar resten på sparket. At flytur kan bli stress, avhenger ikke av antall voksne? Vi får da ikke lekt i midtgangen... Blir jo sittende i setet stort sett hele turen, da tenker jeg jo at kortest mulig tur er lurt?? Har ei over middels aktiv jente, så vil tro hun må underholdes ganske heftig. Du får spørre om noen kan hjelpe deg å røske ut den svære kjeppen du har fått oppi ræva! Herreminhatt Anonymkode: c6453...3f1 Hva var det med det innelgget som var så spydig? Bare fordi hun frarådet deg å overraske og å dra på tur? Les ditt eget innlegg, og måten du svarer folk på! Her må det feies for egen dør! Anonymkode: 31e7f...5a4
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2019 #7 Skrevet 13. mai 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva var det med det innelgget som var så spydig? Bare fordi hun frarådet deg å overraske og å dra på tur? Les ditt eget innlegg, og måten du svarer folk på! Her må det feies for egen dør! Anonymkode: 31e7f...5a4 Hvis du leser innlegget på nytt, er alle svarene spydige Jeg skrev forøvrig aldri at jeg var redd flyturen ville bli stress? Så da trenger jeg vel ikke bli hjemme.. Og dette med oppblåsbart basseng?? Lol. Anonymkode: c6453...3f1
MarshOfDecay Skrevet 13. mai 2019 #8 Skrevet 13. mai 2019 Mallorca var fint! Kort reisetid og flere gode, barnevennlige hoteller
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2019 #9 Skrevet 13. mai 2019 Leker, snacks, nettbrett, sove på ammepute eller «seng» på fanget eller kjøpe sete (har du sete kan du kjøpe koffert som gjør at setet blir en seng). Husk smokk og drikke mot dotter i ørene! Legg flyturen til kvelden hvis du skal ha en lengre flyvning. Vi har reist 2 ganger til USA med minste. Første gang da han var 9 mnd og andre gang da han var 1.5 år. Hvis du skal til sydenland bør du tenke over bilsete og trafikksikkerhet. Vi hoppet over sydenland fordi bilsete i buss som regel ikke er mulig og de fleste taxier ikke har slikt. Har de det er det som regel av dårlig kvalitet. Vi reiste derfor til USA, tok med eget sete og hadde leiebil (leide beskyttelse til sete/vogn på flyet). Husk å pakke nok bleier, stellekrem, engangsstelleunderlag og våtservietter fordi det er dyrt og dårlig utvalg i de fleste sydenland. Barnemat er også noe du bør vurdere å ta med litt av. 4 timer flytur er bare barnematen kos dere! Anonymkode: c9fde...50c
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2019 #10 Skrevet 14. mai 2019 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Leker, snacks, nettbrett, sove på ammepute eller «seng» på fanget eller kjøpe sete (har du sete kan du kjøpe koffert som gjør at setet blir en seng). Husk smokk og drikke mot dotter i ørene! Legg flyturen til kvelden hvis du skal ha en lengre flyvning. Vi har reist 2 ganger til USA med minste. Første gang da han var 9 mnd og andre gang da han var 1.5 år. Hvis du skal til sydenland bør du tenke over bilsete og trafikksikkerhet. Vi hoppet over sydenland fordi bilsete i buss som regel ikke er mulig og de fleste taxier ikke har slikt. Har de det er det som regel av dårlig kvalitet. Vi reiste derfor til USA, tok med eget sete og hadde leiebil (leide beskyttelse til sete/vogn på flyet). Husk å pakke nok bleier, stellekrem, engangsstelleunderlag og våtservietter fordi det er dyrt og dårlig utvalg i de fleste sydenland. Barnemat er også noe du bør vurdere å ta med litt av. 4 timer flytur er bare barnematen kos dere! Anonymkode: c9fde...50c Tusen takk for utfyllende svar. Hun tar ikke smokk, flaske eller lignende! Så vi får evt prøve vann på tutekopp.. Ift at vi skal reise til sydenland har jeg også tenkt på dette med avstand fra flyplass til hotell.. At det blir kort avstand, og at vi har alle fasiliteter på hotellet, evt i gangavstand. Så vi kan slippe å drasse med bilsete. Det blir litt vel styrete!! Ja, er vel Pram-pack eller noe? til vogn. Og har hørt man bør kjøpe med mer enn nok av disse forbruksvarene, ja! Ellers blir det fryktelig dyrt Tenkte å ta med både grøtpulver, smoothier og litt ymse pålegg Takk igjen! Og selvfølgelig bæretøy! Det kommer vel godt med på flyplass, og generelt om det blir litt gangavstand til sentrum eller lignende! Anonymkode: c6453...3f1
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2019 #11 Skrevet 14. mai 2019 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tusen takk for utfyllende svar. Hun tar ikke smokk, flaske eller lignende! Så vi får evt prøve vann på tutekopp.. Ift at vi skal reise til sydenland har jeg også tenkt på dette med avstand fra flyplass til hotell.. At det blir kort avstand, og at vi har alle fasiliteter på hotellet, evt i gangavstand. Så vi kan slippe å drasse med bilsete. Det blir litt vel styrete!! Ja, er vel Pram-pack eller noe? til vogn. Og har hørt man bør kjøpe med mer enn nok av disse forbruksvarene, ja! Ellers blir det fryktelig dyrt Tenkte å ta med både grøtpulver, smoothier og litt ymse pålegg Takk igjen! Og selvfølgelig bæretøy! Det kommer vel godt med på flyplass, og generelt om det blir litt gangavstand til sentrum eller lignende! Anonymkode: c6453...3f1 Airshells eller prampack kan brukes til sete/vogn. Datteren din bør drikke litt under stigningen for å utligne ørene slik at det ikke gjør vondt (evt spise litt for å svelge). Kort avstand kan fremdeles gi bil-/bussulykker... Husk å ta med nok snacks som pinner, rosiner og ikke minst variert kost fordi de blir fort lei i varmen. Bananer, epler o.l kan du skrelle og gi til henne der nede, men pass på vaske frukt godt! Bæretøy er fint så lenge hun vil sitte i det. Min ville definitivt ikke det sist gang. Var mye mer spennende å stabbe rundt alene. Vogn er et «must» når hun er såpass liten. Husk også badebleier i tillegg til vanlige bleier. Håndsprit og mer enn nok våtservietter (brukes til alt mulig). Husk også å ha med biotex vaskemiddel (små poser) hvis hun bæsjer utover tøyet sitt. Dere har vanligvis ikke tilgang på vaskemaskin. Ellers så er badering med solskjerming en stor fordel. F.eks fra Ebay: http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=swimming+baby+pool+floats&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xswimming+baby+float+seat+with+shade&_nkw=swimming+baby+float+seat+with+shade&_sacat=0 Husk nok badetøy med 50 i solfaktor, nok vanlig solkrem med 50 i faktor, solbriller og solhatt. Og igjen, stellekrem hjemmenifra uten parfyme. De små får ofte varmeutslett under bleia (inotyl er fin) og i butikkene finner man kun veldig parfymerte produkter som virker dårligere. Anonymkode: c9fde...50c
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2019 #12 Skrevet 14. mai 2019 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Airshells eller prampack kan brukes til sete/vogn. Datteren din bør drikke litt under stigningen for å utligne ørene slik at det ikke gjør vondt (evt spise litt for å svelge). Kort avstand kan fremdeles gi bil-/bussulykker... Husk å ta med nok snacks som pinner, rosiner og ikke minst variert kost fordi de blir fort lei i varmen. Bananer, epler o.l kan du skrelle og gi til henne der nede, men pass på vaske frukt godt! Bæretøy er fint så lenge hun vil sitte i det. Min ville definitivt ikke det sist gang. Var mye mer spennende å stabbe rundt alene. Vogn er et «must» når hun er såpass liten. Husk også badebleier i tillegg til vanlige bleier. Håndsprit og mer enn nok våtservietter (brukes til alt mulig). Husk også å ha med biotex vaskemiddel (små poser) hvis hun bæsjer utover tøyet sitt. Dere har vanligvis ikke tilgang på vaskemaskin. Ellers så er badering med solskjerming en stor fordel. F.eks fra Ebay: http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=swimming+baby+pool+floats&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xswimming+baby+float+seat+with+shade&_nkw=swimming+baby+float+seat+with+shade&_sacat=0 Husk nok badetøy med 50 i solfaktor, nok vanlig solkrem med 50 i faktor, solbriller og solhatt. Og igjen, stellekrem hjemmenifra uten parfyme. De små får ofte varmeutslett under bleia (inotyl er fin) og i butikkene finner man kun veldig parfymerte produkter som virker dårligere. Anonymkode: c9fde...50c Men i en kort kjøretur er risikoen iallefall mye mindre. Og håper de har bilstol hun kan sitte i i den korte tiden :) Hun elsker å sitte i bæresele, så det skal gå helt fint! Badetøy med UV, det har jeg absolutt ikke tenkt på!!! Takk for tips 😱 Man bør vel kanskje smøre hele kroppen før de får på badetøyet også!? Sånn ere med førstegangs... Alt må læres og erfares! Godt man har andre flinke mammaer å rådføre seg med 😍👏🏻 Anonymkode: c6453...3f1
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2019 #13 Skrevet 14. mai 2019 Du må evt ringe for å høre om de har bilsete (vanligvis er dette et nei). Badetøy med UV sikring på 50 er helt nødvendig. Smør alle deler som kan komme i solen ved at tøyet sklir eller trekkes opp. Vanlig solhatt og Uv-solhatt. Du bør ha 2 sett med slikt badetøy slik at du kan tørke og vaske opp etterhvert (gå opp til 92, ikke 86 bedre med litt for stort eller for lite). Anbefaler, dersom du finner det, glidelås foran eller i bunn slik at datteren din slipper å ligge med ubehagelig glidelås i ryggen hvis hun sover med badetøyet på seg i vogna (bare bytter til vanlig bleie hvis man er på stranda) Link til badetøy: https://www.jollyroom.no/search?group=barneklær&category=uv+%26+strand&filter-size=92cl&text=uv tøy Lekser og andre har også slikt UV-tøy Har reist en del med barn så er bare å spørre hvis det er noe Anonymkode: c9fde...50c
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2019 #14 Skrevet 14. mai 2019 På 13.5.2019 den 18.50, Anonym bruker skrev: Oi, du må jo være ei bitter, gammal røy? Jeg blir like overraska hver gang folk svarer på detta forumet.. Får dere for lite hjemme, eller hva er greia med spydighetene?? JA - det skal være bursdagsgave! NEI - han er ikke spesielt glad i å `planlegge` sydentur.. 😛 Vi booker, og tar resten på sparket. At flytur kan bli stress, avhenger ikke av antall voksne? Vi får da ikke lekt i midtgangen... Blir jo sittende i setet stort sett hele turen, da tenker jeg jo at kortest mulig tur er lurt?? Har ei over middels aktiv jente, så vil tro hun må underholdes ganske heftig. Du får spørre om noen kan hjelpe deg å røske ut den svære kjeppen du har fått oppi ræva! Herreminhatt Anonymkode: c6453...3f1 Var i syden da mellomste var 1,5 (og da minste var 8mnder, men han sov omtrent hele flyturen😅). Hadde med iPad med drømmehagen, noen helt nye leker (spennende litt lenger med noe nytt), og han hadde fri tilgang til bilnøklene mine (det var det mest spennende i verden akkurat da😅). Han sov en del også, så flyturen gikk knirkefritt. Ville ikke valgt noe lenger enn tre timers flytur (tror det var rundt tre timer??) En god vogn man kan legge ned ryggen på er lurt, da kan han sove i vogna mens dere spiser middag på kveldstid feks. Det var utrooolig spennende å leke i vannkanten. Han hylte av fryd hver gang en bølge traff ham. Til minste hadde vi med en slik oppblåsbar greie han satt i og hadde underkroppen under vann. Han elsket å sitte i den. Ellers er det lurt å ikke være hysterisk opptatt av rutiner på en slik tur. Er mye inntrykk, kanskje barnet trenger å sove klokka 17 selv om det da blir vanskelig å legge på kvelden.. Vi gikk på en bilsete-smell... Vi visste ikke at man må ha det med. Ingen taxier eller busser hadde det, så vi kom oss ikke rundt noen steder. (Gikk greitt det da, var fint der vi var;)) Anonymkode: 9d544...554
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2019 #15 Skrevet 14. mai 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Var i syden da mellomste var 1,5 (og da minste var 8mnder, men han sov omtrent hele flyturen😅). Hadde med iPad med drømmehagen, noen helt nye leker (spennende litt lenger med noe nytt), og han hadde fri tilgang til bilnøklene mine (det var det mest spennende i verden akkurat da😅). Han sov en del også, så flyturen gikk knirkefritt. Ville ikke valgt noe lenger enn tre timers flytur (tror det var rundt tre timer??) En god vogn man kan legge ned ryggen på er lurt, da kan han sove i vogna mens dere spiser middag på kveldstid feks. Det var utrooolig spennende å leke i vannkanten. Han hylte av fryd hver gang en bølge traff ham. Til minste hadde vi med en slik oppblåsbar greie han satt i og hadde underkroppen under vann. Han elsket å sitte i den. Ellers er det lurt å ikke være hysterisk opptatt av rutiner på en slik tur. Er mye inntrykk, kanskje barnet trenger å sove klokka 17 selv om det da blir vanskelig å legge på kvelden.. Vi gikk på en bilsete-smell... Vi visste ikke at man må ha det med. Ingen taxier eller busser hadde det, så vi kom oss ikke rundt noen steder. (Gikk greitt det da, var fint der vi var;)) Anonymkode: 9d544...554 Ååå, HVOR vi ville ha reist😅🙈 Vi var på Tenerife de gangene vi var i syden med småbarn. Grei flyreise og fine strender Los Cristianos var en veldig fin plass. Playa de las americas også! (Eller var det det stranda i los christianos heter?? Husker ikke😅) Anonymkode: 9d544...554
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2019 #16 Skrevet 14. mai 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Var i syden da mellomste var 1,5 (og da minste var 8mnder, men han sov omtrent hele flyturen😅). Hadde med iPad med drømmehagen, noen helt nye leker (spennende litt lenger med noe nytt), og han hadde fri tilgang til bilnøklene mine (det var det mest spennende i verden akkurat da😅). Han sov en del også, så flyturen gikk knirkefritt. Ville ikke valgt noe lenger enn tre timers flytur (tror det var rundt tre timer??) En god vogn man kan legge ned ryggen på er lurt, da kan han sove i vogna mens dere spiser middag på kveldstid feks. Det var utrooolig spennende å leke i vannkanten. Han hylte av fryd hver gang en bølge traff ham. Til minste hadde vi med en slik oppblåsbar greie han satt i og hadde underkroppen under vann. Han elsket å sitte i den. Ellers er det lurt å ikke være hysterisk opptatt av rutiner på en slik tur. Er mye inntrykk, kanskje barnet trenger å sove klokka 17 selv om det da blir vanskelig å legge på kvelden.. Vi gikk på en bilsete-smell... Vi visste ikke at man må ha det med. Ingen taxier eller busser hadde det, så vi kom oss ikke rundt noen steder. (Gikk greitt det da, var fint der vi var;)) Anonymkode: 9d544...554 Ja, noen byen leker kan sikkert være lurt å ha på lur Og laste ned noen morsomme tegnefilmer!! Har sett litt på Bulgaria nå? Blei litt usikker på reiselengde.. Hehe. Akkurat kjøpt ny vogn, Baby Jogger city Elite eller noe! Så den skal vel være fin å sove i, samt trille rundt med! Og kan klappes sammen så den blir fin str 👏🏻 Neida - rutinene vil nok falle ut naturlig på ferie. Følge til best mulig grad, men selvfølgelig får hun styre litt! Ift bilsete har jeg absolutt ikke lyst til å ta det med. Er heller forberedt på å holde oss på hotellområdet, evt finne et hotell med gangavstand til et lite sentrum. Vi tenker all inclusive, så vi har alt i nærheten. Skal jo tilrettelegge mest mulig for henne. 😊🌷 Anonymkode: c6453...3f1
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2019 #17 Skrevet 14. mai 2019 Senk skuldrene og stol på magefølelsen. Du trenger ikke all verdens pikkpakk. Inotyol er bare klin - salver selges i alle varianter i "Syden" uansett, og svært få babyer dør der pga tilsetningsstoffer i kremene. Du trenger heller ikke bleier, 19 smokker eller all verdens leker dit dere reiser heller, med mindre dere satser på indre Romania. På flyet holder det med et par bleier, et skift, en iPad og f.eks en bok. Hun kommer mest sannsynlig til å sovne uansett. Unger på 1,5 år har det fint samme hvor dere drar - om dere velger svære hotellanlegg med all inclusive eller leier en leilighet i Split, spiller ingen rolle. Så senk skuldrene og nyt ferien. Anonymkode: 60879...3e1
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2019 #18 Skrevet 14. mai 2019 Mallorca er topp med barn. Kort flytur, rent og fint og hyggelige folk. Anonymkode: 0c3da...989
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå