Gå til innhold

Sier tegneferdigheter noe om modenhet ?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på 8 år som fortsatt tegner strekfigurer som mennesker. Hode strekkropp, strek armer og bein og øyne og munn. Lite farger, helst gråblyant. Lite detaljer altså. 

Sier dette noe om hans modenhet eller intelligens? Håndskriften hans er også stor og slurvete. Men han er veldig god i alle fag på skolen, leser veldig bra osv. Gidder han bare ikke tegne mere detaljer, eller er det et tegn. 

Så nemlig på dr Phil at han vurderte psyken på et like gammelt barn utifra noe liknende enkle tegninger og mente barnet slet med noe. 😅

Anonymkode: dc789...3cb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oi. Da har jeg store problemer. Jeg klarer ikke tegne noe som helst. Fyrstikk mennesker. Men jeg er da oppegående for det🤣 men jeg har ikke peiling på hva forskning sier. 

Sønnen din er god i alle fag, så da tenker jeg det er greit at tegneferdighetene er så som så hehe ❤

Anonymkode: d6635...6ce

Skrevet

I USA måler de modenhet i hvordan de tegner, om de klarer tegne et rett strek feks, og om de kan tegne etter instrukser. 

Har venner i USA som forteller at dette vurderes i barnehagen og om de må «sette inn ressurser» her i Norge har ikke dette fokus. Ikke på mine barn i alle fall. 

Kan nok hende at det er fruktbart å feks se på tegninger laget av barn man føler sliter med noe, men å konkludere med at de sliter basert på en tegning høres rart ut. 

Anonymkode: 4b11b...faf

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Oi. Da har jeg store problemer. Jeg klarer ikke tegne noe som helst. Fyrstikk mennesker. Men jeg er da oppegående for det🤣 men jeg har ikke peiling på hva forskning sier. 

Sønnen din er god i alle fag, så da tenker jeg det er greit at tegneferdighetene er så som så hehe ❤

Anonymkode: d6635...6ce

Jeg og,basert på mine tegnekunnskaper bør jeg vel egentlig ha assistent som hjelper meg gjennom hverdagen..... :)

Anonymkode: 7f694...395

Skrevet

Jeg har en sønn som strever i alle skolefag, unnattt gym og forming, skriver som en gris og leser svært sakte. Får heller ikke med seg hva han leser. Han er derimot svært god på å tegne så det trenger ikke være noen sammenheng. Tegneferdigheter har mye med interesse og øvelse å gjøre. 

Skrevet

Det kan nok si noe om finmotorisk ferdighet, men bare til en viss grad. De tester vel på førskolekontrollen på helsestasjonen at de kan følge en labyrint med blyanten, at de har riktig blyantgrep osv, men utover det er det vel øvelse og interesse som teller.

Har selv en nevø som sliter veldig på skolen, har flere diagnoser, iop og spesialopplæring, men han tegner altså helt vannvittig bra. Han kommer til å ha med seg kunsten hele livet og det skulle ikke forundre meg om han faktisk blir kunstner av noe slag.

Anonymkode: e3171...9a9

Skrevet

Vel.. Jeg er en elendig tegner. Jeg er ganske enkelt bare lite kreativ og kunstnerisk. 

Likevel har jeg alltid blitt omtalt som svært moden for alderen. Jeg jhar høy intelligens (hvis det er lov å si om seg selv), har alltid hatt svært gode karakterer, er godt utdannet og har en svært god jobb og er høyt respektert innenfor bransjen. Tegneferdighetene mine har aldri blitt brukt mot meg, eller vært et tema, bortsett fra når jeg har spilt tegnespill opp gjennom 😅🙈

Jeg tenker at det er håp for de fleste jeg, når jeg greide meg såpass bra 😅😅 

Jeg er dritgod i jobben min og får betalt deretter. Hadde jeg derimot vært illustratør eller kunstner hadde nok lommeboken vært mer slunken 😂😂

Anonymkode: ef4cc...071

Skrevet
23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har en gutt på 8 år som fortsatt tegner strekfigurer som mennesker. Hode strekkropp, strek armer og bein og øyne og munn. Lite farger, helst gråblyant. Lite detaljer altså. 

Sier dette noe om hans modenhet eller intelligens? Håndskriften hans er også stor og slurvete. Men han er veldig god i alle fag på skolen, leser veldig bra osv. Gidder han bare ikke tegne mere detaljer, eller er det et tegn. 

Så nemlig på dr Phil at han vurderte psyken på et like gammelt barn utifra noe liknende enkle tegninger og mente barnet slet med noe. 😅

Anonymkode: dc789...3cb

Tegneferdigheter kommer også med øvelse, altså. Det kan like godt være tegn på at dere tegner for lite!

Anonymkode: d0952...6ff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...