Anonym bruker Skrevet 12. mai 2019 #1 Skrevet 12. mai 2019 andre som har kommet i pubertet? Bare nysgjerrig... Man vet at jenter/kvinner som henger tett sammen kan få synkronisert menstruasjon pga. feromoner. Feromoner fra en mann kan også gjøre det slik at en kvinne som av ulike grunner har langt opphold i menstruasjon, begynner å menstruere når hun kommer i et forhold. Så til spørsmålet. Datteren min som ble 11 rett før jul har ei venninne på straks 12. For en måned siden fikk denne venninna menstruasjon og nå har jentungen her fått det. Begge har vært litt pubertale i det senere, med kviser, behåring, begynnende bryster osv. Tror dere at man kan bli påvirket til litt tidligere menstruasjon, siden feromoner påvirker hormonproduksjon? Disse jentene henger sammen stort sett sammen bortsett fra hverdagsretter 😊 Vet at det er mange faktorer som spiller inn, men en kan jo begynne å lure på hvor mye en påvirker hverandre. Hun blir nok ikke så mye påvirket av meg siden jeg ikke har menstruasjon pga. hormonspiral. Anonymkode: 94326...ba6
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2019 #2 Skrevet 12. mai 2019 Vanskelig å si, kanskje. Men å få mensen som 11-åring regnes ikke som tidlig pubertet da, den kommer tidligere og tidligere. Vi mennesker har det så godt, spiser godt osv så vi blir kjønnsmodne tidligere enn før. Har selv en datter på 12 som ikke har antydning til pubertet, hennes bestevenninne har vært i puberteten lenge (bryster, behåring osv) og fikk mensen i vinter. Så ingen påvirkning der ihvertfall Anonymkode: b97d3...ea9
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2019 #3 Skrevet 12. mai 2019 Tidlig pubertet defineres når pubertet starter på barn under 8år... 11-12år er vanlig. Selv for 26år siden fikk jeg det selv når jeg var 11år, og mine klassevenninner hadde også mens innen de var 13år. Noen likt som meg, noen iløped av ungdomsskolen. Blant de vi var mye sammen med varierte det veldig, så tror ikke det hadde noe å si. Det er ofte genetisk,mer en noe annet. Anonymkode: 16268...e48
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2019 #4 Skrevet 12. mai 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Vanskelig å si, kanskje. Men å få mensen som 11-åring regnes ikke som tidlig pubertet da, den kommer tidligere og tidligere. Vi mennesker har det så godt, spiser godt osv så vi blir kjønnsmodne tidligere enn før. Har selv en datter på 12 som ikke har antydning til pubertet, hennes bestevenninne har vært i puberteten lenge (bryster, behåring osv) og fikk mensen i vinter. Så ingen påvirkning der ihvertfall Anonymkode: b97d3...ea9 Jeg mener ikke at hun er veldig tidlig i puberteten, men lurte bare litt på om hun kan ha blitt påvirket til å få menstruasjon litt før enn hun ellers ville fått. Antakelig er det helt tilfeldig, men det ser bare litt sammenfallende ut. Hi Anonymkode: 94326...ba6
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2019 #5 Skrevet 12. mai 2019 Jeg og min beste venninne på barneskolen var totalt ulike. Hun var 11 da hun fikk mensen, jeg var nesten 16. Datteren min var 14, hennes beste venninne var 12. Min andre datter er 11 nå og har så vidt begynt å få bryster. Hennes beste venninne har ikke antydning til pubertet Tror det er tilfeldig det som skjedde med din datter. Tror det er genetisk det med pubertet og mensen Anonymkode: 9fa93...930
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2019 #6 Skrevet 12. mai 2019 49 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg og min beste venninne på barneskolen var totalt ulike. Hun var 11 da hun fikk mensen, jeg var nesten 16. Datteren min var 14, hennes beste venninne var 12. Min andre datter er 11 nå og har så vidt begynt å få bryster. Hennes beste venninne har ikke antydning til pubertet Tror det er tilfeldig det som skjedde med din datter. Tror det er genetisk det med pubertet og mensen Anonymkode: 9fa93...930 Skjønner at det er mest genetisk. Har jo sett at hun har begynt puberteten en stund. Tenkte mer at hun kunne bli påvirket til å starte litt før, fordi hun alt var såpass nærme inutgangspunktet. Ikke slik at en som ikke er i nærheten av puberteten plutselig får mensen. Min mor var forresten 16 og jeg og min søster var 14. Farmoren til jenta var 14. Anonymkode: 94326...ba6
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2019 #7 Skrevet 12. mai 2019 Vanskelig å si, men til sammenligning, jeg hadde ei venninne som jeg var veldig tett med i denne alderen. Min venninne fikk mensen da hun var 9 år. Jeg fikk ikke mensen før jeg var 12 år. Vi overnattet hos hverandre hver helg og sov i samme seng da. Men når jeg fikk mensen som 12 åring, så var vi ganske synkronisert, og hadde mens samtidig. Anonymkode: 30d60...bfb
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2019 #8 Skrevet 14. mai 2019 Tror nok det er mer tilfeldig, men man skal ikke si at det ikke kan skje. Begge mine var tidlig ute med både hår og pupper, fikk mensen når de var rundt 10, begge har den nå samtidig så og si. Hadde ikke det i førsten men blitt etter hvert. De har vært ganske like hele veien, selv om det er 2 år mellom dem. Anonymkode: 42887...dd4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå