Gå til innhold

Flyreise 1. trimester


pepsii

Anbefalte innlegg

Hei. Lurer på om det er noen som har erfaringer med å reise på utenlandsferie i første trimester? Jeg er gravid for første gang, og har en bestilt reise til Mallorca når jeg er rundt uke 8-9. Vi kommer til å ta 3 ulike fly på rundt 2 timer for hvert fly. 

Har enda ikke bestilt legetime, men nå har jeg lest en del, og blitt litt nervøs for at noe skal gå galt. Noen som vet noe?😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har det. Opplevde spontanabort i Spania i uke 9,men hadde nok ikke noe med flyreise og gjøre. Har økt risiko for morkake svikt pga antitrombinmangel, men viste det ikke da. 

Som gravid har du økt risiko for blodpropp, så vil anbefale støttestrømper. Og vil anbefale å ha forsikringsbevis, og nær sykehus klart. Veldig ugreit om det skulle være noe å måtte lete rundt... erfaringsbasert. 

Ellers er det jo de vanlige matforbeholdene, men det gjelder jo her hjemme også 😊

Anonymkode: 19ddd...849

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så tidlig ville jeg regnet det som helt uproblematisk å reise med fly. Ha med deg store bind for sikkerhets skyld, men så tidlig kan man ikke forhindre en SA uansett, og man trenger som regel ikke å gå til lege hvis det skulle skje. Regner med du har reiseforsikring som dekker legebesøk uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tryggest å reise i 2.trimester eller starten av 3.trimester ifølge jordmor, for i 1.trimester er det mest kritisk, dog er det ingen motforestillinger mot å reise i 1.trimester. Jeg har reist i 2. og 3.trimester begge gangene (Spania og Tsjekkia)

Anonymkode: 9ff02...d66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Pobie skrev:

Så tidlig ville jeg regnet det som helt uproblematisk å reise med fly. Ha med deg store bind for sikkerhets skyld, men så tidlig kan man ikke forhindre en SA uansett, og man trenger som regel ikke å gå til lege hvis det skulle skje. Regner med du har reiseforsikring som dekker legebesøk uansett.

Jeg har skjønt det slik ja, at om en SA skjer så ville det skjedd uansett - og at det ikke er noe man forårsaker selv, eller? Jeg vil jo isåfall gjøre alt jeg kan for at det skal gå bra med lille!

Det er jo det jeg er mest redd for, nettopp at jeg skal miste.. Skal ringe legekontoret til uka å bestille time før vi reiser, men jeg er veldig nervøs for denne ferieturen.

Vi har reiseforsikring ja, men usikker på om vi vil få noe igjen dersom legen fraråder meg å reise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, pepsii skrev:

Jeg har skjønt det slik ja, at om en SA skjer så ville det skjedd uansett - og at det ikke er noe man forårsaker selv, eller? Jeg vil jo isåfall gjøre alt jeg kan for at det skal gå bra med lille!

Det er jo det jeg er mest redd for, nettopp at jeg skal miste.. Skal ringe legekontoret til uka å bestille time før vi reiser, men jeg er veldig nervøs for denne ferieturen.

Vi har reiseforsikring ja, men usikker på om vi vil få noe igjen dersom legen fraråder meg å reise.

Joda. Hvis du får dokumentasjon på at lege fraråder det, så får du igjen på reiseforsikringen. 

Anonymkode: 19ddd...849

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Joda. Hvis du får dokumentasjon på at lege fraråder det, så får du igjen på reiseforsikringen. 

Anonymkode: 19ddd...849

Jeg har lest i vilkårene for min reiseforsikring at den ikke omfatter avbestilling som følger av svangerskap.🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, pepsii skrev:

Jeg har skjønt det slik ja, at om en SA skjer så ville det skjedd uansett - og at det ikke er noe man forårsaker selv, eller? Jeg vil jo isåfall gjøre alt jeg kan for at det skal gå bra med lille!

Det er jo det jeg er mest redd for, nettopp at jeg skal miste.. Skal ringe legekontoret til uka å bestille time før vi reiser, men jeg er veldig nervøs for denne ferieturen.

Vi har reiseforsikring ja, men usikker på om vi vil få noe igjen dersom legen fraråder meg å reise.

Nei, det skal mye til før du klarer å forårsake en SA selv. Med mindre legen fraråder det kan du reise med god samvittighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 13.5.2019 den 11.44, Pobie skrev:

Nei, det skal mye til før du klarer å forårsake en SA selv. Med mindre legen fraråder det kan du reise med god samvittighet. 

Nå er det en stund siden jeg la ut innlegget, men jeg lurer på om du har noe peiling på om helsekortet må være med på reisen? Jeg vil jo bare være i uke 9-10 når vi reiser, og legen min sa ingenting om dette da jeg var til henne. Kom over noen artikler på nett hvor det stod at helsekortet skal være med😨

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Kanskje litt seint å svare på det nå, men helsekortet bør du alltid ha med på reiser i Europa 🙂

Anonymkode: 7fee9...649

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...