Gå til innhold

Få venner i voksen alder ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det mulig ? Eller er det bare å innse at det får holde med bekjente ? 

Anonymkode: 012e1...a28

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er absolutt mulig :)

Min erfaring er at vennskap nå ikke nødvendigvis kommer på samme måte som da vi var unge. Da var det mer at man kom inn i en klikk og så ble man venner med alle eller flere der. Så hadde man kanskje en kjærest som hadde flere venner, så fikk man noen der også. Det ble vennskap uten at man egentlig trengte å gjøre noe særlig for det selv, det bare skjedde, på en måte.

Vennskap nå synes jeg ofte krever litt mer innsats. Jeg har fått noen få venner via jobb. Ellers har jeg funnet noen få gjennom felles interesser.  Men jeg har også sett at jeg må være mer åpen for kontakt i andre situasjoner. At jeg må tørre å ta initiativ - ikke med tanke på vennskap der og da, men bare det å bli kjent med folk. Jeg som før ikke turde ta kontakt med andre tar nå initiativ til en prat stadig vekk. Mange kan det bare bli med den ene samtalen, noen blir bekjente som man kan treffe innimellom. Men en gang iblant så kan det også utvikle seg til nærere vennskap.

Nå har jeg flyttet og må egentlig begynne helt på nytt. Det krever egeninnsats, noe jeg til nå ikke har hatt helt ork til. Men jeg har et bevisst forhold til det å være åpen og slå av en prat med folk jeg egentlig ikke kjenner. Det kan være at man går tur og ser noe morsomt eller spesielt samtidig og kommer i snakk, går kanskje et lite stykke sammen og prater. Eller en liten prat på butikken. Det er egentlig muligheter overalt. Nylig kom jeg med en liten kommentar til ei i "forbifarten", hun var helt fremmed for meg, men situasjonen tilsa at den kommentaren fant felles grunn. Endte med at vi pratet en stund, veldig lett, kom innom et par temaer som jeg tror overrasket oss begge siden det ikke er alle man kan si slike ting til, og det endte med at hun tok initiativ til at vi må møtes igjen. Om det blir et bekjentskap eller noe mer, det vet jeg ikke. Men vennskap begynner jo gjerne som bekjentskap også, så det er en god plass å begynne. Nylig stod jeg og så på noe spesielt, i ly av regnet, en mann stilte seg også der i ly av regnet og kikket på det samme (naturlig å stoppe for å se på det som foregikk der). Så kom han med en humoristisk kommentar om det vi begge så, og så kom vi i prat. Han snakket også om det å skape vennskap i voksen alder, og han var også bevisst på det med å ta initiativ selv. Vi hadde en veldig koselig prat også, og vet hvordan vi kan treffe hverandre igjen, så regner med at det kan bli en hyggelig bekjent, eller kanskje en kompis.

Røde kors, Turistforeningen, hobbykurs, dansekurs.... mange gode muligheter.

Anonymkode: 5fc9b...40b

Skrevet

Takk for fint svar :) mye å tenke på der 

Anonymkode: 012e1...a28

Skrevet

Jeg har venner fra alle tiår i livet mitt. To barndomsvenninner er jeg fremdeles veldig nær, vi prater daglig selv om vi bor timer fra hverandre. Den ene har jeg kjent alltid, den andre siden annenklasse. Så har jeg en venninne fra jeg var fjorten som jeg traff gjennom idretten, en fra jeg var nitten og startet på studier, og venner jeg har fått i voksen alder gjennom studier, jobb, barns aktiviteter, egne aktiviteter (inkludert fra DinBaby). Ikke alle er like nær, men det er likevel folk jeg regner som venner, ikke bare bekjente, og som  jeg har kontakt med jevnlig. 

Anonymkode: d61bc...7e0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...