GÃ¥ til innhold

Gavebudsjettet ruinerer oss nesten🤫🙈

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Vi har 5 egne barn. Halvparten av de er voksne, og har flere egne barn, dvs barnebarna våre. Vi har svogere og svigerinnen som ber inn til selskap når de har bursdag. Tanteungen. Svigerbarn. Foreldre. 3 barn i barneskolen som stadig vekk er i bursdag. I tillegg er det minst 1 konfirmasjon/barnedåp/bryllup i året. I år er det nåde konfirmasjon og barnedåp. Pluss ene svigerbarn fyller rundt tall...

Hvordan kan vi gå ned budsjettet til gaver? Føler mange ganger at vi handler gaver når vi egentlig ikke har råd.

Anonymkode: a5e23...228

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje dere må sette av til gaver hver mnd?

Anonymkode: 297ac...982

Skrevet

Altså.... dere har jo VALGT å få fem barn. At det fører med seg familie, barnebarn, vennebursdager, bryllup, konfirmasjoner osv bør neppekomme som en overraskelse 

Anonymkode: 85b96...30e

Skrevet

Vi har fire barn og begge kommer fra store familier, jeg har fire søsken og mannen to.

Gavebudsjettet er en betydelig utgift, sånn er det bare. 

Men vi ligger ikke urimelig høyt da. Vi gir 50 kr i barneselskaper, 2-300 til familieselskaper.

Synes ikke dere skal gi mer enn dere har råd til. Særlig de voksne i familien er det da helt innenfor å gi en mer symbolsk gave til, f.eks sjokolade, en flaske vin, en pocketbok e.l

Anonymkode: fffcf...da8

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Altså.... dere har jo VALGT å få fem barn. At det fører med seg familie, barnebarn, vennebursdager, bryllup, konfirmasjoner osv bør neppekomme som en overraskelse 

Det er jo greit nok det, men jeg ønsket tips for å få ned gavebudsjettet, har du noen?

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo greit nok det, men jeg ønsket tips for å få ned gavebudsjettet, har du noen?

Skrevet

Snakk med barna deres, hva forventer de i gaver til sine barn?  Her fikk mine 2 eldste ganske dyre bursdag og julegaver av besteforeldre. Men de var de eneste barnebarna og mine foreldre hadde en 16 åring hjemme.. så fikk de plutselig 4 barnebarn på rappen da jeg fikk min 3 og broren min fikk 2 på rappen+ bonusdatter.. For oss var det naturlig at jule og bursdagsgaver ble billigere 😊

Moren min sa i fra at de rett og slett ikke hadde råd til samme standard som før på gavene. Eneste er at hun gir likt i dåp og bryllup. Mine barn fikk 4000 kr hver i dåp, d fikk min brors barn og osv.

Ellers kjøp på salg! Jeg kjøper opp og har et lite lager. Barn er sjeldent opptatt av hva ting koster:) 8 åringen her ble suuuuper glad over å få en dagbok av besteforeldre til typ 120 kr(det var lås på den😂). 

Her får gubben boxere eller sokker i bursdagsgave av mine foreldre og blir glad for det😊 

Snakk om forventninger! Det kan redde budsjettet;) 

Anonymkode: c7e7c...57c

Skrevet

Har dere jobb dere kan jobbe ekstra? Ta noen ekstra vakter begge to et par helger og sett lønna inn på egen gavekonto. Spe på med å selge litt på Finn og sett det og inn på den kontoen. Enkeltklær kan du glemme å selge. Men lag rause klesppakker og selg til 4-500. De går unna. Pluss skiutstyr på vinter.

Da skal dere uten for mye strev ha 20-25000 på gavekonto.

Anonymkode: de9ed...0b3

Skrevet

Her er det maks 200kr til voksne og 100-150,- til barn. Både jul og bursdag. Dåp/konfirmasjon/bryllup avhenger av relasjon. 

Anonymkode: c0d0e...811

Skrevet

Barnebursdag/ klasse 100 ,-
Søskenbarn/ Nære venner 200.-
Søsken av foreldre / foreldre/svigers  500,-
Barn / svigerbarn 700,-

Så kommer kommer konfirmasjon, dåp og bryllup, og der gir vi etter hvor nære venner vi er

Anonymkode: 1697f...2f9

Skrevet

Handle på salg. Så enkelt, samtidig så vanskelig... 😅

Men har man øynene åpne så kan man komme over bra og tidløse ting på salg også. Feks:

Smykker. Alt fra gullsmeder til "glitter" har stadig salg. Ting til dåp, konfermasjon etc kan man få på gullsmeden når de har salg. Kjeder og armbånd er fine, og tidløse, gaver til jenter. Gutta finner man kanskje ikke all verden til her, som kan lagres. Men ting som headsett, mobildeksler, kule armbånd, kan man komme over. 

Steder som bodyshop og glitter kan ha mange fine "fjase ting" til jenter, som feks hårpynt, lotion, godlukt. Dette kan kjøpes på salg og ha på lager hjemme. En gang etter jul kjøpte jeg en gavekalender på billigsalg, åpnet hele og fikk masse småting fra bodyshop som sikkert var mange ganger verdien. Dette legger jeg ved andre bursdagsgaver når barna mine skal i bursdag, for å "fylle opp". Eller gir som reisesett. 

Bøker. Mamutsalg osv har ofte barnebøker billig. Og spesielt når barna blir litt eldre så varer faktabøker etc i noen år, og kan ligge klart på lager til feks jul. 

Klær etc kan være vanskelig, siden spesielt barn vokser fort. Men "kjedelige" gaver, som feks ullklær, er mye på salg i disse tider. Og her kan kupp gjøres om man kjøper de en til to str større, og gis nå til høsten. 

.... Det var bare et par tips jeg kom på i farten 😊

Skrevet

Så stor familie betyr jo mye gaver tilbake også. Ønsk dere nyttige ting, da blir netto gavebudsjett vesentlig redusert.

Anonymkode: 21893...8a9

Skrevet

Stor familie betyr mange gaver, sånn er det bare. Legge dere på et nøkternt gavebudsjett og si forklar hvorfor.

Skrevet

Lag en liste over alt. Da har du den klar i tilfelle du kommer over tilbud et sted. Har du feks flere voksne med bursdag fremover og tilbud på bøker kommer opp, så kjøp inn noen så har du. Tilbud på leker eller klær, sjekk alder og kjøp inn, også om det er en stund til.

Jeg har og mange i familien, og har allerede handlet inn julegave til et par av niesene mine. Men hvis du gjør sånn så husk å notere ned at du har kjøpt og hva, så du ikke(som jeg har gjort en gang) glemmer det og ender opp med dobbelt. Da blir det dyrt :P 

Anonymkode: 7ae46...774

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Har dere jobb dere kan jobbe ekstra? Ta noen ekstra vakter begge to et par helger og sett lønna inn på egen gavekonto. Spe på med å selge litt på Finn og sett det og inn på den kontoen. Enkeltklær kan du glemme å selge. Men lag rause klesppakker og selg til 4-500. De går unna. Pluss skiutstyr på vinter.

Da skal dere uten for mye strev ha 20-25000 på gavekonto.

Anonymkode: de9ed...0b3

Nei, klespakker går ikke unna. 

Anonymkode: 16515...b2a

Skrevet

Handle på 70% salg. Jeg har en kasse med gaver på loftet, fine eksker med kremer, ullsokker, votter i fine gaveesker. Alt kjøpt på 70% salg, nydelige gaver. Det er ofte så mye salg rett etter jul. 

Anonymkode: 98fb5...845

Skrevet
58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Handle på 70% salg. Jeg har en kasse med gaver på loftet, fine eksker med kremer, ullsokker, votter i fine gaveesker. Alt kjøpt på 70% salg, nydelige gaver. Det er ofte så mye salg rett etter jul. 

Anonymkode: 98fb5...845

Dette! Jeg har en kiste som alltid er full av div gaver, kjøpt på salg. Alt fra bøker og sokker til fine pyntegjenstander. Utrolig kjekt og økonomisk. 

Anonymkode: a6134...7be

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kjøpe billigere gaver.

Anonymkode: cb3e4...793

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...