Gå til innhold

Spørsmål om tannregulering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje en tannlege kan svare på dette. Tannlegen til sønnen vår mener at han trenger regulering pga overbitt. Han har perfekte tenner som står fint på rekke og et fint smil. Han har overbitt, men det er ikke stygt eller rart og man kan ikke se at det er noe som helst galt med tannstillingen hans. Jeg har selv overbitt og det har pappaen også uten at det har gitt oss noen plager. Jeg hadde selv regulering når jeg var ung, men det var fordi tennene mine kom ut i alle retninger. De ble korrigert på rekke, men overbittet ble ikke gjort noe med. Er dette noe som man plutselig har begynt å korrigere nå i senere tid? Og hvorfor?

På meg virker denne iveren etter tannregulering litt som en mafiavirksomhet. Vi har hatt en time hos reguleringstannlegen, og han var ikke mulig å få noe fornuftig ut av. Ikke hvor mye hele behandlingen skulle koste eller hvorfor dette egentlig var nødvendig.

Anonymkode: f5ee5...92b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Føler vel at mange barn skal ha regulering i dag. Kanskje dere skulle hørt med en annen regulerings tannlege? Her kom vi først til en vi ikke var helt fornøyd med, byttet og er utrolig fornøyde. Og jeg tenker det minste han må kunne svare på, er hvorfor det er nødvendig. Her så har begge mine trengt det, men her kommer tennene kastet inn i munnen i stort flertall, og underbitt. 

Anonymkode: 28e14...425

Skrevet

Det er nok helt riktig at mange har fått regulering siste årene som egentlig ikke har trengt det.

Har selv flere barn og eldste hadde regulering, men han hadde hjørnetenner som satt langt oppe i tannkjøttet i tillegg til at han var overbitt.

Men her har skoletannlegen fått et litt annet syn på det, de sender ingen dit om det ikke er helt nødvendig. Samtidig som eldste her gikk med regulering fikk kom tennene til lillebror ut på omtrent samme måte, oppe i tannkjøttet. Jeg spurte derfor reguleringstannlegen en gang jeg kjørte eldste dit for stramming og fikk beskjed om å be skoletannlegen sende en henvisning med en gang, for da ville de sørge for at tennene kom riktig, "holde av plass" og etterhvert sette på regulering. Jeg spurte skoletannlegen og hun var ikke enig, vent litt og se sa hun. Og jammen fikk hun rett. Etterhvert som hodet vokste og det ble større plass, alle melketennene falt ut osv ble det helt greit plass til tennene, de kom ned fra tannkjøttet foran og plasserte seg helt greit.

Regner med at lillesøster må ha regulering da, for hun er veldig overbitt. Der kommer tennene inn i rommet før henne og hun klarer ikke ha munnen igjen når hun slapper av i leppene. Men jeg venter nå litt og ser hvordan det blir etterhvert som hun vokser. Før de kommer i 6.-7. klasse blir det ihvertfall ikke aktuelt, for jeg vil se hvordan ting endres etterhvert som de får mer plass først.

Anonymkode: bbeb1...823

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...