Gå til innhold

Anbefaler du å skrive bachelor aleine eller med andre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tilbud fra en medstudent. Denne studenten er et hakk svakere enn meg faglig og har ikke norsk som hovedmål. Men veldig hyggelig. Ser ut til at veldig mange i klassen min går sammen med andre og nesten alle jeg kjenner er opptatt.

Er veldig usikker..

Anonymkode: c7324...2b1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ikke gjort det. Har hatt mange gruppeoppgaver, med mange hyggelige folk. Men mtp hvor stor oppgave en bachelor er, kunne jeg aldri jobba med noen andre. 

Det jeg kunne gjort, var å finne to liknende problemstillinger, og jobben sammen, men på hver sin oppgave.

Anonymkode: e755c...a56

Skrevet

Definitivt aleine. Og i alle fall ikke med en fremmedspråklig som i tillegg er faglig svak!

Anonymkode: a19fc...989

Skrevet

Alene! 

Anonymkode: 6d128...13b

Skrevet

Alene, uten tvil. 

Anonymkode: 9a35e...859

Skrevet

Alene uten tvil. Du skal gjøre dette for deg selv og ikke for andre. Din medstudent kan kanskje få forlenget frist pga språket, da kan du heller tilby deg å bistå med det språklige når din egen er levert.

Skrevet

Vi hadde ikke valg, måtte skrive i gruppe. Det gikk bra, men jeg dro lasset. Vi var fire, en hang med så godt hun kunne, de to andre fikk gratis oppgave i fanget, med god karakter. Hadde helt klart skrevet alene, hadde godtatt en dårligere karakter ( siden det jeg ville visst det kun lå på meg) bedre enn frustrasjonen over å gjøre gratis arbeid for andre.

Anonymkode: 75c7e...fd2

Skrevet

Jeg skrev sammen med en. Vi kjente hverandre godt og var begge faglig sterke. I ditt tilfelle ville jeg skrevet alene.

Anonymkode: e2f3f...144

Skrevet

Hadde definitivt skrevet alene! 

Anonymkode: 13ecf...009

Skrevet

Hadde skrevet alene. Har gjort en del gruppe oppgaver på høyskole, og har stort sett vært den som har dratt lasset alene, noen ganger har jeg vært heldig, og det er en til som drar lasset. Husker ene gangen vi var 7 i gruppa, og flertallet bare tøysa, gikk og drakk øl og bare ville ikke gjøre noe. Takk og pris var vi 2 seriøse, så vi fikk gjort en del. 

Anonymkode: c918c...77e

Skrevet
2 timer siden, amandine skrev:

Alene uten tvil. Du skal gjøre dette for deg selv og ikke for andre. Din medstudent kan kanskje få forlenget frist pga språket, da kan du heller tilby deg å bistå med det språklige når din egen er levert.

Dette!! 

Skrevet
2 timer siden, amandine skrev:

Jeg er også enig i dette. 

Skrevet

Alene. Man blir sittende med all jobbinga selv, og må ta ansvar for at det blir kvalitet over oppgaven

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville ikke gjort det. Har hatt mange gruppeoppgaver, med mange hyggelige folk. Men mtp hvor stor oppgave en bachelor er, kunne jeg aldri jobba med noen andre. 

Det jeg kunne gjort, var å finne to liknende problemstillinger, og jobben sammen, men på hver sin oppgave.

Anonymkode: e755c...a56

Dette har jeg gjort en gang, det fungerte veldig bra. Vi hadde nytte av at problemstillingene var like nok til at vi kunne diskutere tett med hverandre, vi kunne tipse den andre om aktuelle ting i bøker/artikler som vi så den andre kanskje hadde mer nytte av enn det vi selv hadde, og vi hadde en som var tett nok på stoffet til å kunne gi gode og kritiske tilbakemeldinger underveis. Vi hadde langt mer nytte av hverandre enn vi hadde av den som fungerte som veileder!

Det var også motiverende, vi vekslet på å dra hverandre når den ene var sliten eller stod fast eller bare var lei.

Vi skulle egentlig skrive sammen, men skolen endret retningslinjene i siste øyeblikk, derfor delte vi opp i to nære problemstillinger som var ulike nok til å bli godkjent og likevel var nære nok til at vi fikk nytte av det vi allerede hadde forberedt og hverandre underveis. Det fungerte bra.

Så det kunne jeg gjort en gang til. Jeg kunne også ha skrevet en oppgave med en annen, men da måtte det vært en som jeg visste var på omtrent samme nivå som meg både faglig og språklig (skriftlig) og har samme holdning til arbeidsdeling/ansvar. Jeg har også skrevet noen større arbeider, bl.a. 10 vekttallsoppgaver, med flere andre, der gruppene ikke var bestemt av oss studenter, men trukket. Det fungerte sjelden, av samme årsaker som flere andre har nevnt. Mange som ikke gidder ta ansvar, mange som er såpass mye svakere faglig og/eller språklig at det ender med at en eller to blir sittende med alt arbeidet. En eller to gjør arbeidet. Aldri igjen ;)

Snakk med din medstudent, Hi. Om dere har et emne dere begge brenner for så kan dere ev. finne to nære problemstillinger og likevel ha et visst samarbeid. Det som er positivt, hvis din medstudent "kun" hemmes av språket, er at hun kan ha en del spennende tanker som kanskje rundt det faglige som hun kanskje ellers ikke greier å få frem i plenum. Selv om man gjerne bør være lik på viktige områder om man skal skrive sammen, så er det også at man har nok ulikheter til at man ikke alltid er helt enig, eller at man i det minste kan ha gode faglige diskusjoner, for det lærer man mye av og oppgaven blir bedre.

Anonymkode: 7c112...25a

Skrevet

Takk for alle svar😍

HI

Anonymkode: c7324...2b1

Skrevet

Jeg ble "presset" inn i å skrive sammen med medstudent - det ville jeg aldri gjort igjen.

Samarbeid kan jeg lære på alle andre fronter, når det kommer til skrivearbeid og faglige valg så vil jeg jobbe etter eget hode. Det å være avhengig av at en annen person bidrar inn er helt pyton, og når man har helt ulik tanke rundt analyse og forskjellig skrivestil så mangler oppgaven til slutt en helhet.

Anonymkode: 47065...f4a

Skrevet

Hadde aldri skrevet sammen med noen.

Skrevet

Alene. 

Anonymkode: 49d8d...3fd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...