Gå til innhold

Er dette lov?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber som sykepleier. Det siste året har jeg slitt med smerter i ryggen som stråler nedover beinet. Fikk derfor bytte avdeling, og fungerer nå kjempe fint. Mye mindre løfting her jeg nå jobber. Har fortsatt litt smerter, men føler jeg klarer å holde de i sjakk med trening. Fikk for en uke siden beskjed om at jeg snart må tilbake på min «gamle» avdeling, da en som ikke er fast ansatt enda skulle begynne der jeg nå jobber. Er dette lov? De jeg jobber med nå har gitt beskjed om at det helst vil beholde meg, men dette blir ikke tatt hensyn til... 

Anonymkode: ee7af...29a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo helt an på om omplasseringen er midlertidig eller permanent, om det er godtgjort at det er løft som er årsaken til plgebe dine, om plagene er permanente eller midlertidig osv.

At du helt vil være der du er nå og at dine kolleger vil beholde deg er ikke avgjørende for arbeidsgivers styringsrett. 

Anonymkode: 1be6d...d7e

Skrevet

Har du prolaps? Snakk med lege om en legeerklering? Kan det hjelpe?

Så lenge det er en arb.giver, kan de bestemme hvor de vil ha deg. F.eks. jobber jeg som lærer i kommunen. Jeg har en skole jeg jobber på, men de kan flytte meg til en annen skole.  Så det kommer litt ann på hvordan det er organisert hos dere.

Anonymkode: adbe4...ef7

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kommer jo helt an på om omplasseringen er midlertidig eller permanent, om det er godtgjort at det er løft som er årsaken til plgebe dine, om plagene er permanente eller midlertidig osv.

At du helt vil være der du er nå og at dine kolleger vil beholde deg er ikke avgjørende for arbeidsgivers styringsrett. 

Anonymkode: 1be6d...d7e

Ble omplassert da jeg forklarte plagene mine. På forrige avdeling var jeg mye sykemeldt p.g.a. smerter. Har ikke vert vekke en dag siden jeg skiftet avdeling. Derfor jeg har spørt om jeg ikke kan få fortsette nå. HI

Skrevet

Har du prolaps? Snakk med lege om en legeerklering? Kan det hjelpe?

Så lenge det er en arb.giver, kan de bestemme hvor de vil ha deg. F.eks. jobber jeg som lærer i kommunen. Jeg har en skole jeg jobber på, men de kan flytte meg til en annen skole.  Så det kommer litt ann på hvordan det er organisert hos dere.

De mener det ikke er prolaps, men er fortsatt under utredning.

Gjest Antarctica
Skrevet

Men de risikerer jo at hun blir sykmeldt? Det er jo dumt for alle.

HI, be om du kan bli overført permanent, eller få tilrettelegging. Du har rettigheter, jobben skal ikke ødelegge helsa di.

Skrevet
4 minutter siden, Pashla skrev:

Men de risikerer jo at hun blir sykmeldt? Det er jo dumt for alle.

HI, be om du kan bli overført permanent, eller få tilrettelegging. Du har rettigheter, jobben skal ikke ødelegge helsa di.

Stemmer det. Jeg sa ikke at det var lurt av de å omplassere henne, men de kan. 

Få henvisning til MR (om du ikke allerede har fått det), for å skjekke etter prolaps.

Skrevet

Her ville jeg prøvd å få legen, verneombud og tillitsvalgt med på laget. Siden sykemeldingene stoppet da du skiftet avdeling har du et godt arbument for å få lov til å bli værende. Hvis de inisterer på å flytte deg tilbake bør du be om tilretteleging ved den avdelingen de flytter deg til.Bestil en time hos legen, og få en attest som beskriver plagene dine, hvordan de bedret seg etter flytting, og hva som må til for å ilrettelegge hvis du skal tilbake til gammel avdeling. Så går du med deg tillitsvalgt og verneombud i et møte med ledelsen.

Anonymkode: a0f35...052

Skrevet

Takk for svar! Skal ta meg en samtale med tillitsvalgt i morgen. HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...