Anonym bruker Skrevet 9. mai 2019 #1 Skrevet 9. mai 2019 Hvordan er det tenkelig at foreldre vil reagere på at deres norske datter som er oppdratt human-etisk velger å gå til en religion som er så preget av fordommer fra utenforstående? Anonymkode: f4efc...57c
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2019 #2 Skrevet 9. mai 2019 Da hadde jeg virkelig begynt å lure, veldig fremmed tanke... Men hadde en av døtrene mine valgt det hadde jo ikke jeg kunnet gjøre noe med det, jeg måtte ha tatt de som de var og elsket de uansett. Jeg hadde nok ikke klart å la være å si at jeg ville hjelpe og støtte så godt jeg kunne om de ombestemte seg og ville ut igjen av den religionen da. Nå er ikke jeg human-etiker, men jeg er ikke kristen heller. Anonymkode: b143f...ff9
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2019 #3 Skrevet 9. mai 2019 Det er mange som ødelegger for muslimer. Det er ikke lov, stor i koranen også IKKE LOV Å DREPE ELLER SKADE NOEN. En ekte muslim, skal være snill, ikke gjøre noe som er skadelig for kroppen.Med det ( ikke røyke,ikke drikke. osv...) sette høyt pris på sine foreldre og det er mye positivt i den religionen. Vis hun ønsker det og er voksen, bare la. Hun blir ikke ødelagt som person. Hun vil bli bedre menneske. Prøv å lese litt rundt, ikke les der det er muslim hat, søk etter ekte koran. Ekte muslimsk mann skal være veldig snill med damen, bære henne på armene, gjøre alt fra hos arbeid og mye mere! Vis hun har blitt muslim for en manns skyld. Hør hvordan han er med henne? Anonymkode: a150c...11f
Gjest Antarctica Skrevet 9. mai 2019 #4 Skrevet 9. mai 2019 Hvis noen av barna mine ble religiøse i noen som helst form, ville jeg ha ristet på hodet (når de ikke så på, selvsagt) og regnet med at det var en fase. Og så ville jeg ha ventet på at den tok slutt, uten å endre meg for øvrig.
Twintipp Skrevet 9. mai 2019 #5 Skrevet 9. mai 2019 Jeg ville blitt knust. Sikkert bebreidet meg selv for dårlig oppdragelse. Det er knapt noe mer jeg finner mer fordummende enn å underlegge seg en religion.
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2019 #6 Skrevet 9. mai 2019 Det kommer litt an på. Om hun mente at islam var det rette i forhold til tro så ville jeg ikke hatt noe problem med det, men om hun begynte å dekke seg til og klage på at ting ikke var halal osv så ville jeg blitt skeptisk. Kjenner flere liberale muslimer og har ingen problemer med de, men det med tildekking er blitt en ting jeg nå sliter med å godta. Jeg er enig i at det står i koranen at man skal være snill med folk, og samtidig har jeg skjønt det slik at det ikke står spesifikt at man må dekke til håret/ansiktet allikevel velger mange å ekskludere seg selv fra samfunnet/arbeidsmarkedet ved å bruke store tildekkende plagg. Jeg koker også over når jeg ser jenter i barnehage/barneskole gå med hijab....den mann som finner de sexy er en kriminell. Anonymkode: 54341...e7a
Hjertefru Skrevet 9. mai 2019 #7 Skrevet 9. mai 2019 (endret) Barna mine er oppdratt etter kristne tradisjoner, ikke tro. Når vi snakker om religiøse spørsmål, sier jeg at kristne/religiøse tror på evig liv osv osv, mens andre tror at det ikke er noe der ute, og når livet er slutt så er det over. Alt etter alderen deres selvsagt. Eller at noen ikke vet, som meg selv. Og så er jeg så tradisjonell, pluss at jeg har en spesiell forhistorie som jeg ikke skal ta her, at jeg setter veldig stor pris på de kristne tradisjonene som dåp, konfirmasjon, salmer gudstjenester og høytider. Barna mine er oppdratt til å være med på alt dette. Det betyr ikke at de ikke er opplært til å tenke selv. De er opplært til å respektere alle religioner, og har mange venner med også muslimsk bakgrunn. Jeg tror ikke jeg ville reagert så mye hvis de hadde konvertert til islam hvis de hadde holdt trosutøvelsen på et moderat nivå, slik som jeg ser de fleste muslimer rundt her gjør. Hadde nok blitt litt skuffet, da det hadde blitt veldig fremmedartet for meg. Men skulle nok taklet det. Hvis en av døtrene mine ble muslim etter at hun fex giftet seg med en troende muslim, begynte med sjal for å vise underdanighet og lydighet, da ville jeg nok blitt veldig skuffet. Helt ærlig. Men det hadde jeg også blitt om hun hadde giftet seg med en ortodoks jøde eller fex en kristen mann ala farmen-Andreas. Pga ting som har skjedd i livet mitt er jeg allergisk mot fanatisme, uansett om den er religiøst eller politisk begrunnet. Jeg overlevde religiøs fanatisme i barndommen, og har etter det utviklet en sterk radar for alt som tenderer mot dette. Etter mitt syn er enkelte som bekjenner seg til human-etikken like fordomsfulle og bastante som det jeg opplevde som lita. Endret 9. mai 2019 av Hjertefru
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2019 #8 Skrevet 9. mai 2019 Jeg ville blitt lei meg, (men hadde overlevd) for vi hadde mistet mye av felleskapet vi har som familie. Feiring av jul, påske, dåp, osv . Verdi grunnlaget hadde blitt borte. Men jeg elsker min datter og tenker at det er hennes valg. Jeg hadde ikke kunnet gjøre noe annet uansett. Anonymkode: 89a2d...4ec
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2019 #9 Skrevet 9. mai 2019 Barn som er oppdratt "umanetisk" er jo vant til fordommer samtidig som de ikke har fått noe religiøst fotfeste noe annet sted. Det virker derfor mer naturlig at de skulle bli muslimer enn at barn som har fått en kristen oppdragelse skulle bli det. Anonymkode: 58473...39c
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2019 #10 Skrevet 9. mai 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Barn som er oppdratt "umanetisk" er jo vant til fordommer samtidig som de ikke har fått noe religiøst fotfeste noe annet sted. Det virker derfor mer naturlig at de skulle bli muslimer enn at barn som har fått en kristen oppdragelse skulle bli det. Anonymkode: 58473...39c Er det vanlig å bli møtt med fordommer fordi man ikke har en kristen tro? Det har jeg aldri opplevd Anonymkode: 58786...d49
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2019 #11 Skrevet 9. mai 2019 Hadde egentlig ikke tatt det så tungt, kanskje syns det var litt gøy. Hadde mine unger valgt å bli muslim, så vet jeg det hadde vært vel gjennomtenkt. Men farens side er veldig kristene, så jeg vet det hadde blitt månelyst. Det ble månelyst når de fikk vite eldste vurderte å konfirmere seg humanetisk. Hun valgte kristen for å bevare «husfreden» i familien og de fleste vennene valgte kristen konfirmasjon. Selv tror jeg ikke på noe, men er åpen for det meste om jeg skulle begynne å tro på noe. Jeg har mange samtaler med to muslimer på jobb og jeg kan ikke si noe annet enn det er ganske likt som kristendom. Det er den samme kardemommeloven i begge relgioner, men desverre så er det noen sorte får som ødelegger vårt syn på dette. Anonymkode: a59e6...bea
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2019 #12 Skrevet 9. mai 2019 Kommer an på grunnen. Om det er fordi hun er blitt dødsforelsket i en eller annen gutt ville jeg vært veldig skeptisk. Det samme om han var jødisk, ekstremt kristen, hindu eller hva det nå måtte være. Om hun på egenhånd hadde funnet ut dette etter en lengre prosess ville det være noe annet. Da kunne jeg bedre respektere det, selvom jeg vel aldri helt ville skjønne det. Anonymkode: a1124...b89
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2019 #13 Skrevet 9. mai 2019 Uff det håper jeg aldri skjer da jeg ikke respekterer mennesker som lever etter urgammel fantasi. Anonymkode: 3664a...c2c
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2019 #14 Skrevet 9. mai 2019 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er mange som ødelegger for muslimer. Det er ikke lov, stor i koranen også IKKE LOV Å DREPE ELLER SKADE NOEN. En ekte muslim, skal være snill, ikke gjøre noe som er skadelig for kroppen.Med det ( ikke røyke,ikke drikke. osv...) sette høyt pris på sine foreldre og det er mye positivt i den religionen. Vis hun ønsker det og er voksen, bare la. Hun blir ikke ødelagt som person. Hun vil bli bedre menneske. Prøv å lese litt rundt, ikke les der det er muslim hat, søk etter ekte koran. Ekte muslimsk mann skal være veldig snill med damen, bære henne på armene, gjøre alt fra hos arbeid og mye mere! Vis hun har blitt muslim for en manns skyld. Hør hvordan han er med henne? Anonymkode: a150c...11f Heh. Men det står i koranen at de kan drepe og skade vantro. Anonymkode: f3fd7...5d0
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2019 #15 Skrevet 9. mai 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Er det vanlig å bli møtt med fordommer fordi man ikke har en kristen tro? Det har jeg aldri opplevd Anonymkode: 58786...d49 Nei, men du skulle bare visst hvor mye ateister f.eks. Blir kritisert og prater om bak lukkede dører. Dersom Norge fikk sharialover og ble muslimsk, er ateistene de første de hdde knerta. De kristne hadde bare måtte betalt ekstra skatt Anonymkode: f3fd7...5d0
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2019 #16 Skrevet 9. mai 2019 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er mange som ødelegger for muslimer. Det er ikke lov, stor i koranen også IKKE LOV Å DREPE ELLER SKADE NOEN. En ekte muslim, skal være snill, ikke gjøre noe som er skadelig for kroppen.Med det ( ikke røyke,ikke drikke. osv...) sette høyt pris på sine foreldre og det er mye positivt i den religionen. Vis hun ønsker det og er voksen, bare la. Hun blir ikke ødelagt som person. Hun vil bli bedre menneske. Prøv å lese litt rundt, ikke les der det er muslim hat, søk etter ekte koran. Ekte muslimsk mann skal være veldig snill med damen, bære henne på armene, gjøre alt fra hos arbeid og mye mere! Vis hun har blitt muslim for en manns skyld. Hør hvordan han er med henne? Anonymkode: a150c...11f Muslimske menn er vel som andre, individuelle personer. Noen er snille, andre er ikke. Noen holder fasaden utad men oppfører seg dårlig mot familien hjemme, noen er fanatiske, andre er det ikke. At en mann sier han er muslim gir ingen garantier for at han er snill. Og det samme kan man si uansett hvilken religion han måtte bekjenne seg til. Anonymkode: a1124...b89
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2019 #17 Skrevet 9. mai 2019 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Hun blir ikke ødelagt som person. Hun vil bli bedre menneske. Anonymkode: a150c...11f Påstår du at muslimer er bedre mennesker enn ikke-muslimer? Anonymkode: 5ce08...8c0
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2019 #18 Skrevet 9. mai 2019 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er mange som ødelegger for muslimer. Det er ikke lov, stor i koranen også IKKE LOV Å DREPE ELLER SKADE NOEN. En ekte muslim, skal være snill, ikke gjøre noe som er skadelig for kroppen.Med det ( ikke røyke,ikke drikke. osv...) sette høyt pris på sine foreldre og det er mye positivt i den religionen. Vis hun ønsker det og er voksen, bare la. Hun blir ikke ødelagt som person. Hun vil bli bedre menneske. Prøv å lese litt rundt, ikke les der det er muslim hat, søk etter ekte koran. Ekte muslimsk mann skal være veldig snill med damen, bære henne på armene, gjøre alt fra hos arbeid og mye mere! Vis hun har blitt muslim for en manns skyld. Hør hvordan han er med henne? Anonymkode: a150c...11f Er det du som er gift med den imamen? I så fall - hvordan forklarer du at en imam på Østlandet velsignet/viet et par hvor jenta var 14-15 år og mange i familie/menighet var deltakende på seremonien og festen - til tross for at de visste at dette var ulovlig i Norge og at sex med denne jenta, som "brudgommen" ville ha etterpå ville være voldtekt? Og det var voldtekt, for jenta var ikke villig. Hvordan kan en imam som påstår å følge det du skriver med store bokstaver at hans tro pålegger ham Å IKKE SKADE NOEN, hvordan kan han da velsigne voldtekt og et ulovlig "ekteskap" med et barn? Her var det jo bare imamen og alle rundt som godtok det... Anonymkode: 3101a...282
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå