Gå til innhold

Er jeg for steng ang Snapchat ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt på 6 trinn, fyller 12 år i oktober. Han ønsker seg veldig Snapchat og jeg har sagt nei. Han sier «alle» har det, noe selvfølgelig ikke stemmer. 

Det har vært mye «dritt» på trinnet med stygge bilder, meldinger etc...kanskje spesielt blant jentene.

Hva sier dere? Er det noe verre med Snapchat enn sms/MMS/WhatsApp ?

Har dere i så fall tips til regler/bruk etc?

Anonymkode: 4ef88...53e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok ikke så langt fra sannheten at alle har Snapchat i den alderen der. Vi har en datter i 6. klasse som fikk snap i februar i år, da kunne vi ikke holde tilbake lenger.

Alle på hennes trinn med unntak av henne og en til hadde snap, og hun opplevde at hu ikke fikk ta del i fellesskapet på samme måte som de andre. Som hun sa til meg «Mamma, det er jo ingen som skriver meldinger lenger! Alt foregår på snap!»

Mange på hennes skole fikk snap allerede i 1-2 klasse, noe som er helt galskap. Er glad  vi har holdt tilbake så lenge, da det har vert mye styr/krangling/uthenging osv på snap, spesielt blant jentene. Dette har vår datter heldigvis gått glipp av. Lærerne har tatt det opp på flere foreldremøter, men ikke fått gehør fra foreldrene...

Anonymkode: 3764f...552

Skrevet

Min har hatt Snap og Insta et par år, hun ble nettopp 13, FB fikk hun først nå men «kidsa» er jo ikke der, den er mest til gamle tanter, besteforeldre etc., og gruppene til fritidsaktivitetene 😄 Hun er ikke veldig aktiv og har fått innprentet at «likes» og «streaks» ikke betyr noe som helst.

Jeg vet ikke om alle har det, men alle hun er med i hvert fall (det er litt klikktendenser i klassen, hvor strenge foreldrene er, eller ikke er, bidrar nok litt til det). Hun har for vane å lagre meldingene så jeg har litt kontroll i det minste, men hun kan selvfølgelig bare la være om hun ikke vil jeg skal se. Går gjennom alle kontakter på de ulike appene jevnlig. 

Jeg tar mobilen på kvelden så den ikke forstyrrer søvnen og kommer til å fortsette med det så lenge det ikke utløser full krig (ingen protester foreløpig). Jeg velger å stole på henne, men blir det noe tull koster det meg ikke en kalori å bytte ut smarttelefonen med en Nokia fra Clas Ohlson.

Anonymkode: 05256...282

Skrevet

Ja, de har Snapchat alle sammen. Her bør du slippe tøylene, og heller følge godt med.

Anonymkode: daf04...814

Skrevet

Du skal ikke se vekk fra at det er rett at alle har det. Min er ett år eldre, men ALT foregår på snap. Det er en veldig viktig sosial plattform ser jeg. Min hadde ramlet helt utenfor om hun ikke var der. 

Anonymkode: d5b38...9b7

Skrevet

Har en datter på samme alder, ble 12 nå i april. Hun fikk snap rett over nyttår, da hadde jeg holdt igjen lenge og siste halve året sa jeg at hun skulle få det året hun fylte 12 så hun gikk og ventet.

Jeg spurte på foreldremøte i fjor høst, da de begynte i 6.klasse, og da var det 4 stykker som ikke hadde. Så du skal ikke se bort fra at han er ganske ærlig når han sier at alle har...

Jeg er venn med datteren min, så jeg kan følge med litt, men snapchat er jo laget sånn at man ikke kan følge 100% med. Så vi snakker mye om nettvett, det har vi gjort i flere år, men etter at hun fikk snap har det blitt mer aktuelt om du skjønner.

Anonymkode: a1653...07d

Skrevet

Ja, du er for streng. Det meste kommuniseres via snap i den alderen. Du snakker med henne om nettvett og konsekvenser dersom hun bryter dette. Så ja, jeg synes faktisk du er skikkelig kjip! Nesten litt slemt mot barnet ditt.

Anonymkode: c75d4...a86

Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har en gutt på 6 trinn, fyller 12 år i oktober. Han ønsker seg veldig Snapchat og jeg har sagt nei. Han sier «alle» har det, noe selvfølgelig ikke stemmer. 

Det har vært mye «dritt» på trinnet med stygge bilder, meldinger etc...kanskje spesielt blant jentene.

Hva sier dere? Er det noe verre med Snapchat enn sms/MMS/WhatsApp ?

Har dere i så fall tips til regler/bruk etc?

Anonymkode: 4ef88...53e

Joda. Alle 12 åringer har det. 

Anonymkode: 5020e...ca0

Skrevet

Det er kun én i klassen til min 6 klassing som ikke har det, og han er veldig umoden med en streng mor, og helt ulik de andre ungene på trinnet. Han kommer og ringer på døren og spør om unger er hjemme, men de har avtalt på Snapchatgrupper og møtes og ingen er hjemme. Melding og annet bruker de ikke, kun snap.

Anonymkode: c75d4...a86

Skrevet

Her har stort sett halvparten på fjerde trinn det, omkring 80% på femte trinn og 100% på sjette trinn. Så du skal ikke se bort i fra at han er den eneste.

Anonymkode: b8e9c...caa

Skrevet

Min 6. Klassing har ikke snap. Jeg vet mange i klassen har, men hun er svært sosial og faller på ingen måte utenfor selv om hun ikke har snap.

men ser jo at jeg snart ikke kan holde igjen lenger. Men det går jo ikke an å følge med på hva som skjer på snap, hjelper ikke å si at man skal det, det forsvinner jo.. 

Anonymkode: 83872...c73

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, de har Snapchat alle sammen. Her bør du slippe tøylene, og heller følge godt med.

Anonymkode: daf04...814

Enig.

Anonymkode: bac5c...0db

Skrevet

De faller fort utenfor uten snap i den alderen.

Anonymkode: bac5c...0db

Skrevet

Sønnen min fikk snap høsten i 7. trinn. Da hadde alle andre i klassen og paralellklassen snap (ikke «alle andre», men læreren bekreftet at mitt barn var den eneste som ikke hadde). 

Jeg hadde tenkt å holde meg til 13 års aldersgrense, men gav etter da jeg forstod at han falt utenfor det sosiale fellesskapet. 

Våre regler er helt vanlige nettvett-regler. Som f.eks. ikke nakenhet, ikke bilder av småsøsknene, ikke bilder av dem som ikke selv godkjenner, kun dem man kjenner i virkeligheten på vennelista, si ifra om man observerer mobbing eller utestengning i klassechat, ikke si eller gjør noe på snap som du ikke ville gjort ansikt til ansikt med noen...

Vi velger dialog og åpenhet i stedet for forbud og restriksjoner så langt det er mulig. Heldigvis har vi en fornuftig og grei gutt. 

Anonymkode: 78c68...acc

Skrevet

Jeg var streng også, men "Barnevakten" var på besøk på skolen ser både barn og foreldre var oppfordret til å komme, og der sa de bla at MYE av det sosiale foregår på some nå og at det mest sannsynlig var et fåtall av barna som hadde bla snap(6.klasse) og disse risikerte å havne utenfor. Min fikk når hun fylte 12 år, men da var hun en av de siste i klassen som fikk det, og hun er den som har bursdag nestførst av dem, så alle de andre hadde fått det tidligere. 

Fb fikk hun ikke før hun var 13, men dette var visst ikke så viktig for henne, det er Snap, insta og disse som er brukt.

Anonymkode: 50aa9...f0b

Skrevet

Forskjellen er at vi voksne ikke kan følge med på Snapchat. Det de poster forsvinner med en gang.. 

Hvis det ikke er en funksjon jeg ikke kjenner til da.. 

Anonymkode: 98c6d...802

Skrevet

Jenta hadde snap, men etter noen stygge saker slettet hun den selv. Hun blir 12 til høsten men har ikke snakket om at hun ønsker snap tilbake. Har ikke inntrykk av at hun er utenfor. Er med venner likevel. Snakk med foreldrene i klassen. Om det er et slikt miljø hvor ALT foregår på snap har du ikke mye valg, men om det er flere som ikke har kan du holde igjen.

Anonymkode: 40955...75b

Skrevet

Min 6.klassing har, men ser det går dager mellom hver gang han åpner dem. De har egen gruppe for klassen, men som regel avtales det meste gjennom SMS-gruppa heller.

Anonymkode: ef733...619

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...