Gå til innhold

Derfor får gutter dårlige karakterer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lærere i ungdomsskolen gir gutter systematisk for dårlige karakterer. Gutter gjør det nemlig stort sett bedre på eksamen enn de får i standpunktkarakter av sin egen lærer. For jenter skjer dette i mindre grad.

Lærerne som vurder nasjonale prøver, vet ikke elevens kjønn. Da får gutter klart bedre resultat. På nasjonale prøver kan gutter i gjennomsnitt få like gode karakterer som jenter når de testes i blant annet lesing og matematikk, fag de skårer dårligere enn jentene i ellers på skolen.

Lærere som har lært å kjenne elevene sine, gjør altså større forskjell på jenter og gutter enn lærere som ikke kjenner de samme elevene.

Samme skolefaglig prestasjon vurderes ulikt, ettersom eleven er gutt eller jente. Et klokkerent eksempel på kjønnsdiskriminering, med alvorlige konsekvenser for elevens videre skolekarriere og jobbutsikter.

https://forskning.no/skole-og-utdanning/derfor-far-gutter-for-darlige-karakterer/1332125

Vi ser også diskriminering på navn.

Jentenavn får mye bedre karakter enn guttenavn, og Alexander Greve Bjelland får klart bedre karakter enn Ronny Olsen – på samme oppgave.

— Vi gikk gjennom en rekke artikler om navneforskning for å komme frem til to guttenavn og to jentenavn vi mente var forbundet med høy og lav status, og endte opp med Alexander og Alexandra Greve Bjelland samt Ronny og Jenny Olsen.

Nøyaktig den samme oppgaven ble signert med de ulike navnene, og til sammen 400 personer ble bedt om å gi oppgaven poeng på en skala fra 1-15 der 15 er best.

Resultatene viser at Alexandra Greve Bjelland danket ut alle de andre navnene. Oppgaven med jentenavnet som hadde høy status, fikk betydelig høyere poengsum en de andre eksamensoppgavene.

Jentene fikk best karakterer, mens Ronny, stakkar, var den som fikk absolutt lavest poengsum.

— At jenter får bedre poengsum enn gutter, kan forklares med at vi har ulike assosiasjoner til kjønn, mener Fardal og Kvalbein.

https://www.aftenbladet.no/okonomi/i/v8jkV/Navnet-pavirker-karakterene

Anonymkode: 951ff...ca6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har nok misforstått noe. Nasjonale prøver blir ikke vurdert av lærer. Det er en datamaskin som registrerer rett/galt svar. 

Anonymkode: ff151...081

Skrevet

Dette er ikke noe jeg kjenner meg igjen i, og jeg tror det kan handle om bevissthet rundt såkalt trynefaktor. At gutter får bedre resultater på eksamen kan ha like å gjøre med at de da skjerper seg og presterer, hvor de resten av året vaser mer enn jentene som oftere jobber mer jevnt. Jeg har selv tre sønner og to av dem er sånne som tar skippertak, bare en av dem jobber mer jevnt. Jeg ser også mye det samme i klasserommet. Det er flere jenter enn gutter som gjør det de skal, stiller spørsmål og ønsker å forbedre seg jevnt og trutt gjennom skoleåret, og flere gutter enn jenter som får litt panikk når eksamen nærmer seg og plutselig vil ha tips og råd da.

Anonymkode: 14dec...27c

Skrevet

Jeg synes dette var veldig interessant og viktig! Takk for deling.

Anonymkode: ec212...bef

Skrevet

Det er viktig at slik forskning belyses. Artikkelen du viser til lister opp flere tiltak:

• Høye forventninger til alle elever.
  • Positive relasjoner mellom elev og lærer.
  • Lærerne framstår som tydelige ledere i klasserommet.
  • Klar satsing på å lese litteratur som også interesserer gutter.

i tillegg tror jeg mer fysisk aktivitet vil bedre læringen for begge kjønn, men spesielt gutter.

Når det gjelder litteratur viser undersøkelser at begge kjønn leser bøker med menn som sentrale personer, men gutter leser lite når hovedpersonen(e) (eller forfatteren) er kvinne(r). Dette er ugreit  gutter må også lære seg å lese historier om og av kvinner.

Anonymkode: 1ed66...edf

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er viktig at slik forskning belyses. Artikkelen du viser til lister opp flere tiltak:

• Høye forventninger til alle elever.
  • Positive relasjoner mellom elev og lærer.
  • Lærerne framstår som tydelige ledere i klasserommet.
  • Klar satsing på å lese litteratur som også interesserer gutter.

i tillegg tror jeg mer fysisk aktivitet vil bedre læringen for begge kjønn, men spesielt gutter.

Når det gjelder litteratur viser undersøkelser at begge kjønn leser bøker med menn som sentrale personer, men gutter leser lite når hovedpersonen(e) (eller forfatteren) er kvinne(r). Dette er ugreit  gutter må også lære seg å lese historier om og av kvinner.

Anonymkode: 1ed66...edf

Jeg tenker at det viktigste som problematiseres i artikkelen er: 

- Ideen om at sosial kompetanse er det samme som lydighet

- At lærere må akseptere og finne løsninger på at de ubevisst kan la seg påvirke i karaktersetting av andre faktorer enn selve kvaliteten på oppgaven/prøven. Det er menneskelig. Det er derfor vi bør ha systemer for å fange det opp og unngå det.

Anonymkode: ec212...bef

Skrevet

Forutsatt at det som skrives er riktig så betyr jo ikke dette nødvendig vis at gutter får for dårlige karakterer av lærerene. Det kan også bety at jentene ikke får vist hva de kan på eksamen ol.

Anonymkode: b3f92...99e

Skrevet

For 25-30 år siden var det motsatt: jenter fikk gjennomgående bedre eksamenskarakterer enn standpunkt, fordi prøvesvarene var anonymisert...

Anonymkode: 157d9...43f

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

For 25-30 år siden var det motsatt: jenter fikk gjennomgående bedre eksamenskarakterer enn standpunkt, fordi prøvesvarene var anonymisert...

Det må heller ha vært fordi det er umulig å lese gutteskrift🤣

Anonymkode: 02e55...a18

Skrevet

Det er gjort forsøk med anonym retting, uten å finne signifikante endringer. Min erfaring fra ungdomsskolen sier derimot at gutta skjønner alvoret og skjerper seg når eksamen kommer, mens de lett kan surfe litt gjennom skoleåret først. 

Skrevet
1 time siden, Optatium skrev:

Det er gjort forsøk med anonym retting, uten å finne signifikante endringer. Min erfaring fra ungdomsskolen sier derimot at gutta skjønner alvoret og skjerper seg når eksamen kommer, mens de lett kan surfe litt gjennom skoleåret først. 

Så gutta gjør ingen innsats når prøven skal karaktersettes av lærer, men skjerper seg når prøven skal karaktersettes anonymt...?

Brennpunkt på NRK i går hadde mye interessant om hvordan gutter diskrimineres, særlig i skole-og studiesammenheng. Anbefaler alle å se den episoden.

Anonymkode: 96405...5ef

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

De forskningsresultatene ble kraftig kritisert tre dager etterpå. Svak forskning.

https://www.aftenbladet.no/meninger/debatt/i/aqoQ2/Karakterer_-navn-og-svak-forskning

og.... Alexandra er et amerikansk klissenavn som ikke gir automatisk status.... og Bjelland er vel bare et navn som ga status i gamle dager i Stavanger.....

Anonymkode: 0b948...286

Den artikkelen er låst. Jeg holder ikke Stavanger Aftenblad... vil du oppsummere den kort? 

Skrevet
18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Lærere i ungdomsskolen gir gutter systematisk for dårlige karakterer.

Lærerne som vurder nasjonale prøver, vet ikke elevens kjønn. Da får gutter klart bedre resultat. På nasjonale prøver kan gutter i gjennomsnitt få like gode karakterer som jenter når de testes i blant annet lesing og matematikk, fag de skårer dårligere enn jentene i ellers på skolen.

Anonymkode: 951ff...ca6

Ja, jeg har også lagt merke til at de blir forskjellsbehandlet når det gjelder oppførselskarakterer.

Når jenter er slemme gjør det ofte stor skade og kan vare lenge. Gutter som ordner opp der og da, gjerne med høylytt stemme blir straffet umiddelbart med nedsatt oppførselskarakter.

Jenter følges opp med samtaler og blir fulgt opp med støtte til å løse konflikten. Oppførselskarakterer røres typisk ikke. 

Anonymkode: a915e...92f

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg har også lagt merke til at de blir forskjellsbehandlet når det gjelder oppførselskarakterer.

Når jenter er slemme gjør det ofte stor skade og kan vare lenge. Gutter som ordner opp der og da, gjerne med høylytt stemme blir straffet umiddelbart med nedsatt oppførselskarakter.

Jenter følges opp med samtaler og blir fulgt opp med støtte til å løse konflikten. Oppførselskarakterer røres typisk ikke. 

Slik er det ikke her.

Grovt sett er det like mange gutter som mobber, baktaler, sprer rykter og holder andre utenfor som jenter. I tillegg er det klart flere av guttene som bråker, forstyrrer, driver herverk, sloss ol.

Guttene er også mer uforsiktige med sakene sine, kommer oftere for sent, "glemmer" oftere lekser, bøker og andre ting og er mye frekkere i munnen mot lærerene.

Anonymkode: b3f92...99e

Skrevet

Det er kanskje greit at gutter straffes hardere enn jenter på skolen og får dårlige karakterer for samme besvarelse som jenter da, som denne omfattende undersøkelsen viser? Det er jo sånn det er hele livet ellers også!

For eksempel dømmes menn til hardere straff i domstolene. Ved promillekjøring er det 50 % større sannsynlig at dommen ender opp med ubetinget fengsel om det er en mann som er tiltalt sammenlignet med en kvinne. 

Selv om det er stor overvekt av kvinner i høyere utdanning får kvinner kjønnspoeng på 120 studier i Norge sammelignet med menn som får på bare 7!

Skrevet

Det er kanskje greit at gutter straffes hardere enn jenter på skolen og får dårlige karakterer for samme besvarelse som jenter da, som denne omfattende undersøkelsen viser? Det er jo sånn det er hele livet ellers også!

For eksempel dømmes menn til hardere straff i domstolene. Ved promillekjøring er det 50 % større sannsynlig at dommen ender opp med ubetinget fengsel om det er en mann som er tiltalt sammenlignet med en kvinne. 

Men da bør han heller prioritere å denge eller voldta kvinner i stedet for å kjøre i fylla. I Norge er det nemlig i praksis straffrihet for voldtekt. I tillegg får man strafferabatt for vold dersom man er gift/samboer med offeret og har utøvd vold mange ganger over mange år. Tar du den, så tar du den, lizm.

Selv om det er stor overvekt av kvinner i høyere utdanning får kvinner kjønnspoeng på 120 studier i Norge sammelignet med menn som får på bare 7!

Det ble påstått i Brennpunkt, ja. Men der finnes ingen dokumentasjon på det.

Skrevet
18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men da bør han heller prioritere å denge eller voldta kvinner i stedet for å kjøre i fylla. I Norge er det nemlig i praksis straffrihet for voldtekt. I tillegg får man strafferabatt for vold dersom man er gift/samboer med offeret og har utøvd vold mange ganger over mange år. Tar du den, så tar du den, lizm.

Det ble påstått i Brennpunkt, ja. Men der finnes ingen dokumentasjon på det.

Det er ikke meg du har svart, men dette henger ikke sammen. 

Det høres ut som at du mener man ikke bør sette fokus på forskjellsbehandling og ren diskriminering av gutter/menn, fordi det eksisterer kriminalitet som voldtekt og fyllekjøring? Gjerne forklar sammenhengen. 

Videre later du som om brennpunkt har en «påstand» rundt enten antall kvinner som tar høyere utdanning eller antall studier kvinner / menn får kjønnspoeng på. Dette har vært et tema i media i mange år. Her er listen fra 2017. Du kan sikkert telle på på hjemmesiden til Utdanningsdepartementet, men de hadde ingen liste jeg fant, du må inn på hvert studium. 

Fra: https://www.forskerforum.no/disse-studiene-far-kvotere-inn-menn/

Fakta

Menn får 2 kjønnspoeng ved:

• veterinær og dyrepleie ved NMBU,
  • sykepleie ved Lovisenberg diakonale høgskole og Universitetet i Agder (UIA).

Kvinner får 2 kjønnspoeng ved: 

• bachelorstudier i ingeniørfag (bortsett fra kjemi, ortopediingeniør og bioingeniør)
  • landbruksstudier ved Høgskolen i Innlandet
  • bachelorstudier i maritime fag ved Universitetet i Sørøst-Norge, NTNU (Ålesund) og Høgskulen på Vestlandet (bortsett fra shipping management og shippingledelse ved NTNU (Ålesund)
  • følgende femårige integrerte masterprogram i teknologi og ingeniørfag ved NTNU: Datateknologi, Elektronisk systemdesign og innovasjon, Fysikk og matematikk,  Ingeniørvitenskap og IKT, Kommunikasjonsteknologi, Kybernetikk og robotikk, Marin teknikk, Materialteknologi,  Produktutvikling og produksjon

Kvote for kvinner ved NTNU

• 30 studieplasser på 5-årig masterstudium  i datateknikk
  • 15 studieplasser på 5-årig masterstudium i kommunikasjonsteknologi

Flere kvinner enn menn tar høyere utdanning. Fra SSB https://www.ssb.no/utuvh 2018

Studenter i høyere utdanning i Norge og i utlandet

Studenter i høyere utdanning      
I alt 225 469 293 123 293 287
Menn 87 911 118 928 118 809
Kvinner 137 558 174 195 174 478
Andel 19-24 år i høyere utdan

Lærere burde ikke bevisst eller ubevisst diskriminere gutter og politikere burde ikke diskriminere studenter. 

Jeg begrunner det jeg skriver, har utdrag og kilder. Hadde du prøvd å innhente det samme, så hadde du ikke skrevet det du skrev. Noe sier meg at du visste dette fra før. Ønsker du å diskutere lav straff/oppklaringsprosent på voldtekt, så start din egen tråd om det emnet. Jeg støtter deg gjerne der. 

Anonymkode: 6a296...401

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...