Anonym bruker Skrevet 8. mai 2019 #1 Skrevet 8. mai 2019 Jeg bekymrer meg over den ene sønnen min, men er usikker på hvor jeg kan henvende meg for hjelp. Jeg har 4 barn, hvor en sønn har en merkelig oppførsel som bekymrer meg. Han er ikke utagerende, ganske rolig og skolen har ikke så mye å si på oppførselen hans, men læreren har lagt merke til et par ting som bekymrer henne og som hun har tatt opp med oss. Her hjemme er han ikke så veldig pratsom, har egentlig aldri vært det, men han kan til tider vise en "ond" oppførsel. Han kan stirre på meg og si slikt som "jeg lurer på hvordan det føles å stikke en kniv i noen". Lillebroren klager på at han klyper og lugger han, men dette er noe jeg aldri har sett selv, så han gjør det i det skjulte. Jeg har sett merker på lillebroren. Spør jeg han nekter han plent og sier lillebroren lyver mens han har et litt sånt merkelig smil, et sånt man kaller "smirk" på engelsk. Han sier og ting som " for lenge siden drepte jeg mange mennesker". Jeg snakker med han og spør hva han mener med det, han sier da at han bodde i et annet land og drepte mennesker med kniv. Noe mer sier han ikke. Dette er jo ikke normal oppførsel, og jeg bekymrer meg for hvordan dette vil utvikle seg. På meg kan det virke som han har en litt sadistisk tankegang og jeg er redd for hvordan dette vil utvikle seg. Dette er ikke lett å prate med noen om, spesielt da far ikke er i bildet og jeg har ingen annen famile. Kan nevne at han er 10 år. Er det noen som vet hvem jeg kan kontakte? Anonymkode: 5fc1e...b7a
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2019 #2 Skrevet 8. mai 2019 Ville fått time hos fastlegen og fått henvisning til BUPP Anonymkode: f0e26...30d
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2019 #3 Skrevet 8. mai 2019 Glemte å nevne at han er den eldste av 4 barn, og har en stefar som han ikke bryr seg noe om. Han er ikke frekk eller noe mot stefar, bare "kald" og for det meste later som han ikke finnes. Anonymkode: 5fc1e...b7a
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2019 #4 Skrevet 8. mai 2019 Oj! Her hadde jeg også blitt veldig bekymret. Kontakt både Bup og ppt selv og spør hvordan fremgangsmåten er for å få hjelp. Viktig at dette tas tak i så fort som mulig slik at han kan få hjelp! Anonymkode: dd3e6...6d6
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2019 #5 Skrevet 8. mai 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ville fått time hos fastlegen og fått henvisning til BUPP Anonymkode: f0e26...30d Ok, takk for svar. Anonymkode: 5fc1e...b7a
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2019 #6 Skrevet 8. mai 2019 Oisann. Det var ikke dette jeg forventet meg av "merkelig oppførsel". Dette er definitivt noe å ta videre. BUP tror jeg er rette plassen. Fastlegen kan henvise. Anonymkode: 2c90f...991
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2019 #7 Skrevet 8. mai 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Oisann. Det var ikke dette jeg forventet meg av "merkelig oppførsel". Dette er definitivt noe å ta videre. BUP tror jeg er rette plassen. Fastlegen kan henvise. Anonymkode: 2c90f...991 Takk, da kontakter jeg legen. Anonymkode: 5fc1e...b7a
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2019 #8 Skrevet 8. mai 2019 Merkelig at du kaller dette «merkelig» oppførsel - det er rett og slett svært bekymringsfullt. Ville tatt en alvorlig prat ned lege asap. Schizofreni? Psykopat? Anonymkode: d4d22...353
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2019 #9 Skrevet 8. mai 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Merkelig at du kaller dette «merkelig» oppførsel - det er rett og slett svært bekymringsfullt. Ville tatt en alvorlig prat ned lege asap. Schizofreni? Psykopat? Anonymkode: d4d22...353 Hva jeg kaller det er vel ikke så viktig så lenge du fikk frem fra innlegget mitt hva jeg lurte på. Skal ta kontakt med lege. Anonymkode: 5fc1e...b7a
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2019 #10 Skrevet 8. mai 2019 Har fått svar på det jeg lurte på (takk til dere som svarte) Anonymkode: 5fc1e...b7a
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2019 #11 Skrevet 8. mai 2019 39 minutter siden, Anonym bruker skrev: Merkelig at du kaller dette «merkelig» oppførsel - det er rett og slett svært bekymringsfullt. Ville tatt en alvorlig prat ned lege asap. Schizofreni? Psykopat? Anonymkode: d4d22...353 Ingenting som heter psykopat lenger altså..... Men Hi, dette er absolutt bekymringsverdig oppførsel, ville helt klart tatt det videre. Anonymkode: a6db1...6b6
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2019 #12 Skrevet 8. mai 2019 Høres mere som Schizofreni. Ikke ta det så nær det jeg skrev! Vis det var slikt hadde dere fått det beskjed tidligere. Legen må se på han. Bare kontakt lege, resten ordner han. Du må ta takk så fort sommulig. Du trenger ikke si det til noen, bare vent på svar hva fagfolk sier til deg. Det kan hende kanskje han har sett sånn filmer der man dreper og sånt. Og tenker seg at han sånn farlig myrder eller noe. Ta det opp der dere to alene. Med noe å spisse. Ikke hver så alvorlig når du prater. Bare spør, ang de tingene han har sakt, hva han mener med det? Har hørt at, noen føler at de er født igjen og snakker om sine gamle minner, fra forrige livet. Høres ganske skummelt ut. så engang det var tema på TV, der en gutt kunne snakke flytende en ukjent språk og han mente han var dame og sang. Kunne masse navn av hennes slekt og barna. Når de undersøkte alt stemte. Hvis han sier han drepte mange, spør hva han het, hvilke land? Ta det opp når dere er alene og spisser sammen. Så Googler du. Å det kan du si til legen også. Anonymkode: 1dc48...3cd
Hjertefru Skrevet 8. mai 2019 #13 Skrevet 8. mai 2019 Hvor gammel er han? For meg høres dette ut som ett av to. Umiddelbart høres det veldig bekymringsfullt ut. Særlig at han fysisk plager lillebror. Jeg syns absolutt du bør ta ham med deg til lege, som andre sier. I verste fall er dette tegn på en alvorlig psykisk forstyrrelse, kan jo ikke stille noen diagnose men schizofreni slår meg også. Men synes du også kan ha i mente at det kan være snakk om en ung gutt med en veldig livlig fantasi/ønske om å gjøre seg interessant (særlig det siste om reinkarnasjon gjør at jeg tenker i de baner). Husker selv når jeg var 16-17 at det var mye rart som surret, og av og til kom det ut også. Det høres også ut som han har litt mye voldsfantasier. Neste gang sønnen din sier sånn, prøv å korriger ham. Hvis han snakker om å stabbe folk, prøv først å spørre hvorfor han har slike tanker, og at sånt må han ikke si da det ligner på en trussel. Du kan godt si at hvis du snakker sånn, da kan folk tro at du er sprøyte gal. Dette er jo ikke sosialt akseptable ting og si. Det kan være at slik korreksjon er nok, vel og merke hvis det er som jeg tror og håper, og ikke alvorlig psykiatri. Avslutningsvis vil jeg si at en alvorlig psykisk diagnose som schizofreni oftest fører til alvorlige vansker med å fungere i hverdagen.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2019 #14 Skrevet 8. mai 2019 3 minutter siden, Hjertefru skrev: Hvor gammel er han? For meg høres dette ut som ett av to. Umiddelbart høres det veldig bekymringsfullt ut. Særlig at han fysisk plager lillebror. Jeg syns absolutt du bør ta ham med deg til lege, som andre sier. I verste fall er dette tegn på en alvorlig psykisk forstyrrelse, kan jo ikke stille noen diagnose men schizofreni slår meg også. Men synes du også kan ha i mente at det kan være snakk om en ung gutt med en veldig livlig fantasi/ønske om å gjøre seg interessant (særlig det siste om reinkarnasjon gjør at jeg tenker i de baner). Husker selv når jeg var 16-17 at det var mye rart som surret, og av og til kom det ut også. Det høres også ut som han har litt mye voldsfantasier. Neste gang sønnen din sier sånn, prøv å korriger ham. Hvis han snakker om å stabbe folk, prøv først å spørre hvorfor han har slike tanker, og at sånt må han ikke si da det ligner på en trussel. Du kan godt si at hvis du snakker sånn, da kan folk tro at du er sprøyte gal. Dette er jo ikke sosialt akseptable ting og si. Det kan være at slik korreksjon er nok, vel og merke hvis det er som jeg tror og håper, og ikke alvorlig psykiatri. Avslutningsvis vil jeg si at en alvorlig psykisk diagnose som schizofreni oftest fører til alvorlige vansker med å fungere i hverdagen. Kan risikere at han slutter og si slikt men fortsetter å tenke det. Hadde blitt alvorlig redd av dette og kontaktet lege ASAP! Anonymkode: 6522f...fef
Hjertefru Skrevet 8. mai 2019 #15 Skrevet 8. mai 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Kan risikere at han slutter og si slikt men fortsetter å tenke det. Hadde blitt alvorlig redd av dette og kontaktet lege ASAP! Anonymkode: 6522f...fef Ja, ser poenget ditt. Men unge folk tenker faktisk ganske mye rart! Og kan trenge litt korreksjon om hva som kommer ut av munnen. Jeg er helt enig i at dette må hi ta tak i og at legen er en bra plass å begynne. Ønsket å bidra til litt avdramatisering bare. Som sagt, er du schizofren er du som oftest ganske dårlig fungerende i hverdagen. Så så ille tviler jeg på at det er.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2019 #16 Skrevet 8. mai 2019 Det er ikke så uvanlig å ha slike tanker altså, bare google det, masse spørsmål på f.eks Ung.no fra andre som også har det. Det kan blir tvangstanker som igjen skaper mye indre uro og angst, men farlig blir det ikke før tankene faktisk settes ut i live. Men tanker om å drepe, tanker om hva jeg kan gjøre med denne store kniven jeg nå kutter grønnsaker med osv, er ikke unormalt. Men gutten trenger kanskje noen å snakke med. Han kan selvfølgelig ha en personlighetsforstyrrelse e.l., men det kan også godt hende han bare ikke er helt A4, men likevel normal. Snakk med noen, de kan hjelpe deg å sortere tankene du har rundt dette og de kan skaffe noen å snakke med for gutten. Anonymkode: a6db1...6b6
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2019 #17 Skrevet 8. mai 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Merkelig at du kaller dette «merkelig» oppførsel - det er rett og slett svært bekymringsfullt. Ville tatt en alvorlig prat ned lege asap. Schizofreni? Psykopat? Anonymkode: d4d22...353 Vær forsiktig med å diagnostisere barn med slike ting! Ja, per i dag er dette et barn med bekymringsfull atferd og symptomer, men vi vet foreløpig ikke hvordan det vil utvikle seg. Anonymkode: ec9eb...053
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2019 #18 Skrevet 8. mai 2019 Å herrefred, skjønner du vil søke hjelp! Hadde blitt bekrymret over han mtp adferd og at tenk om han gjør noe mot de andre barna mer alvorlig en klyp?! Håper du søker hjelp fort slik at han får hjelp fortest mulig til å kontrollere disse tanker, følelser og før han evt skader seg selv eller andre! Anonymkode: b247f...7e2
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2019 #19 Skrevet 8. mai 2019 1 time siden, Hjertefru skrev: Ja, ser poenget ditt. Men unge folk tenker faktisk ganske mye rart! Og kan trenge litt korreksjon om hva som kommer ut av munnen. Jeg er helt enig i at dette må hi ta tak i og at legen er en bra plass å begynne. Ønsket å bidra til litt avdramatisering bare. Som sagt, er du schizofren er du som oftest ganske dårlig fungerende i hverdagen. Så så ille tviler jeg på at det er. De som gikk under betegnelsen psykopat eller sosiopat er ofte veldig intelligente og høytfungerende altså. De mangler bare empati og tenker litt sånn som det her😱 Anonymkode: 6522f...fef
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2019 #20 Skrevet 8. mai 2019 Ser jo ikke ut som du ser alvoret i dette når du bare mener det er merkelig oppførsel. Anonymkode: 8c10e...606
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2019 #21 Skrevet 8. mai 2019 1 time siden, Hjertefru skrev: Hvor gammel er han? For meg høres dette ut som ett av to. Umiddelbart høres det veldig bekymringsfullt ut. Særlig at han fysisk plager lillebror. Jeg syns absolutt du bør ta ham med deg til lege, som andre sier. I verste fall er dette tegn på en alvorlig psykisk forstyrrelse, kan jo ikke stille noen diagnose men schizofreni slår meg også. Men synes du også kan ha i mente at det kan være snakk om en ung gutt med en veldig livlig fantasi/ønske om å gjøre seg interessant (særlig det siste om reinkarnasjon gjør at jeg tenker i de baner). Husker selv når jeg var 16-17 at det var mye rart som surret, og av og til kom det ut også. Det høres også ut som han har litt mye voldsfantasier. Neste gang sønnen din sier sånn, prøv å korriger ham. Hvis han snakker om å stabbe folk, prøv først å spørre hvorfor han har slike tanker, og at sånt må han ikke si da det ligner på en trussel. Du kan godt si at hvis du snakker sånn, da kan folk tro at du er sprøyte gal. Dette er jo ikke sosialt akseptable ting og si. Det kan være at slik korreksjon er nok, vel og merke hvis det er som jeg tror og håper, og ikke alvorlig psykiatri. Avslutningsvis vil jeg si at en alvorlig psykisk diagnose som schizofreni oftest fører til alvorlige vansker med å fungere i hverdagen. Det hun beskriver er (med unntak av vrangforestillingen, dersom det viser seg å være det), ikke symptomer på schizofreni. Anonymkode: ec9eb...053
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2019 #22 Skrevet 8. mai 2019 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ser jo ikke ut som du ser alvoret i dette når du bare mener det er merkelig oppførsel. Anonymkode: 8c10e...606 Nei, selvfølgelig var det det du klarte å lire ut av deg. Tusen takk! Tenk at du klarte å la overskriften "plage" deg så veldig. Hva med å lese innlegget? ser du ikke der hva jeg skrev? eller var det viktigere for deg å påpeke at jeg ikke har skrevet korrekt i overskriften? hadde jeg ikke insett alvoret hadde jeg vel ikke ønsket å få hjelp til han!!! Anonymkode: 5fc1e...b7a
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2019 #23 Skrevet 8. mai 2019 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, selvfølgelig var det det du klarte å lire ut av deg. Tusen takk! Tenk at du klarte å la overskriften "plage" deg så veldig. Hva med å lese innlegget? ser du ikke der hva jeg skrev? eller var det viktigere for deg å påpeke at jeg ikke har skrevet korrekt i overskriften? hadde jeg ikke insett alvoret hadde jeg vel ikke ønsket å få hjelp til han!!! Anonymkode: 5fc1e...b7a Skjønner ikke at folk gidder å svare deg når du ikke har lært deg normal folkeskikk! Du burde svare på en høflig måte. Anonymkode: 8c10e...606
sug lut Skrevet 8. mai 2019 #24 Skrevet 8. mai 2019 Jeg har ikke så mye å bidra med rent faglig, hi, men jeg vil bare krysse fingrene for at dere får god hjelp og støtte, jeg skjønner godt at du er bekymret og håper dere blir tatt på alvor av de rette instanser.
CherryC Skrevet 8. mai 2019 #25 Skrevet 8. mai 2019 Kontakt fastlegen, så kan han/hun sende henvisning til BUP. Skjønner godt bekymringen din og håper du tar raskt tak i dette for både deg og gutten din sin skyld. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå