Gå til innhold

Er dette vanlig? Barn og delt bosted

Anbefalte innlegg

Skrevet

Førsteklassingen min har fått seg en ny, kjekk venn. 

Denne gutten bor 50/50 hos mor og far og vi har godt samarbeid med begge hjemmene selv om far bor for langt borte til at de kan organisere lekeavtaler selv den uken. 

Men det jeg reagerer på er at gutten har to av alt, ingenting blir med fra det ene hjemmet til det andre, bortsett fra skolesekken, faktisk. 

Han har to iPader med forskjellige spill på, helt forskjellige klær og leker får ikke være med mellom hjemmene, noe som gjør at de ikke kan leke med f.eks superheltene sine den uken han er hos mor. 

For gutten er jo dette normalen, men de andre guttene reagerer på det og kan ikke helt skjønne at han ikke kan springe til mor og hente leker han har der når han er på besøk hos oss i pappa-uken (hun bor to hus bortenfra oss). 

Er det vanlig, og er det bra, å ha et så stramt skille på de to hjemmene?

Anonymkode: 68433...e77

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vanlig å ha to av det meste, så de slipper "bo i en bag". De fleste barn jeg kjenner som har to hjem har også to sett med klær osv så de slipper flytte tingene.

Men de har gjerne bare en sykkel, og lekene er jo deres og ikke foreldrene sine så de kan ta med leker som de vil.

Anonymkode: c1038...a1d

Skrevet

Jeg vil tro at det er en grunn til at det er sånn. Og det bunner nok i større uenigheter i samarbeidet. Men det er jo synd for barnet. Man burde ikke ha 50/50 om man ikke får til samarbeidet på en god måte. Jeg sitter litt på andre siden. Samarbeidet med far er vanskelig. Men det er ikke sånn at jeg kan bestemme at far skal ha mindre samvær av den grunn. Så da blir man veldig låst, dessverre. Og det er besten umulig å gjøre noe med det. Selv føler jeg meg ganske rådvill. Vi har forsøkt med fvk og bvt, uten stor fremgang.

Anonymkode: b3b25...6fd

Skrevet

Et så strengt skille tror jeg bunner i ett av to - enten greier ikke foreldrene å samarbeide godt nok. Eller så ønsker foreldrene å ha helt fri når de ikke har barnet og vil ikke stadig bli forstyrret. Jeg vil anta at det første som regel er årsaken.

Men til barnas beste er det jo ikke.

Anonymkode: 2ca1a...9c6

Skrevet

Her er det sånn at jeg kjøper det jeg synes barna trenger her og far kjøper det han synes barna trenger der. De får lov å ta med sykler, ski/skøyter og telefoner herfra, men far pleier ikke å ønske det. De har PlayStation begge steder, så den trenger de ikke ha med. Nå er mine 9 og 11 og bruker ikke lenger så mye leker, men da de hadde det, så fikk de ikke ta det med til den andre forelderen. Rett og slett fordi de hadde leker de likte å bruke begge steder selv om de var forskjellige

Anonymkode: f2021...9d4

Skrevet

For et sløseri det også blir å ha dobbelt opp av alt. Det er en skam og legge tilrette for et sånt samfunn

Anonymkode: aff90...ee7

Skrevet

Barna mine bor 50/50. De har dobbelt opp av alt, både langrensski, slalomski, sykler, skøyter, vinterdresser, regntøy, leker, ja... alt. 

Fordi? Jeg orker ikke levere 3 sykler til far HVER jævla uke. Han henter og leverer i bhg/skole, jeg er ikke hjemme så han får hentet ting heller. Hvis jeg sender med noe kommer det ikke i retur, så da er ungene uten sykler plutselig. 

De får ta med favorittleker, klær osv om de vil, noen ganger gjør de det men stort sett vil de ikke. 

Unødvendig? Vel, jeg skal ha et liv jeg også. Mindre stress for meg, mindre stress for far, mindre stress for barna som slipper å bo i en bag. De har alt på begge stedene. 

Og vi kjøper brukt, så å dra inn miljø her er unødvendig. Vi har betalt mindre for barnas SEKS sykler enn det en ny barnesykkel koster. Og de selges eller gis bort etterpå, gjenbruk gjenbruk gjenbruk. 

Anonymkode: 6e572...1c5

Skrevet

Her har vi to klesskap, iPad, ps4 osv kun en da han får ta det med som han ønsker. Sykkel har han to av da det blir litt styr å frakte for hver gang, da vi ikke har hengerfeste på bilen. Syklene her i hus er kjøpt pent brukt og går i arv til fra eldre til yngre søsken. 

Min sønn bor fast hos oss, han har kun en av alt han også. Får ta med det han ønsker til far da han er der. 

Anonymkode: ce15d...8c8

Skrevet

Min er 5,5 år og har hatt to hjem (ikke 50/50) hele livet. Pappaen har alltid hatt egne klær og utstyr hos seg, nettopp fordi vi ønsket at barnet skulle slippe å ta med bag med klær og div ved vært samvær. Men klær går litt i mellom hjemmene, vi er ikke totalt firkantet der. Inntil for ca 1 år siden, har barnet pakket med litt leker det ville ha med til pappaen. En liten sekk bare. Nå vil ikke barnet ta med lekene sine til pappaen, for da må han dele de med stesøsken (barnets ord). De har vært i livet til barnet i over 3 år og er gode venner. Men å dele favorittlekene er vanskelig. Derfor har barnet selv avgjort å ikke ta med leker.

Kan jo hende det er tilfellet for gutten i innlegget også.

Anonymkode: a84b8...3a3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...