Anonym bruker Skrevet 8. mai 2019 #1 Skrevet 8. mai 2019 Dayteren min begynner i 8.klasse nå til høsten. Da får hun valgfag for første gang. De skal blandt annet velge språkfag eller "arbeidslivsfag". Dette er jo en ganske viktig avgjørelse som påvirker skolegangen i mange år fremover. Bør det ikke være foreldrene som tar den endelige avgjørelsen om barnet skal ha 2. Fremmedspråk på skolen? Vi må jo selvfølgelig høre på barnas ønsker, men en tolvåring tenker ikke bestandig så veldig langt fremover. Her blir denne avgjørelsen overlatt 100% til elevene. De får skjema til utfylling på its learning, fyller ut og sender inn, helt uten at vi voksne trenger å se skjemaet. Skal ikke skolen kreve foreldrenes underskrift i slike saker? Anonymkode: 6db85...61f
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2019 #2 Skrevet 8. mai 2019 Jeg har en sønn som starter i 8.klasse til høsten og var på foreldremøte i går. En dame spurte akkurat om dette, var det deg? Var vel kun henne og en til hvor dette var et «problem». For resten var dette en ting som barna diskuterer med foreldrene og sender inn sammen. Dette har også blitt informert til barna via skolen. Her skal sønnen og jeg sette oss ned i kveld og lese igjennom alternativene og sende inn skjemaet sammen. Alle jeg har pratet gjør det samme. Så at din datter har sendt inn må du prate med datteren din om. Det er informert at dette er noe man skal diskutere hjemme og gjøre sammen med foreldre. Hvis du er uenig i valgfagene hun valgte så kan du jo sende en Mail til skolen. Anonymkode: 55c3c...b4d
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2019 #3 Skrevet 8. mai 2019 Har en sønn i 9.klasse og du snakker vel om to forskjellige ting her. Hva barnet skal ha i valgfag er en ting, der velger de mellom gym, sal og scene, elektronikk i praksis osv Så er det valget for fremmedspråk eller arbeidslivsfag. Her måtte de har foreldrenes underskrift på valgene de tok for 8.klasse, mulig dette har endret seg? Men uansett, det har ingen stor betydning for livet og studiene videre altså. Velger de språk har de språk i 2 år på videregående, velger de ikke språk har de språk i 3 år på videregående. Det er ikke sånn at toget går og de ikke kan velge det de ønsker på videregående. Her er det et stort problem at foreldrene pusher på at elevene skal ha språk. Kanskje de allerede sliter litt med engelsken, også krever foreldrene at de skal ha et språk til for det er lurt å ha senere. Det hadde vært mye lurere å fokusere på engelsken og ha arbeidslivsfag, men mange foreldre er blinde for det. Jeg tror man kan stole på at elevene får god info på skolen altså. Anonymkode: 148f7...141
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2019 #4 Skrevet 8. mai 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har en sønn i 9.klasse og du snakker vel om to forskjellige ting her. Hva barnet skal ha i valgfag er en ting, der velger de mellom gym, sal og scene, elektronikk i praksis osv Så er det valget for fremmedspråk eller arbeidslivsfag. Her måtte de har foreldrenes underskrift på valgene de tok for 8.klasse, mulig dette har endret seg? Men uansett, det har ingen stor betydning for livet og studiene videre altså. Velger de språk har de språk i 2 år på videregående, velger de ikke språk har de språk i 3 år på videregående. Det er ikke sånn at toget går og de ikke kan velge det de ønsker på videregående. Her er det et stort problem at foreldrene pusher på at elevene skal ha språk. Kanskje de allerede sliter litt med engelsken, også krever foreldrene at de skal ha et språk til for det er lurt å ha senere. Det hadde vært mye lurere å fokusere på engelsken og ha arbeidslivsfag, men mange foreldre er blinde for det. Jeg tror man kan stole på at elevene får god info på skolen altså. Anonymkode: 148f7...141 Det har tydeligvis endret seg for nå er alt på samme skjema. Men vi foreldre fikk også denne linken på itslearning (som alle foreldre har brukere til..) så med litt mer fokus så burde vel HI ha fanget dette opp. Anonymkode: 55c3c...b4d
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2019 #5 Skrevet 8. mai 2019 Har en datter som begynte på ungdomsskolen i fjord, Er ganske sikker på at vi foreldre måtte underskrive på det de fylte ut, mener de fylte ut på papir, men er kanskje ulikt fra skole til skole. Min datter ønsket både å fortsette med finsk som hun hadde hatt siden 1. klasse, og ha et nytt fremmedspråk. Fikk en telefon fra rådgiver noen dager etter om vi hadde misforstått, noe jeg sa at vi ikke hadde gjort, men at det var slik hun ønsket det. Fikk da info om at noen av timene kunne krasje med hverandre, men at hun kunne få ha begge fagene om hun ville det. Hun gikk vel ca 1 mnd med begge språk, før hun kom hjem og sa at det var vanskelig fordi hun gikk glipp av 1 time i uka. Ble da enig om at hun skulle fortsette med finsk, og få et annet valgfag i tillegg. Dette ga jeg beskjed til rådgiver om, tror neppe min datter kunne ordnet dette alene uten at jeg hadde hatt kontakt med skolen. Anonymkode: 6ee45...92b
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2019 #6 Skrevet 8. mai 2019 41 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har en sønn som starter i 8.klasse til høsten og var på foreldremøte i går. En dame spurte akkurat om dette, var det deg? Var vel kun henne og en til hvor dette var et «problem». For resten var dette en ting som barna diskuterer med foreldrene og sender inn sammen. Dette har også blitt informert til barna via skolen. Her skal sønnen og jeg sette oss ned i kveld og lese igjennom alternativene og sende inn skjemaet sammen. Alle jeg har pratet gjør det samme. Så at din datter har sendt inn må du prate med datteren din om. Det er informert at dette er noe man skal diskutere hjemme og gjøre sammen med foreldre. Hvis du er uenig i valgfagene hun valgte så kan du jo sende en Mail til skolen. Anonymkode: 55c3c...b4d Det er mulig vi var på samme møte, men det var ikke jeg som tok ordet. Vaøgene datteren min har tatt er helt ok, men jeg reagerer likevell på systemet. Anonymkode: 6db85...61f
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2019 #7 Skrevet 8. mai 2019 28 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det har tydeligvis endret seg for nå er alt på samme skjema. Men vi foreldre fikk også denne linken på itslearning (som alle foreldre har brukere til..) så med litt mer fokus så burde vel HI ha fanget dette opp. Anonymkode: 55c3c...b4d Vi fikk ikke noen link, men beskjed om at det skulle gjøres. Da hadde datteren vår allerede sendt det inn. Det er klart det kan endres på, men jeg synes fortsatt det er undelig at dette formelt sett blir overlatt til barna. Anonymkode: 6db85...61f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå