Gå til innhold

Hva skjer med tiåringen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun oppfører seg som om hun er midt i puberteten.

Er sur mot meg hvis jeg forsøker å snakke med henne foran folk. Har alltid et kjapt litt frekt svar på lager.. alt jeg gjør er bare teit.

Vi har alltid hatt et så nært og godt forhold, men nå kjenner jeg henne nesten ikke igjen.

Hjemne kan vi fortsatt kose oss, og vi har fine gode samtaler på kvelden.. men «offisielt» er jeg ikke-eksisterende. 

Veldig trist og forvirrende

Anonymkode: 4e006...a16

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner godt at det føles sårt. 

Hun er nok i den "foreldrene mine er så teite" og "åh de gjør meg så flaue" -fasen. Det går nok over om et par år. 

Du kan ta det opp med henne når dere kommer hjem, og vise at det sårer deg. 

Jeg husker at jeg var sånn selv, og at det var en greie i vennegjengen vår (voksne er teite). Er det noen hun prøver å imponere? Eller skjer det overalt utenfor hjemmet? 

Anonymkode: da315...ad0

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Skjønner godt at det føles sårt. 

Hun er nok i den "foreldrene mine er så teite" og "åh de gjør meg så flaue" -fasen. Det går nok over om et par år. 

Du kan ta det opp med henne når dere kommer hjem, og vise at det sårer deg. 

Jeg husker at jeg var sånn selv, og at det var en greie i vennegjengen vår (voksne er teite). Er det noen hun prøver å imponere? Eller skjer det overalt utenfor hjemmet? 

Takk for svar 😊

Hun har blitt mye tøffere i væremåten etter at hun fikk en ny venninne. Jeg vet at denne jenta er litt kontrollerende, og har mye å si for hvem som er kule og ikke. Det kan selvsagt ha en sammenheng.

Men det kan også bare være at jeg er teit 😁

Det som plager meg litt er at hun virker trist, og som om hun legger bånd på seg på en måte. Den tullete, sprudlende jenta som delte ut klemmer i øst og vest er borte

HI

Skrevet

Jeg har en gutt på 11 år. Han er ikke så ille ennå, men noen ganger. Broren var verre. Han fikk jeg lyst å hive ut av huset noen ganger 🤣

Anonymkode: d95a1...7c7

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar 😊

Hun har blitt mye tøffere i væremåten etter at hun fikk en ny venninne. Jeg vet at denne jenta er litt kontrollerende, og har mye å si for hvem som er kule og ikke. Det kan selvsagt ha en sammenheng.

Det som plager meg litt er at hun virker trist, og som om hun legger bånd på seg på en måte. Den tullete, sprudlende jenta som delte ut klemmer i øst og vest er borte

HI

Snakk med helsesøster. I morgen. 

Anonymkode: f1d87...8a1

Skrevet

Husk at barn ikke er jævelige med vilje. De skal løsrive seg osv. 

Skrevet

Det er i alle fall tydelig at kroppen er i endring, så det er godt mulig at hormonene raser allerede.. 

HI

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har en gutt på 11 år. Han er ikke så ille ennå, men noen ganger. Broren var verre. Han fikk jeg lyst å hive ut av huset noen ganger 🤣

Anonymkode: d95a1...7c7

😂😂😂

HI

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kan kontakte lærer. Helsesøster jobber bare enkelte dager på skolen, så jeg kan be henne formidle ønske om kontakt. 

Jenta vår har også hatt jevnlig dialog med helsesøster tidligere, fordi hun har hatt det litt vanskelig sosialt

Nå har det sosiale løst seg, og hun har alltid venner med hjem eller går på besøk - men har da gradvis endret seg overfor meg og pappaen sin.. mest meg igrunn. 

HI

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Husk at barn ikke er jævelige med vilje. De skal løsrive seg osv. 

Ja, syns bare det var litt tidlig 😊

Hun er ikke jævlig heller.. bare litt avmålt overfor oss foreldrene, og mer innesluttet enn tidligere

HI

Skrevet
56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar 😊

HI

Jeg tenker at den nye venninna sannsynligvis er en utløsende faktor. Det virker som at hun "legger bånd" på seg selv for å være "innenfor" med denne jenta? 

At hun tidligere har slitt litt med det sosiale kan gjøre at hun nå lettere går på kompromiss med seg selv for å beholde vennskap. Kanskje hun fortsatt føler seg litt utenfor eller ikke er helt trygg på at vennene hun har, alltid vil være der for henne? 

Det er vanlig å være litt fjortiz-flau over foreldrene sine en periode, men det gjør det ikke greit å være direkte ufin eller ignorere dere offentlig. Det ligger kanskje noe mer bak?.. 

Det kan være mye rart i dynamikken blant jentene på skolen. Har du sett nettserien: likmeg på nrksuper? Der går hovedpersonen Oda fra å være den søte, snille men litt sosialt klønete jenta som blir mobbet/utfryst til å være frekk mot foreldrene/ mobbe andre for å fortjene vennskapet til klassens dronning Luna. Tenker at det skildrer en virkelighet hos noen. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker at den nye venninna sannsynligvis er en utløsende faktor. Det virker som at hun "legger bånd" på seg selv for å være "innenfor" med denne jenta? 

At hun tidligere har slitt litt med det sosiale kan gjøre at hun nå lettere går på kompromiss med seg selv for å beholde vennskap. Kanskje hun fortsatt føler seg litt utenfor eller ikke er helt trygg på at vennene hun har, alltid vil være der for henne? 

Det er vanlig å være litt fjortiz-flau over foreldrene sine en periode, men det gjør det ikke greit å være direkte ufin eller ignorere dere offentlig. Det ligger kanskje noe mer bak?.. 

Det kan være mye rart i dynamikken blant jentene på skolen. Har du sett nettserien: likmeg på nrksuper? Der går hovedpersonen Oda fra å være den søte, snille men litt sosialt klønete jenta som blir mobbet/utfryst til å være frekk mot foreldrene/ mobbe andre for å fortjene vennskapet til klassens dronning Luna. Tenker at det skildrer en virkelighet hos noen. 

Jeg følger med på denne serien, og har sett helt klare paralleller mellom henne og Oda.

Vi så den sammen før, og hun identifiserte seg veldig med Oda.. men nå vil hun plutselig ikke se den lenger.. 

HI

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nå får du gi deg. Dette er ikke noe å sykeliggjøre. De skal gjennom mye og utvikle seg mye i årene som kommer, det er helt normalt.

Anonymkode: 0205d...50d

Skrevet

Hun begynner å ha behov for privatliv og å markere et skille imellom seg selv og foreldrene. Jenta mi er 11, og snakker som en foss med meg noen ganger når vi er hjemme, men treffer jeg henne på skolen/gaten med venninnene er det tydelig at hun blir flau. Det er helt naturlig og ikke noe å lage en sak av. Om hun er direkte ufin med dere kan dere ta det opp med henne - når dere er kommet hjem. Hun er i gang med å finne ut hvem hun selv er. Det krever ofte litt prøving og feiling og kan være vanskelig å være vitne til for foreldrene. Forsøk å følge med uten å trenge dere på. Grip inn om hun begynner å være frekk mot lærere/andre eller forholdet til venninnen bikker over i noe mer alvorlig som "om du ikke tar den tyggispakken på butikken får du ikke være med i gjengen mer" osv. Men gi henne rom til å finne ut dette selv. Hun må også finne ut selv slike ting som "hvor langt er JEG villig til å gå for å være venner med venninnen min?".

Anonymkode: ff742...c69

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...