Gå til innhold

Hvis en bor hos kjæresten... Betale husleie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal en betale husleie?? 

Anonymkode: 9037e...eea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er man samboende så deler man selvfølgelig på utgiftene. Om den ene eier og ikke den andre, da bør man finne en ordning som gjør at den ene kan kjøpe seg inn eller få mulighet til å spare seg opp nok til å kjøpe noe eget - slik at den ene ikke øker sin formue ved den andres hjelp og den andre taper penger på det.

Men det kommer jo an på situasjonen også. Må vite mer enn du gir av info...

Anonymkode: 33234...dea

Skrevet

Jeg ville ikke betalt ham penger til avdrag på huslån, men halvparten av utgiftene til kommunale avgifter, strøm, tv og internett. Pluss halve av mat, evt bensin om man deler bil der begge bruker den. 

Anonymkode: e9461...8e0

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville ikke betalt ham penger til avdrag på huslån, men halvparten av utgiftene til kommunale avgifter, strøm, tv og internett. Pluss halve av mat, evt bensin om man deler bil der begge bruker den. 

Så du mener du skulle nærmest gratis?

Anonymkode: 15f73...86a

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

*skulle bodd*

Skrevet

Kjæresten eier. Jeg leier per dags dato. 

Men når det blir prat på å flytte sammen, hvordan gjør man som oftest det? 

Skrevet

Jeg var samboer da jeg var ungdom.  Jeg var så dum å betale alt av utgifter. Han betalte ned på lånet sitt. Det rettferdige er å betale halvparten av utgiftene. 

Anonymkode: c7dad...1c8

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei disse utgiftene jeg ramser opp utgjør mange tusen. Det er ikke riktig å skulle betale på partners formue når man ikke får utbytte av stigning osv. Det er nå min mening. 

Skrevet
56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjæresten eier. Jeg leier per dags dato. 

Men når det blir prat på å flytte sammen, hvordan gjør man som oftest det? 

Hvor mye har du i egenkapital da, og hva har han?

Om dere skal kjøpe noe sammen er det naturlig at dere eier 50/50 og betaler like mye på lån og avdrag. Men om han har mye mer enn deg i egenkapital bør dere skrive en skikkelig samboerkontrakt, for da skal han selvfølgelig ha med seg sin egenkapital ut av forholdet også om det skulle bli slutt.

Anonymkode: 46a63...4be

Skrevet

Jeg flytter da isåfall til han, der han bor i dag. Med lån på over million. 

Kan av ulike årsaker ikke kjøpe meg inn med det første. 

Skrevet

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei disse utgiftene jeg ramser opp utgjør mange tusen. Det er ikke riktig å skulle betale på partners formue når man ikke får utbytte av stigning osv. Det er nå min mening. 

Så du mener at du skal slippe unna med boutgifter samboeren eier huset? Enten så kjøper man seg inn eller så betaler man husleie. Det er jo ikke sånn at den som eier huset får eks. 7000 kr som går rett inn på formuen, det er da ganske store utgifter man har når man eier et hus!

Anonymkode: 04791...1f1

Skrevet

Dette blir jo veldig urettferdig, skal man bo hos en partner som eier bolig må man betale litt husleie i tillegg til disse tingene du ramser opp.

De tingene du ramser opp er utgifter alle har, husleie kommer i tillegg. Du kan ikke regne med å bo gratis selv om samboeren står som eier på boligen.

Anonymkode: 46a63...4be

Skrevet

Vi delte husleia i to, han betalte lånet selv.

Anonymkode: 45ac5...0b5

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men det er riktig at du bor gratis? De utgiftene måtte du betalt uansett hvor du bodde, pluss at du da måtte ha betalt husleie eller huslån

Skrevet

Jeg flytter da isåfall til han, der han bor i dag. Med lån på over million. 

Kan av ulike årsaker ikke kjøpe meg inn med det første. 

Da betaler du husleie. Kanskje det kan være en form for å kjøpe deg inn etterhvert hvis dere ønsker det

Skrevet
54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da betaler du husleie. Kanskje det kan være en form for å kjøpe deg inn etterhvert hvis dere ønsker det

Dette! Da jeg flyttet inn hos eksen, skrev vi en meget detaljert samboerkontrakt og jeg betalte « husleie». Jeg ble satt opp som medlåntaker på huset hans og betalte halvparten. Siden han hadde bygd huset selv og har sterkt tilknytning til stedet, gjorde vi det sånn at det jeg betalte kjøpte meg gradvis «andeler» i huset, og ved et evt brudd (som tydeligvis skjedde), ville jeg ta med meg det jeg hadde betalt på lånet.  

En god samboerkontrakt er alfa og omega!! Vi brukte advokat for å få det best mulig for begge parter.

Anonymkode: 810e0...9b4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...