Gå til innhold

Søvn for barn på ferie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er mine så store at dette i bunn og grunn ikke er den største utfordringen men jeg lurer på hvilke regler dere har på dette . Når vi er på ferie så står vi opp til samme tid og legger oss til samme tid. Slik har det vært i årevis. Vi pleier alle sammen å sove ett par timer midt på dagen og vi spiser sent. På ferie i utlandet så spiser vi gjerne i 9 tiden og legger oss rundt midnatt. Jeg hadde det på samme måten da jeg var barn. Når ungene var veldig små sov de gjerne i vogn på kvelden når de ble trøtte. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor lurer på dette når dere har en oppskrift som passer for dere? Du kommer ikke til å endre noe og du er fornøyd. Det er lenge til ferie og hvordan Kari og per legger ungene er vel ikke noe du gidder bruke tiden på sånn egentlig?

Anonymkode: d19fb...a2d

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor lurer på dette når dere har en oppskrift som passer for dere? Du kommer ikke til å endre noe og du er fornøyd. Det er lenge til ferie og hvordan Kari og per legger ungene er vel ikke noe du gidder bruke tiden på sånn egentlig?

Anonymkode: d19fb...a2d

Man lurer på så mangt her inne og dette er det jeg lurer på akkurat nå. Er det ok for deg? 

Skrevet

Det regner jeg med hver enkelt familie finner ut av uten problemer altså, noen har barn som må ha rutiner, andre har barn som tåler godt å endre rutinene. 

Hver forelder kjenner nok sine barn best selv.

Jeg har fire barn som har vært ganske forskjellig. Men vi har alltid måttet ta litt hensyn til barnet med migrene, han har alltid våknet tidlig om morgenen uansett hvor sent han har lagt seg, og blir perioden med lite søvn mer enn en helg får han skikkelig migrene (kaster opp, lyssky, voldsom hodepine). Så her har ungene lagt seg i normal tid, selv om sommerferie betyr litt senere normal tid enn hverdag.

Anonymkode: 34754...fd6

Skrevet

Ingenting som er fast her på ferie. 7 åringen legger kanskje rundt 23 å sover til han våkner,det er kanskje 9.30-10. Men dette er forskjelig fra dag til dag å etter hvilke planer vi har den dagen. Ingen av oss sover på dagen.

Anonymkode: d01a4...da7

Skrevet

Vi har gjort akkurat som dere, i alle år. 

Skrevet

Ingen faste leggetider, men 3 åringen legger seg vel sånn 20-21 etter hvor trøtt hun er. Gutten vår på 10 spretter opp i 6-7 tiden uansett når han legger seg, så han kan ikke være oppe til midnatt om vi skal ha en hyggelig dag dagen etter. Han legger seg også ut fra hva vi tenker er behovet. 

Anonymkode: 2a5d6...619

Skrevet

Min på tre år er gjerne litt lengre oppe på kvelden når vi er på ferie. Hun legger seg stort sett kl 19 hjemme, men er oppe til 20/20:30 på ferie. Sover ofte et par timer på dagen også når vi er på ferie. 

Anonymkode: cfe2b...cb8

Skrevet

Hos oss varierer det når vi legger oss i ferien. Hadde ikke ungene taklet at leggetiden og stå opp tiden hadde variert hadde vi ikke kunne gjøre det.en kveld kan de være ute og leke til midnatt, dagen etter kan de være i seng kl åtte osv. Alt kommer ann på hva vi gjør og hva vi skal dagen etter. Mine tantebarn som vi ofte er på hytta med tåler ikke med ujevne leggetider, eller nå er det bare en av tre som ikke tåler det lengre. De to andre er tennåringer så de har slitta å våkne før sola står opp, altså de har blitt tennåringer. Sistemann må legge seg til vanlig tid, så hver gang han er på hytta samler alle ungene  seg på hytta for å spise kveldsmat og lat som de skal gjøre seg klare for kvelden. Han tror fortsatt de skal legge seg nå som han har blitt åtte år, men når han sovner så kan huset ramle ned uten at han våkner. Han er også den som sovner kl åtte uansett hvor han er, om han er på konsert så sovner han, tivoli osv. 

Anonymkode: e4a95...69a

Skrevet

Det kommer an på hvor vi er, og hvem vi er sammen med. Hvis vi er hos svigersøster som har barn som legger seg tidlig på kvelden, så følger barna de samme rutinene som dem.

Hvis vi er på campinghytte og det er bare oss, 2 voksne og 2 barn, så har vi lagt oss i 10-11 tiden, og barna har fått sove litt utover dagen, vi voksne har gjerne stått opp i 8- tiden fordi vi har fått nok søvn da. Barna har gjerne stått opp i 9-10 tiden uansett. Veldig greit å følge lyset.
Har også hendt vi har vært på besøk på større campingplass, der barna har fått være med andre barn til langtpå kveld/natt før vi har dratt til "vår" campingplass og tatt kveld.

Må sies at vi har tenåringer nå, da de var litt mindre kunne vi legge dem litt tidligere, og satt selv utenfor hytta og koset oss etter de var sovnet.

Jeg må selv komme meg i seng til "normal" tid, og blir ødelagt av å rangle om natten, så vi har funnet løsninger som passer oss.

Anonymkode: 65a20...327

Skrevet

Ungen våkner tidligere desto senere han legger seg på kvelden, så her holdes leggetider. Kan selvfølgelig strekkes litt, men max 1 time. Dagen vår starter senest kl 6. 

Anonymkode: 83021...88e

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det kommer an på hvor vi er, og hvem vi er sammen med. Hvis vi er hos svigersøster som har barn som legger seg tidlig på kvelden, så følger barna de samme rutinene som dem.

Hvis vi er på campinghytte og det er bare oss, 2 voksne og 2 barn, så har vi lagt oss i 10-11 tiden, og barna har fått sove litt utover dagen, vi voksne har gjerne stått opp i 8- tiden fordi vi har fått nok søvn da. Barna har gjerne stått opp i 9-10 tiden uansett. Veldig greit å følge lyset.
Har også hendt vi har vært på besøk på større campingplass, der barna har fått være med andre barn til langtpå kveld/natt før vi har dratt til "vår" campingplass og tatt kveld.

Må sies at vi har tenåringer nå, da de var litt mindre kunne vi legge dem litt tidligere, og satt selv utenfor hytta og koset oss etter de var sovnet.

Jeg må selv komme meg i seng til "normal" tid, og blir ødelagt av å rangle om natten, så vi har funnet løsninger som passer oss.

Anonymkode: 65a20...327

Denne her er jeg helt med på. Når man ferierer med andre må man ha ordninger som passer alle 

Skrevet

Vi snur ikke døgnet i alle småferier, men de får som regel være litt lenger oppe enn vanlig i påskeferie ol. Når vi er på ferie sydover er barna oppe til 22-23 tida og sover til 9-10 om morgen, sånn blir det pga kulturen der nede, det er middag i 20 tida og gjerne litt underholdning og lek på kvelden, tur på torget osv. 

Anonymkode: f1c6b...c91

Skrevet

Samme som ellers i året. Legger oss når vi er trøtte

Anonymkode: 4ad96...6e5

Skrevet
8 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Nå er mine så store at dette i bunn og grunn ikke er den største utfordringen men jeg lurer på hvilke regler dere har på dette . Når vi er på ferie så står vi opp til samme tid og legger oss til samme tid. Slik har det vært i årevis. Vi pleier alle sammen å sove ett par timer midt på dagen og vi spiser sent. På ferie i utlandet så spiser vi gjerne i 9 tiden og legger oss rundt midnatt. Jeg hadde det på samme måten da jeg var barn. Når ungene var veldig små sov de gjerne i vogn på kvelden når de ble trøtte. 

Mener du at både de voksne og barna legger seg samtidig? Det høres jo ikke bra ut om ikke ferien er bare på et par dager. Barn trenger mer søvn enn voksne. Dette vet vel alle? Du er av dem en møter i syden med barn som sitter apatisk rundt de voksne i barer og som er så trøtte at de er «vekk», evt stuet bort på en skjerm? 

Og aldri aldri om jeg ville kastet bort flere timer hver dag på dagen da det er lyst til å sove?? Høres ut som kjipe ferier altså!! 

Anonymkode: 780d6...13e

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mener du at både de voksne og barna legger seg samtidig? Det høres jo ikke bra ut om ikke ferien er bare på et par dager. Barn trenger mer søvn enn voksne. Dette vet vel alle? Du er av dem en møter i syden med barn som sitter apatisk rundt de voksne i barer og som er så trøtte at de er «vekk», evt stuet bort på en skjerm? 

Og aldri aldri om jeg ville kastet bort flere timer hver dag på dagen da det er lyst til å sove?? Høres ut som kjipe ferier altså!! 

Ja vi sover ett par timer alle sammen. Vi tar rett og slett siesta. Det trenger ikke være på hotellrommet men også gjerne i skyggen på stranden. Vi legger oss samtidig alle sammen ja. Legger oss rundt midnatt og står opp i 9 tiden. I tillegg får vi hvile midt på dagen. På barer? Hvor får du det fra? Vi spiser på restaurant i 9 tiden og blir sittende lenge. Ungene leker rundt på torget sammen med andre barn. Slik er kulturen i sør Europa . 

Skrevet

Har alltid gjort som dere, tatt en siesta midt på dagen fra ungene var små og legger oss i 22.00 - 23.00 tiden. Lar ungene sove UT om morgenen mens vi voksne er nede å henter frokost. Kan ikke tenke meg verre en gretne unger ved frokostbordet som vræler som besatt av onde ånder. Mine har aldri gjort det, men ser med skrekk andre som drar opp avkommet sitt for at mor & far skal ha "hyggelig " frokost.

Nei, her henter jeg frokost og vi alle sitter på balkongen :) Så kommer minsten tuslende ut når den er våken. Legger til at vi stort sett er på slike familiesentre og har sett mye oppigjennom årenes løp. Lønner seg å ha nogenlunde rutiner, selv på ferie. 

Skrevet

Sånn gjør vi det også, og har alltid gjort det.  Men vi er normalt ganske aktive når vi er på ferie, så det er ganske ofte vi er i seng ganske tidlig også. Det eneste vi trenger klokke til når vi har ferie er for å passe åpningstider og når vi må være på plass for å komme med flyet eller toget eller hva det nå er hjem. 

Skrevet
6 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Ja vi sover ett par timer alle sammen. Vi tar rett og slett siesta. Det trenger ikke være på hotellrommet men også gjerne i skyggen på stranden. Vi legger oss samtidig alle sammen ja. Legger oss rundt midnatt og står opp i 9 tiden. I tillegg får vi hvile midt på dagen. På barer? Hvor får du det fra? Vi spiser på restaurant i 9 tiden og blir sittende lenge. Ungene leker rundt på torget sammen med andre barn. Slik er kulturen i sør Europa . 

Ingen av oss får sove midt på dagen, det er jo heller ingen grunn til det..? Jeg ser jo det i sydlige strøk, masse norsktalende på ferie som drar barna rundt med overalt på kveldstid, barna ser ikke ut som har det noe gøy heller. 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ingen av oss får sove midt på dagen, det er jo heller ingen grunn til det..? Jeg ser jo det i sydlige strøk, masse norsktalende på ferie som drar barna rundt med overalt på kveldstid, barna ser ikke ut som har det noe gøy heller. 

Jeg er oppvokst med dette og det fungerer fint. Etter en lang dag i solen enten på stranden eller på utflukt er det herlig med en hvil. Det er helt vanlig at barna er med ut på kveldstid sør i Europa og det er ikke kun nordmenn som har med barna. Jeg elsket det når jeg var liten og ungene her har elsket det fra de var bittesmå.

Skrevet

Jeg står opp tidlig!! Mest mulig utbytte av sola! 😁 ungene står opp når de vil, alt fra 9-11. Legger oss når vi er trøtte, stort sett aldri senere enn midnatt. Tar på med en hel dag i sola

Anonymkode: cf433...b03

Skrevet

Vi pleier å stå opp ca 7. Det er jo ikke så lenge lyst i sydlige strøk som vi er vant med om sommeren. Da er det synd å sove bort halve dagen.

Ungene la seg omtrent samtidig som hjemme både da de var små og nå som de er tenåringer. Da de var små tok ofte en av oss en treningstur på kvelden mens den andre leste, eller så så vi film eller noe annet hyggelig på rommet.

Anonymkode: 54077...566

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ungene våre elsker å være oppe og med på  alt når vi er på ferie. Ofte er vi på hotell med underholdning og det er skikkelig ferie å sitte og prate mens ungene leker. 

Vi har også siesta. Noen sover, noen spiller og noen leser. Deilig, og det gjør at ungene holder koken til 22-23. 

Jeg tror at du bør revurdere reisemålene dine, det du beskriver har jeg aldri sett. 

Anonymkode: 47756...81f

Skrevet

er vi varmenre strøk, sover vi når det er fiesta, barna legger seg sånn 20 2 åring, 21 4 åring og 23 8 åring

Anonymkode: 86539...b91

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

er vi varmenre strøk, sover vi når det er fiesta, barna legger seg sånn 20 2 åring, 21 4 åring og 23 8 åring

Anonymkode: 86539...b91

Kunne bare ikke dy meg☺️. Du mener siesta og ikke FIESTA?🎉

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...