Gå til innhold

Spessielle lærevansker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter på ungdomsskolen. Hun får 6 i matte, 5 i de fleste fag og ingen fag dårligere enn 4.  Problemet er at hun  esten ikke kan lese. Hun leser kanskje på nivå med en gjennomsnitts tredjeklassing.

Det er mye dysleksi i familien. Hun ble derfor utredet tidlig på barneskolen uten at hun fikk diagnosen. Hun ble utredet igjen på slutten av barneskolen, fortsatt uten dysleksidiagnose, med begrunnelse at hun skriver for bra. Hun skriver raskere enn hun leser.

Heldig vis husker hun det meste etter en gjennomlesning og er ganske god til å se sammenhenger, men lesehastigheten begynner å bli et stort problem. Neste år vil lærerene sørge for at hun får lydbøker i de fleste fag. Det vil hjelpe, men er det andre som har erfaring med relativt skomeflinke barn ellers som sliter så mye med å lese?

Anonymkode: de160...d1b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det gjort en evnetest av henne i tillegg til logos? Det kan hende at hun er evnerik og har dysleksi. Men det krever kompetanse hos den som utreder for å kunne «finne» dysleksi hos evnerike.

Anonymkode: 0a3c7...f0b

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Er det gjort en evnetest av henne i tillegg til logos? Det kan hende at hun er evnerik og har dysleksi. Men det krever kompetanse hos den som utreder for å kunne «finne» dysleksi hos evnerike.

Jeg tror det. I hvertfall ved den første testen fikk hun oppgaver av alle mulige typer, også logiske tester og "faglige" tester, men de viste ikke noe konkret iQ. De konkluderte med at hun var smart, men det var ikke noe utenfor normalen.

Hun har forøvrig pgså hatt en del autistiske trekk da hun var liten. Men det er nesten borte nå. Hun har venner og fungerer fint i alle sammenhenger. Hun trenger bare mer alenetid enn de fleste andre.

Skrevet

Har hun tatt synstest? I flere år slet min søster med samme problematikk som din datter. Hun skrev fort, og fikk gode karakterer, men hadde svært lav lesehastighet. Der ble det også mistenkt dysleksi uten funn på testing. Men det ble også utført synstest, noe som gav utslag. Hun fikk lesebriller, og har senere gått over til progressive briller og linser. Lesehastigheten tok seg noe opp, men er ikke helt optimal på grunn av høyere alder ved funn av dårlig syn

Skrevet
18 minutter siden, solstråle- g09 og ?12 skrev:

Har hun tatt synstest? I flere år slet min søster med samme problematikk som din datter. Hun skrev fort, og fikk gode karakterer, men hadde svært lav lesehastighet. Der ble det også mistenkt dysleksi uten funn på testing. Men det ble også utført synstest, noe som gav utslag. Hun fikk lesebriller, og har senere gått over til progressive briller og linser. Lesehastigheten tok seg noe opp, men er ikke helt optimal på grunn av høyere alder ved funn av dårlig syn

Hun har tatt vanlig synstest hos lege og har bestandig vært flink med håndarbeid, tegning, "finn Waldo" ol.  Det ville forundre meg mye om hun ser dårlig.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hun har tatt vanlig synstest hos lege og har bestandig vært flink med håndarbeid, tegning, "finn Waldo" ol.  Det ville forundre meg mye om hun ser dårlig.

Ta henne med til optiker slik at de får sjekket styrke og samsynet. Da kan man i hvert fall utelukke at det er synet.

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

En lege kan ikke finne ut om det er noe galt med synet i forhold til lesing og det krever en helt annen øyemotorikk å lese enn å høyde på med de andre tingene du skriver at hun liker. Få sjekket synet hennes hos en optiker som er god på samsyn. 

Anonymkode: 1a0e4...87a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...