Gå til innhold

Student som har blitt veldig syk, aap?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er student på universitet og har blitt veldig syk. Blaa ME og PTSD. Jeg vet ikke om jeg blir å kunne komme meg tilbake til studiene eller hva. Er akkurat påbegynt behandlig(terapi). Min teraput sa jeg hadde krav på aap når jeg er under behandlig. Noen som vet om dette stemmer? Hva kan man evt få utbetalt? Støtte?

Anonymkode: 9e7bd...511

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, mener du har rett til å få aap. Hovedregelen er at du skal ha tjent minst 1G året før, men de gjøre unntak.

Hva du ev. får utbetalt kommer nok an på hva du ev. har hatt i inntekt. Om du ikke har hatt inntekt tidligere så vet jeg ikke hvor mye du får utbetalt. Hvis du er "ung nok" så kanskje du kommer inn under en ung ufør-takst, men det vet jeg ikke.

Ellers kan du ha rett til bostøtte. H

Husk å ta kontakt med Lånekassen slik at lånet ditt låses eller tilpasses den utbetalingen du får fra Nav.

Hvis du får veldig lite utbetalt så kan du også ha rett til støtte fra sosialkontoret, hvis du etter betalt husleie, strøm og innbo sitter igjen med mindre enn de sier du skal ha i livsopphold. Da kan du også ha rett til å få dekket noe behandling/legebesøk.

Om du bor på en studenthybel gjennom studentsamskipnaden, sjekk hva som skjer med den, for det er mulig du da ikke får beholde den.

Nå mens du fremdeles er registrert som student kan du også sjekke om du kanskje kan få igjen noe hos studentsamskipnaden for utgifter du har til behandling. Vet ikke det er fremdeles, men det var en ordning for det der jeg studerte en gang.

Be om å få et møte med saksbehandler hos Nav og be om informasjon der. Vær veldig nøye med å sende inn meldekortene dine, for hvis ikke vil du risikere å miste de pengene. Møt også opp på møter hos Nav, for hvis ikke kan de trekke deg i "lønn" for en dag eller to. Sett deg godt inn i de reglene som finnes, både dine plikter og dine rettigheter.

Lykke til videre. Vær tålmodig og gi deg selv den tiden du trenger fysisk og psykisk for å bli bedre og frisk.

Anonymkode: 35ff5...9a4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...