Gå til innhold

Skal jeg informere skolen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen på 8, har fått sitt første migreneanfall i helgen, og med tanke på at jeg (mor) har kronisk migrene, så ønsker vi å være litt ekstra obs.

Jeg vurderer å skrive til læreren, og informere om at de skal ringe etter meg hvis han får hodepine, blir lyssky og kvalm. Grunnen til at jeg gjerne vil informere om det, er fordi han har ved tidligere anledninger hatt hodepine, hvor skolen lot være å ringe på flere timer. Sønnen fortalte at han ba dem ringe flere ganger, men de mente han «faket» symptomene. Da jeg kom dit, hadde han 39,5 i feber og hadde kastet opp på seg selv, i tillegg til hodepine. Ikke en særlig positiv opplevelse. 

Ville dere informert om at de skal ta kontakt, uten å begynne å spekulere i om han forteller sannheten eller ei? 

Skal sies at vi har endel problemer med disse lærerne på generelt grunnlag, så jeg føler kanskje litt for å være ekstra «på».

Anonymkode: b6792...0bb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg hadde informert

Anonymkode: 3ed16...dc8

Skrevet

Skomen bør jo generelt vite om kroniske sykdomer.

Anonymkode: a2ca9...4bf

Skrevet

Det er jo mye bedre å informere om at sønnen din har hatt migreneanfall enn at de skal spekulere. Si det som det er og be dem ringe deg om han skulle bli dårlig på skolen. Send en mail til kontaktlæreren, verre er det ikke. Greit for lærer å ha denne infoen også om sønnen din skulle få anfall på skolen. 

Skrevet

Jeg er lærer og ville helt klart satt pris på å bli informert selv. I tillegg har jeg en sønn med migrene og som har hatt det siden han var 7 år. Han har hatt behov for noe tilpasninger på grunn av dette, f.eks. mulighet til å trekke seg tilbake på grupperom i enkelte fag som er støyende. Vi har også medisin til ham på skolen i tilfelle han får anfall der.

Anonymkode: 7be05...cd9

Skrevet

Informer skolen og gjerne få ett skriv fra legen hvor det står, da er det lettere for skolen og tilrettelegge om det skulle være behov, det har og noe og si på fremtidig fravær på skolen om de vet og har info fra lege. 

Skrevet

Selvfølgelig må du det.🙂

Anonymkode: 0519d...214

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sønnen på 8, har fått sitt første migreneanfall i helgen, og med tanke på at jeg (mor) har kronisk migrene, så ønsker vi å være litt ekstra obs.

Jeg vurderer å skrive til læreren, og informere om at de skal ringe etter meg hvis han får hodepine, blir lyssky og kvalm. Grunnen til at jeg gjerne vil informere om det, er fordi han har ved tidligere anledninger hatt hodepine, hvor skolen lot være å ringe på flere timer. Sønnen fortalte at han ba dem ringe flere ganger, men de mente han «faket» symptomene. Da jeg kom dit, hadde han 39,5 i feber og hadde kastet opp på seg selv, i tillegg til hodepine. Ikke en særlig positiv opplevelse. 

Ville dere informert om at de skal ta kontakt, uten å begynne å spekulere i om han forteller sannheten eller ei? 

Skal sies at vi har endel problemer med disse lærerne på generelt grunnlag, så jeg føler kanskje litt for å være ekstra «på».

Anonymkode: b6792...0bb

Hadde informert.

Har de en grunn til å tro at han faket? Hvis ikke hadde jeg blitt ganske arg på de!

Anonymkode: 61e11...6f0

Skrevet

Min sønn har også migrene, har sagt til lærer at han har det, så ho vet at det kan skje at han begynner å klage på hodevondt og kvalme... samt har en Paracet i sekken, for det hjelper noen ganger å ta det så fort han kjenner tendenser til migrene...

Anonymkode: d043d...aa0

Skrevet

Selvsagt informer. Gjerne skaff en legeerklæring på det. Han trenger jo å skjermes samt ha medisiner? Med en erklæring fra lege er det ingenting de kan protestere på. 

Anonymkode: 189b0...5c9

Skrevet

Dette må skolen vite om. De må også kunne forstå symptomene og når han trenger å skjermes. Jeg vet ikke hvordan et er med barn og migrene, men når jeg har anfall så fungerer jeg ikke og må bare sove i så mange timer så mulig. 

Evt. må skolen få beskjed om at du skal kontaktes med en gang han får anfall. 

Anonymkode: 3ce1f...e5e

Skrevet

Selvsagt må du informere skolen.

Anonymkode: a927c...9dd

Skrevet

Jeg har informert skolen. De har tydelig instruks på hva de skal gjøre om det kommer anfall. Heldigvis varer anfallene til barn kortere tid enn for voksne. Hvis det er et anfall på gang, sier hun straks fra til lærer. Hun må da legge seg ned i stille og mørkt rom i 20 min. Hjelper ikke det, får hun medisiner og om den ikke fungerer etter 30 min, så skal de ringe meg. Som oftest går det over av seg selv heldigvis

Anonymkode: 939fc...37f

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har informert skolen. De har tydelig instruks på hva de skal gjøre om det kommer anfall. Heldigvis varer anfallene til barn kortere tid enn for voksne. Hvis det er et anfall på gang, sier hun straks fra til lærer. Hun må da legge seg ned i stille og mørkt rom i 20 min. Hjelper ikke det, får hun medisiner og om den ikke fungerer etter 30 min, så skal de ringe meg. Som oftest går det over av seg selv heldigvis

Så bra at hun har så "lette" anfall. Min sønn blir kjempedårlig, får først litt vanlig hodepine, gjerne med aura, og om vi ikke da er rask, får han skikkelig anfall der han kaster opp masse og vrir seg i smerte i et par timer. Etterpå er han utmattet resten av dagen og ofte dagen etterpå. Har vært slik siden første anfall som 7-åring. Heldigvis har han ikke så ofte anfall nå lenger. Bare 3-4 ganger i halvåret. Før var det hver uke.

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hadde informert.

Har de en grunn til å tro at han faket? Hvis ikke hadde jeg blitt ganske arg på de!

Anonymkode: 61e11...6f0

Enig.

Barn bør tas på alvor om de sier fra at de er syke, ellers kan de i verste fall etter hvert bli redd for å gå på skolen når de ikke er 100% i form, fordi de ikke vet om de får gå hjem om de blir verre.

Anonymkode: 597f6...da7

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så bra at hun har så "lette" anfall. Min sønn blir kjempedårlig, får først litt vanlig hodepine, gjerne med aura, og om vi ikke da er rask, får han skikkelig anfall der han kaster opp masse og vrir seg i smerte i et par timer. Etterpå er han utmattet resten av dagen og ofte dagen etterpå. Har vært slik siden første anfall som 7-åring. Heldigvis har han ikke så ofte anfall nå lenger. Bare 3-4 ganger i halvåret. Før var det hver uke.

Vi har gått til leger og eksperter i ganske lang tid før vi fant denne metoden. Hun er blitt kjempeflink til å kjenne igjen tegnene og dermed avverge de. Hun er nå 11 år og har hatt ukentlige anfall fra hun var 4, så hun sier fra ved den minste antydning. 

Men jeg anbefaler å få diagnose barnemigrene så du kan få hjelp til medisiner så han slipper å ha så vondt

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi har gått til leger og eksperter i ganske lang tid før vi fant denne metoden. Hun er blitt kjempeflink til å kjenne igjen tegnene og dermed avverge de. Hun er nå 11 år og har hatt ukentlige anfall fra hun var 4, så hun sier fra ved den minste antydning. 

Men jeg anbefaler å få diagnose barnemigrene så du kan få hjelp til medisiner så han slipper å ha så vondt

Han har selvfølgelig blitt utredet, tatt MR og alt. Han får medisin ved anfall, men vi må være rask, ellers hjelper det ikke. Vår er 12 år nå og kjenner også godt når det kommer anfall, men det er snakk om få minutter fra han merker noe til han må ha fått i seg medisin dersom han kanskje kan slippe det verste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...