Gå til innhold

Hvordan fr dere i dere nok karbohydrater?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lever ikke spesielt sunt, men ikke totalt usunt heller. Spiser for eksempel grovbrød til frokost med majones, salami og agurk, eller ost og grønnsaker. En-to ganger i mnd blir det nugatti, eller noe så usunt som en skolebolle. Til lunsj er det oftest knekkebrød med diverse pålegg, en bagutte, salat eller middagsrester.

Middag består av både norsk husmannskost og mer eksotiske retter. Kveldsmat er gjerne yoghurt, brød, frokostblanding osv. Til felles for alle måltider er at jeg spiser godt, ligger på rundt 2-3000 kcal om dagen. Begynte å se på hva jeg spiser da jeg ikke går opp i vekt samme søren (alt er sjekket hos lege, alt er orden og i høyeste del av referanseområder av vitaminer osv, kolesterol og blodtrykk er lavt og fint).

Jeg spiser sjokolade hver eneste dag 😕 Minst en kvikklunsj, prøver å kutte ut i ukedagene nå og heller fylle på med mer mat for å se om det hjelper på vekta. 

Lastet ned Lifesum for oversikt, jegfår i meg nok fett og proteiner, men er under halvveis av det jeg skal ha på karbohydrater hver dag, og jeg skjønner ikke hvordan jeg skal få i meg nok!? Noen tips?

Er 175cm og skarve 52kg, ser ikke bra ut. Er ikke interessert i å leve med ketosediett osv.

Anonymkode: 7125f...f67

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns det høres ut som om du får i deg nok karbohydrater. Men det kommer jo selvfølgelig ann på aktivitetsnivået ditt, behovet øker jo ved høyere aktivitetsnivå.

Umiddelbart så tenker jeg at dersom du vil opp i vekt, så bør du ligge nær 3000 kcal (kanskje mer) i løpet av en dag. 2000 blir litt lite for deg som er såpass høy.

Lifesum er jo en app hvor man kan velge hvilken diett man ønsker å følge. Kanskje du bør velge en annen type i appen som er litt mer tilsvarende det faktiske kostholdet ditt? Også heller øke på fettinnholdet? Bruk et godt lag meierismør på skivene. Spis mye nøtter som mellommåltider. Avokado, olivenolje, frø, helmelk osv er gode kilder til fett. Fett er ikke farlig, bare man velger riktig fett.

Anonymkode: 38e29...5d2

Skrevet

Spis mer brød, poteter, ris og pasta til middag.

Mer brød til lunch.

Juice til frokost.

Anonymkode: 07c1d...a90

Skrevet

Siden du er såpass undervektig ville jeg gått til en ernæringsfysiolog. 

Anonymkode: aa544...a0d

Skrevet

Takker for svar alle sammen :) Har vært hos ernæringsfysiolog, men fikk ikke mer ut av det enn det jeg allerede kunne. Nøtter, smør, oljer osv er allerede en stor del av inntaket mitt (jeg bare takler ikke kaldt smør, så velger heller majones, aioli eller annet til skivene). Har vært undervektig hele livet, min mor også, og min bestemor, så er tydeligvis «velsignet» med rask forbrenning. En periode hadde jeg smør i kaffen, drakk olivenolje osv, og jeg orker ikke gå tilbake til et sånt «press», dagene mine handlet KUN som å få i meg nok mat, og jeg klarte ikke nyte reiser, for da var det garantert at jeg ikke fikk spist nok.

Jeg er heldigvis tynnfeit, altså overraskende fettprosent med tanke på vekt, utrent, så jeg ser ikke ut som et levende skjelett, men er fortsatt for tynn, og sliter veldig de få gangene jeg blir syk og matlysten går ned. For da raser jeg ned i vekt, og jeg bruker laaang tid på å komme meg fordi jeg blir så sliten.

Skal prøve å spise enda mer, og ta i bruk tipsene dere har gitt! Takker så mye :) Jeg trenger ikke legge på meg 20kg, men 5-10 til hadde vært fint for å ha litt å gå på.

Skrevet

Jeg synes det høres ut som du får i deg nok karbohydrater jeg da, men at du bare er av de som er velsignet med en veldig høy forbrenning.

Mamma er også sånn, og hun sier hun blir enda tynnere når hun "grubler" på noe. Indre uro gir enda høyere forbrenning...

Hun har derfor i perioder tatt disse styrkedrikkene fra apoteket mellom måltidene. De inneholder mye kalorier og gir riktig påfyll, kanskje de hadde vært noe for deg også?

De er vel laget for folk som pga sykdom spiser for lite, så de skal få i seg kalorier og vitaminer, og de koster litt. Men som et tilskudd i perioder du spiser lite er de ihverfall gull. Du må ikke misforstå og tro jeg mener disse slankedrikkene da, for det gjør jeg ikke, jeg mener de som er laget som tilskudd.

https://www.apotek1.no/soek/næringsdrikk

Anonymkode: 313a3...534

Skrevet

Det du spiser er ikke i nærheten av en ketosediett, skjønner ikke hvorfor du tror det.

Spis ris, pasta, couscous, potet, søtpotet osv til middag. Lag deg energirike smoothier, ha i f.eks egg, litt olje, avokado, nøtter, kokosmelk, melk, fløte, havregryn. Smoothie kan du lage i store porsjoner og fryse ned, så slpper du å lage hver dag eller har til dårlige dager. Du kan og lage smoothien som ispinner. Spis mellommåltider, spis ofte - banan, yoghurt, nøtter, egg, energibarer. Drikk sjokolademelk. Støtter tipset om ernæringsdrikker. 

Spis energirike frokoster - havregrøt med banan på toppen, peanøttsmør på brødskiva. Dette er en energirik frokost, bruker helmelk i stedet for havremelk.

https://www.instagram.com/p/BwjQ0j9pdlL/

Anonymkode: dfad3...1f6

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes det høres ut som du får i deg nok karbohydrater jeg da, men at du bare er av de som er velsignet med en veldig høy forbrenning.

Mamma er også sånn, og hun sier hun blir enda tynnere når hun "grubler" på noe. Indre uro gir enda høyere forbrenning...

Hun har derfor i perioder tatt disse styrkedrikkene fra apoteket mellom måltidene. De inneholder mye kalorier og gir riktig påfyll, kanskje de hadde vært noe for deg også?

De er vel laget for folk som pga sykdom spiser for lite, så de skal få i seg kalorier og vitaminer, og de koster litt. Men som et tilskudd i perioder du spiser lite er de ihverfall gull. Du må ikke misforstå og tro jeg mener disse slankedrikkene da, for det gjør jeg ikke, jeg mener de som er laget som tilskudd.

https://www.apotek1.no/soek/næringsdrikk

Anonymkode: 313a3...534

Tusen takk, de skal jeg prøve! :)

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det du spiser er ikke i nærheten av en ketosediett, skjønner ikke hvorfor du tror det.

Spis ris, pasta, couscous, potet, søtpotet osv til middag. Lag deg energirike smoothier, ha i f.eks egg, litt olje, avokado, nøtter, kokosmelk, melk, fløte, havregryn. Smoothie kan du lage i store porsjoner og fryse ned, så slpper du å lage hver dag eller har til dårlige dager. Du kan og lage smoothien som ispinner. Spis mellommåltider, spis ofte - banan, yoghurt, nøtter, egg, energibarer. Drikk sjokolademelk. Støtter tipset om ernæringsdrikker. 

Spis energirike frokoster - havregrøt med banan på toppen, peanøttsmør på brødskiva. Dette er en energirik frokost, bruker helmelk i stedet for havremelk.

https://www.instagram.com/p/BwjQ0j9pdlL/

Har ikke sagt jeg tror jeg har ketosediett? Sa jeg ikke var interessert i å leve med det, nevnte det fordi det er så mange lavkarbo-frelste her inne 😅

spiser alt du nevner, men i følge lifesum appen får jeg i meg for lite karbohydrater. Ellers tusen takk for tips 😊.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk, de skal jeg prøve! :)

Har ikke sagt jeg tror jeg har ketosediett? Sa jeg ikke var interessert i å leve med det, nevnte det fordi det er så mange lavkarbo-frelste her inne 😅

spiser alt du nevner, men i følge lifesum appen får jeg i meg for lite karbohydrater. Ellers tusen takk for tips 😊.

Ok, da misforsto jeg deg, beklager det :)  Hvor mye karbohydrater sier appen at du skal spise hver dag da?

Skrevet

Å gå opp i vekt syns jeg er vanskeligere enn å gå ned i vekt, så mitt eneste tips er å ha masse mellommåltider. Ikke usunn mat, men den trenger ikke å være super sunn heller. Jeg hadde en kornmopakke med meg hele tiden i fjor sommer, det var det eneste jeg orket å spise mellom måltider. Innimellom med brunost på eller uten noe når jeg ikke var i nærheten av ett kjøleskap. De på jobben lo godt av meg,men de skjønte godt hvorfor jeg småspiste hele tiden for jeg var sykelig tynn. Har fått på meg litt, men absolutt ikke det jeg vil. Vil ha ti kilo til, men nå har jeg nesten gitt opp.

Anonymkode: 471cc...8a1

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ok, da misforsto jeg deg, beklager det :)  Hvor mye karbohydrater sier appen at du skal spise hver dag da?

Fort gjort :) 238gram skal jeg ha, og jeg registrerer alt av matvarer, så syns det er rart jeg sjelden bikker halvparten når jeg spiser en del ris, pasta, brød og andre kornprodukter, også sjokolade, nøtter osv!? Noe galt med mengden kanskje?

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Å gå opp i vekt syns jeg er vanskeligere enn å gå ned i vekt, så mitt eneste tips er å ha masse mellommåltider. Ikke usunn mat, men den trenger ikke å være super sunn heller. Jeg hadde en kornmopakke med meg hele tiden i fjor sommer, det var det eneste jeg orket å spise mellom måltider. Innimellom med brunost på eller uten noe når jeg ikke var i nærheten av ett kjøleskap. De på jobben lo godt av meg,men de skjønte godt hvorfor jeg småspiste hele tiden for jeg var sykelig tynn. Har fått på meg litt, men absolutt ikke det jeg vil. Vil ha ti kilo til, men nå har jeg nesten gitt opp.

Anonymkode: 471cc...8a1

Det er sykt vanskelig! Kornmo var lurt! Jeg er også veeeldig glad i nøkkelost, så spiser det alene flere ganger om dagen 😅

Skrevet

Hvorfor må du legge på deg? Jeg er 174 og veier 52 kg. Er ikke det helt greit da?

Anonymkode: 51238...251

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor må du legge på deg? Jeg er 174 og veier 52 kg. Er ikke det helt greit da?

Det kommer jo litt an på kroppsbygning. Jeg er  176, og når jeg veide 60 kilo, så var jeg radmager, du kunne telle ribbeina mine og kragebeina mine sto ut

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Som jeg nevner: fordi når jeg blir syk tar det så veldig på kroppen min, jeg ser også for tynn ut (får kommentarer om det HELE tiden). Har timeglassfigur og ganske bredt bekken, slik at bein i kroppen stikker veldig ut (når jeg står rett opp og ned kan du se nedi buksa mi hvis jeg ikke har high waist bukse 😕 Jeg får også fort vondt når jeg sitter på harde stoler (innen fem min, fryktelig upraktisk). 

Min mor er rettere i fasongen en jeg er, like høy og samme vekt og ser bedre ut enn meg med den vekta. Vi er alle forskjellige :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...