Gå til innhold

Hvilke regler har dere for spilling/nettbrett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke regler har dere for barna på barneskolen mtp hvor mye de får spille/se på nettbrett på hverdager og helg?

Mine unger har frem til nå regulert dette selv, rett og slett fordi de ikke har brydd seg så mye om det. Nå ser jeg at de oftere ønsker å sitte med dette, og jeg må derfor innføre litt regler. Tar gjerne innspill på hvordan dere gjør det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt regler har vi, men ikke så mange. De får ikke lov til å spille før skolen, ikke før leksene er gjort, har de trening så må de skifte å være klar først - deretter spille om det er igjen tid før trening. Vi spør alltid når de spiller hvor lenge det er igjen av spillet/runden de holder på med. Er det 10-15 min igjen så får de gjøre seg ferdig f.eks før middag eller andre ting. Er det lengre tid så kan det hende de må avslutte før, og det er helt greit. Er det fint vær må de leke ute og får ikke sitte inne å spille, når det er møkkavær er vi ikke like strenge. 

Skrevet

Vi har stilt inn ipaden på maks 2 timer på hverdager og maks 4 timer i helgene for å unngå at det sklir ut uten at vi merker det.

Det betyr ikke at han får sitte så lenge hver dag, men det er absolutt maks. Er det fint vær så får han ikke sitte inne med skjerm. På regnværsdager kan det hende kvoten blir brukt opp, men ikke så ofte ellers.

Han får for øvrig spille litt før skolen, ettersom han er tidlig oppe og har ledig tid etter frokost.

Anonymkode: d1e0a...a80

Skrevet

Kun én regel: mamma og pappa bestemmer til enhver tid!

Ingen faste regler ut over det, jeg synes det er best å ha fleksibilitet. 

Som regel sitter de med iPad morgen (før vi voksne står opp) og kveld i helgene. Og litt på kveld i ukedagene. 

Jenta er ikke så interessert, men gutten spiller Fortnite og det er en viktig del av det sosiale samspillet i hans vennegjeng. 

Anonymkode: 807c7...661

Skrevet

Hos oss er det kun pad det går i, og de kunne spilt til øynene faller ut, så vi må ha grenser. Det er ingen pad mandag til torsdag, men det er lov etter skole/bhg fredag og om morgenen i helga. Eneste måten vi får sove litt ut på. Ellers ser vi det an med tanke på vær og oppfordrer dem til å gå ut med venner i stedet for å spille. De er 6 og 8.

Anonymkode: c3bec...d93

Skrevet
5 timer siden, frk Nilsen skrev:

Litt regler har vi, men ikke så mange. De får ikke lov til å spille før skolen, ikke før leksene er gjort, har de trening så må de skifte å være klar først - deretter spille om det er igjen tid før trening. Vi spør alltid når de spiller hvor lenge det er igjen av spillet/runden de holder på med. Er det 10-15 min igjen så får de gjøre seg ferdig f.eks før middag eller andre ting. Er det lengre tid så kan det hende de må avslutte før, og det er helt greit. Er det fint vær må de leke ute og får ikke sitte inne å spille, når det er møkkavær er vi ikke like strenge. 

Dette!

Anonymkode: 0cf5e...d7a

Skrevet

Tusen takk for gode innspill 😊

Skrevet (endret)

Vi har ingen regler når det gjelder spilletid, kun på aldersgrenser og at vi skal vite hva de spiller. Vi har snakket masse om nettvett og farer. Når det gjelder hvor mye de spiller, så er det opp til dem. Men de skal gjøre skolearbeidet sitt skikkelig, legge seg til avtalt tid i uka. Delta i familien og gjøre pliktene sine, spise middag sammen med oss så sant vi ikke har blitt enige om noe annet. Være fysisk sammen med venner (ikke bare via skjerm), passe på fysisk aktivitet og i det hele tatt delta i livet utenfor nett også. 

Så lenge de gjør det, bryr vi oss ikke om de spiller en time eller en hel dag. 

Endret av Yellow Brick Road

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...