Anonym bruker Skrevet 5. mai 2019 #1 Skrevet 5. mai 2019 Hei. Er det noen som har erfaring med hull i hjertet? I hovedsak hos voksne, men hører gjerne om erfaringer hos barn også da jeg regner med det er mye det samme. Hvilke symptomer hadde dere og har dere erfaring med operasjon og hvordan ble det etter operasjon? Spør fordi jeg nettopp har fått det påvist selv og ikke har fått noe særlig info om det ennå. Anonymkode: 65d93...666
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2019 #2 Skrevet 5. mai 2019 Jeg hadde det. Merket ingen symptomer selv egentlig, men merket forskjell etter operasjonen. Da ble jeg piggere, fikk mye mindre hodepine osv, så jeg hadde nok hatt noen symptomer likevel. Hos meg ble det oppdaget da jeg var over 40 år, men jeg har jo antagelig hatt det hele livet. Anonymkode: 86c7e...846
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2019 #3 Skrevet 5. mai 2019 Datteren vår er født med hull i hjertet. Fant det ut på 1 års kontrollen. Hun la på seg minimalt første året og de fant ut at dette var grunnen. Fikk jevnlig oppfølging og UL i etterkant av kontrollen. Det grodde av seg selv da hun var 3-4år. Anonymkode: 57c7b...f73
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2019 #4 Skrevet 5. mai 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg hadde det. Merket ingen symptomer selv egentlig, men merket forskjell etter operasjonen. Da ble jeg piggere, fikk mye mindre hodepine osv, så jeg hadde nok hatt noen symptomer likevel. Hos meg ble det oppdaget da jeg var over 40 år, men jeg har jo antagelig hatt det hele livet. Anonymkode: 86c7e...846 Takk for svar. Kan du fortelle litt om operasjonen? Anonymkode: 65d93...666
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2019 #5 Skrevet 5. mai 2019 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar. Kan du fortelle litt om operasjonen? Anonymkode: 65d93...666 Operasjonen var veldig grei. Fikk litt "likeglad" eller beroligende intravenøst og lokalbedøvelse i lysken. Så gikk de inn i lysken med både kamera og en propp/paraply til hullet og fulgte blodårene til hjertet. Litt ekkelt, men overhodet ikke vondt. Gikk veldig fort og greit egentlig. Det kjedeligste/verste med hele operasjonen var at jeg måtte ligge rolig et par timer etter operasjonen pga blødningsfaren i lysken. Fikk ikke gå på do eller noen ting, måtte ligge helt strak. Måtte ta to typer blodfortynnende i 3 mnd etterpå, da gikk jeg ned til en type som jeg må ta i uoverskuelig fremtid fordi jeg har vært hjerteoperert. Må også ta antibiotika prevantivt før andre inngrep, også trekking av tenner og inngrep i munnen fordi jeg er operert i hjertet. Anonymkode: 86c7e...846
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2019 #6 Skrevet 5. mai 2019 Åssen undersøkelse tok du når de fant ut at du hadde hull i hjertet? Anonymkode: 33494...7c5
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2019 #7 Skrevet 5. mai 2019 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Operasjonen var veldig grei. Fikk litt "likeglad" eller beroligende intravenøst og lokalbedøvelse i lysken. Så gikk de inn i lysken med både kamera og en propp/paraply til hullet og fulgte blodårene til hjertet. Litt ekkelt, men overhodet ikke vondt. Gikk veldig fort og greit egentlig. Det kjedeligste/verste med hele operasjonen var at jeg måtte ligge rolig et par timer etter operasjonen pga blødningsfaren i lysken. Fikk ikke gå på do eller noen ting, måtte ligge helt strak. Måtte ta to typer blodfortynnende i 3 mnd etterpå, da gikk jeg ned til en type som jeg må ta i uoverskuelig fremtid fordi jeg har vært hjerteoperert. Må også ta antibiotika prevantivt før andre inngrep, også trekking av tenner og inngrep i munnen fordi jeg er operert i hjertet. Anonymkode: 86c7e...846 Vet du hvor lenge operasjonen varte ca? Hvor lang tid tok det før du merket endring i formen? Var du lenge sykemeldt? Anonymkode: 65d93...666
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2019 #8 Skrevet 5. mai 2019 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Åssen undersøkelse tok du når de fant ut at du hadde hull i hjertet? Anonymkode: 33494...7c5 Jeg fortalte legen om symptomene mine. Han fant bilyd på hjertet. Så ble det tatt ekg, sykkeltest og ekkokardiografi. Anonymkode: 65d93...666
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2019 #9 Skrevet 5. mai 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Åssen undersøkelse tok du når de fant ut at du hadde hull i hjertet? Anonymkode: 33494...7c5 Hos meg så de ikke hullet ved vanlige undersøkelser, jeg måtte "svelge" slangen og ta ultralyd av baksiden av hjertet samtidig som de sprøytet et slags boblevann i årene. Da så de at boblevannet gikk rett gjennom et hull i hjertet. Hullet var ganske stort også, under operasjonen gikk de først inn med en paraply/propp for å tette, men den var for liten så de måtte ta den ut igjen og bruke en større isteden. Anonymkode: 86c7e...846
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2019 #10 Skrevet 5. mai 2019 56 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vet du hvor lenge operasjonen varte ca? Hvor lang tid tok det før du merket endring i formen? Var du lenge sykemeldt? Anonymkode: 65d93...666 Operasjonen varte ikke så lenge, kanskje 15-20 min, jeg husker ikke helt. Måtte være på sykeshuset i et døgn, og ta det med ro i 4 uker. Fikk ikke trene eller anstrenge meg veldig før årene de hadde gått inn i var helt grodd. Jeg var hjemmeværende så jeg trengte ikke sykemelding, vet ikke hvor lenge den ville vart i tilfelle. Men forsto at så lenge man tok hensyn til sårene i lysken tåler hjertet full guffe med en gang egentlig. Når den proppen ført er festet på rett sted så sitter den. Anonymkode: 86c7e...846
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2019 #11 Skrevet 6. mai 2019 22 timer siden, Anonym bruker skrev: Operasjonen varte ikke så lenge, kanskje 15-20 min, jeg husker ikke helt. Måtte være på sykeshuset i et døgn, og ta det med ro i 4 uker. Fikk ikke trene eller anstrenge meg veldig før årene de hadde gått inn i var helt grodd. Jeg var hjemmeværende så jeg trengte ikke sykemelding, vet ikke hvor lenge den ville vart i tilfelle. Men forsto at så lenge man tok hensyn til sårene i lysken tåler hjertet full guffe med en gang egentlig. Når den proppen ført er festet på rett sted så sitter den. Anonymkode: 86c7e...846 Tusen takk for svar. Hvor lenge måtte du vente på operasjon? Anonymkode: 65d93...666
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2019 #12 Skrevet 6. mai 2019 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tusen takk for svar. Hvor lenge måtte du vente på operasjon? Anonymkode: 65d93...666 De fant hullet i slutten av april, også ble jeg operert i oktober. Anonymkode: 86c7e...846
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2019 #13 Skrevet 6. mai 2019 Min mor og bror er født med hull i hjertet. De har ingen symptomer og heller aldri vært snakk om noe operasjon. Ei heller oppfølging. Anonymkode: c62c6...944
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2019 #14 Skrevet 6. mai 2019 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Min mor og bror er født med hull i hjertet. De har ingen symptomer og heller aldri vært snakk om noe operasjon. Ei heller oppfølging. Anonymkode: c62c6...944 Ca 20% av befolkningen er født med hull i hjertet, men mange oppdager det aldri, og mange har ingen symptomer. Det er jobbet med teorier om at det kan gi migrene, veldig mange av de som har blitt operert har blitt kvitt migrene etterpå, men det er ikke sånn for alle dessverre. Vi som er operert har gjerne så store hull eller hullet plassert sånn at det gir symptomer. Anonymkode: 86c7e...846
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2019 #15 Skrevet 6. mai 2019 Jeg har hull i hjertet (ASD). Bilyd på hjertet fra fødsel. Ble sist vurdert i 2008, og på det tidspunktet valgte legene ikke å lukke hullet. Anonymkode: 9df5b...f38
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2019 #16 Skrevet 6. mai 2019 Faren min hadde det. Det ble oppdaget ved en tilfeldighet da han var nesten 70 år, så hadde levd godt med det fram til da. Han hadde ikke hatt noen symptomer, men ble likevel operert. Han var ganske slapp og dårlig en god stund etter operasjonen, men det skyldtes nok like mye at han også hadde andre sykdommer. Fik inntrykk av at dette er ganske vanlig. Anonymkode: bfabf...f82
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2019 #17 Skrevet 7. mai 2019 Dattera mi hadde det, de fant av det raskt etter fødsel. Hullet tettet seg etterkvart av seg selc. Ca ved 9 mnd alder. Dette var også en av første tegnet på at noe var galt da hun ikke ville ammes eller drikke fra tåteflaska. La på seg minimalt. Ble senere funnet ved gen test at barnet har en sjeldent syndrom. Anonymkode: 02133...0ec
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå