Gå til innhold

Ultralydbilder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde første svangerskap da jeg var 18 år, veide 52 kg før graviditeten, og la på meg 5-6 kg i svangerskapet. Her fikk jeg flotte ultralydbilder hvor man ser barnet godt.
Andre svangerskap var jeg 24 år, veide kanskje 54-55 kg før graviditeten og la på meg omtrent det samme i svangerskapet. Flotte ultralydbilder da og, men kanskje litt mer uklar enn første gang.
Nå er jeg 35 år, veider 64 kg før graviditeten, og har ikke lagt på meg mer enn 1-2 kg til nå, er i uke 20. Synes ultralydbildene denne gang er mer uklar enn de var i de forrige svangerskapene- sikkert til tross for bedre utstyr. Kan dette ha noe med at jeg har mer fett på magen nå? Eller er dette bare tilfeldig?

Ser også at i de 2 første svangerskapene fikk jeg 3 ultralydbilder. Denne gang fikk jeg bare 2. Hvor mange bilder har dere fått?

Anonymkode: bd008...cbc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ultralydbilder blir jo tatt ved at ultralyd går inn, og spretter tilbake (veldig enkelt forklart). Så flere faktorer kan spille inn. Fett, morkakens plassering, barnets bevegelser, utstyr, fostervannmengde mm. 

Antall bilder man får har ikke en fasit. Som regel gir man de med klarest bilde. Noen kan få et, andre fem, noen får ingen🤷‍♀️

Anonymkode: 92a11...f53

Skrevet

Min den ene fikk vi veldig dårlige bilder av - men han lå lite i ro, flyttet seg hele tiden osv. Tenkte bare at det var derfor. Jeg var helt vanlig og ikke spesielt tynn, men om din teori stemte ville ikke ultralyd kunne brukes til overvektige gravide, og det kan det jo.

Anonymkode: 77e16...f64

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...