Gå til innhold

Mobbing på fotballbanen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min er 11 år og han spiller fotball. Jeg innrømmer at han er blant de dårligste på laget. Men han prøver og han elsker å spille fotball. Men noen på laget sier til at han er dårlig. Dette skjer på trening og under kamp. Han gråter etter hver trening og kamp. Jeg har snakket med treneren om dette. Han skulle ta det opp med de det gjelder. Men det har ikke blitt bedre. Hva gjør jeg? Innkaller til ett møte?

Anonymkode: 01d59...098

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det ville jeg gjort.

Dette skal jo ikke skje, og barneidretten og idretten har jo hatt flere kampanjer nettopp mot mobbing.

Kanskje du også kan kontakte forbundet og høre om de har noen måte å hjelpe trener til å få bukt med det på?

Håper dere finner ut av det. Personlig mener jeg at de som ikke slutter å mobbe må utestenges fra noen treninger eller kamper for hver gang de fortsetter med mobbingen, kanskje tre ganger, så resten av sesongen.

Anonymkode: 8469b...eb9

Skrevet

Er det forresten andre lag der dere bor som sønnen din kanskje kan være med på? Her jeg bor er det tre forskjellige klubber som tilbyr fotballtrening (25 000 innbyggere).

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det forresten andre lag der dere bor som sønnen din kanskje kan være med på? Her jeg bor er det tre forskjellige klubber som tilbyr fotballtrening (25 000 innbyggere).

Jo det er det. Men synes ikke det er riktig at han skal bytte klubb. Han vil spille på samme lag som kameratene og klassekameratene. 

Og da tror jeg at disse guttene finner noen andre å mobbe. 

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo det er det. Men synes ikke det er riktig at han skal bytte klubb. Han vil spille på samme lag som kameratene og klassekameratene. 

Og da tror jeg at disse guttene finner noen andre å mobbe. 

Prinsippielt er jeg helt enig med deg, bare tenkte at det kan være en mulighet dere kan ha i bakhodet i tilfelle dere ikke får bukt med det. I så fall er det kanskje viktigere å la ham beholde fotballgleden med nye venner. Men først bør det forsøkes å få slutt på mobbingen der han er, det er jeg enig i. Nå har treneren forsøkt, det ble ingen endring, da synes jeg at du skal koble inn klubben også, sammen med treneren, be om et møte med trenger og klubb. Snakk med treneren slik at denne ikke føler at denne blir gjort til syndebukk, men gi uttrykk for at du og trener står på samme side i denne saken.

Det er viktig at klubben er tydelig på at mobbing ikke er akseptabelt, slik at treneren ikke blir stående alene om oppgaven. Ta en kikk på dette: https://www.fotball.no/globalassets/klubb-og-leder/kvalitetsklubb/niva1/barnefotball-verdier_og_virkemidler.pdf

Det vil også være enklere for klubben å stå opp mot ev. foreldre som ikke vil ta ansvar også, det bør treneren slippe å gjøre alene.

Skrevet

Trist lesing. Ønsker dere lykke til.💝

Anonymkode: f8fe6...fd5

Skrevet

Det er ikke mobbing at de sier at han er dårlig hvis han er dårlig. Det er svært fortvilende å drive med lagsport når man opplever at de dårlige ødelegger. Vet det ikke er pk, men det er sant! Og barn begynner å bli bevisste på slikt når de begynner å bli så store, og har spilt i mange år. Jeg synes ikke de skal si det til han selvfølgelig, men det er jo fakta.

Hvis han elsker det bør han trene masse for å bli bedre da. Min sønn på 10 trener organisert 4 dager i uka og hjemme hver dag. Klart det kommer seg da!

Anonymkode: d6478...b4c

Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke mobbing at de sier at han er dårlig hvis han er dårlig. Det er svært fortvilende å drive med lagsport når man opplever at de dårlige ødelegger. Vet det ikke er pk, men det er sant! Og barn begynner å bli bevisste på slikt når de begynner å bli så store, og har spilt i mange år. Jeg synes ikke de skal si det til han selvfølgelig, men det er jo fakta.

Hvis han elsker det bør han trene masse for å bli bedre da. Min sønn på 10 trener organisert 4 dager i uka og hjemme hver dag. Klart det kommer seg da!

Jo, det er mobbing når de påpeker det hver eneste trening og hver eneste kamp.

Skrevet

Her ville jeg tatt en telefon til foreldrene til de barna som mobber, evt. Krevd at trener gjorde dette. Ville også krevd handling fra treners side som utestengelse av de som slenger ut slike kommentarer. Tøff gutten din som fortsetter til tross for sånne kommentarer. Min ville slutte pga noen lo når han bommet på mål, og han blant de beste på laget. Fotballen er for alle og de bør heller snakke frem sønnen din og skryte av han. På laget til eldste er det nulltoleranse for slik snakk, og alle som en har blitt så flinke, de som var svake i begynnelsen har blitt veldig gode nå. De er det sterkeste laget klubben har hatt på over 20 år. De skryter av hverandre, feirer hverandre og har et utrolig samhold. 

Jeg har mange av de samme gutta i håndballen, og vi blir så stolte av at på vårt lag tør alle å avslutte, de spiller hverandre gode og om en av de litt svakere scorer så får han mange highfives og selvtilliten øker.

Disse gutta er og 11,og jeg ser nok at det er sjelden kost å ha det slik dessverre.

Anonymkode: 06b9a...f38

Skrevet
46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kaller det mobbing. Og de som mobber han er ikke de beste på laget de heller. Men de har foreldre som tror at gutten deres er den beste. Så denne gutten tror vel at han er bedre enn andre. 

Skrevet
58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, det er mobbing. han blir ikke bedre av at andre sier han er dårlig, det eneste som skjer er at han mister selvtillit, blir lei seg og evt slutter. Alle barn kan ikke være like gode, det er helt umulig, og det burde være rom for at alle 10 åringer kan være med. At 10 åringer tenker at det er noen som er dårlige og at de derfor ødelegger for laget er tragisk, de ungene burde lære seg ett og annet om lagspill og det å ha det gøy sammen.

Anonymkode: e450c...8f8

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kaller det mobbing. Og de som mobber han er ikke de beste på laget de heller. Men de har foreldre som tror at gutten deres er den beste. Så denne gutten tror vel at han er bedre enn andre. 

Det eneste de gjør er å si han er dårlig? Eller er det annen begrunnelse? Hvordan er disse guttene utenfor banen? Er de venner på skolen/ellers og sammen på fritiden?

Du sier denne gutten, men sier det er flere som sier han er dårlig. Er det en eller flere som "mobber"?

Har du spilt fotball? Eller annen lagidrett? De dårligste slutter gjerne rundt alderen din sønn er i, de begynner å se selv at de er årsaken til tap i kamper ol. Samtidig mener jeg at han ikke skal slutte hvis han elsker det. Men da må han jobbe selv også. Ikke bare gråte for at han er dårlig.

Og hvis det virkelig er mobbing er det svært spesielt at treneren ikke slår ned på det. Så det er vel sannsynlig at han vurderer det annerledes.

Skrevet

dette er ikke mobbing. bare et barn som ikke tåler sannheten

Anonymkode: 12ecc...47d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...