Gå til innhold

Noen andre konfirmantforeldre som ikke gir gave?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Far og jeg er skilt, og han tenkte å ikke gi noe i tillegg til selskap, at verdien på det holdt. Jeg synes grunn ikke det var en dum tanke, og vil heller ikke at det skal bli noen konkurranse mellom meg å far, om å gi mest. Men hvor vanlig er det egentlig? Min samboer vil gi, men gir da fra seg selv og konfirmantens lillebror, altså sin stesønn.

Hva eller hvor mye gir dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
7 minutter siden, den perfekte mor skrev:

Far og jeg er skilt, og han tenkte å ikke gi noe i tillegg til selskap, at verdien på det holdt. Jeg synes grunn ikke det var en dum tanke, og vil heller ikke at det skal bli noen konkurranse mellom meg å far, om å gi mest. Men hvor vanlig er det egentlig? Min samboer vil gi, men gir da fra seg selv og konfirmantens lillebror, altså sin stesønn.

Hva eller hvor mye gir dere?

Tror det er litt uvanlig å ikke gi noe men i teorien er jeg helt enig i at verdien av selskapet godt kan holde, det koster jo gjerne 10-20000 å holde en konfirmasjon. kanskje mer også.

Da ville jeg gitt en fotobok med bilder og tekst fra oppveksten, dette er noe han kan ha glede av bestandig.

Jeg synes gavekjøret rundt konfirmasjoner har tatt helt av.

Skrevet

Trenger vel ikke bli konkurranse, man kan jo avtale å gi like mye. Vi kommer til å gi, men får ikke brukes fritt. De må spare til første leilighet.

Skrevet

Det er vel ganske uvanlig å ikke gi gave til sitt eget barn? Selskapet mener jeg ikke er noe de får, det er for alle. Men evt bunad og sølv kan jo telle som gave. De fleste får vel noe i tillegg også. 

Anonymkode: 3e903...378

Skrevet

Jeg tenkte også å gi, men eksen mente det ikke var nødvendig, og jeg er egentlig enig med han. Selskapet og alt annet rundt det (klær, blomster, pynt osv) koster jammen endel! 

Hvor mye gir dere andre da? 

Skrevet
1 minutt siden, den perfekte mor skrev:

Jeg tenkte også å gi, men eksen mente det ikke var nødvendig, og jeg er egentlig enig med han. Selskapet og alt annet rundt det (klær, blomster, pynt osv) koster jammen endel! 

Hvor mye gir dere andre da? 

Jeg er helt enig med deg. Selskapet som gave er nok i seg selv. Det blir jo noen tusen. Man må se ut fra egen lommebok. Ser det blir nevnt over her at: "bunad KAN telle som gave"...akkurat som det ikke er gave. Og så skal de få enda mer i tillegg😳Det er jo galskap! 

Skrevet

Man kjøper gave til sine egne barns konfirmasjon, men BUNAD er gave! Mat er ikke. Man gir mat til alle gjestene. Hvor stort selskap man skal ha avhenger av lommeboka, gave også.

Om lommeboka ikke rekker til kan gaven være: 200 kr i mnd på konto frem til 18 års dagen? 

Eller mopedlappen?

Eller en sum til først bolig?

Anonymkode: fc6bf...11c

Skrevet (endret)
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man kjøper gave til sine egne barns konfirmasjon, men BUNAD er gave! Mat er ikke. Man gir mat til alle gjestene. Hvor stort selskap man skal ha avhenger av lommeboka, gave også.

Om lommeboka ikke rekker til kan gaven være: 200 kr i mnd på konto frem til 18 års dagen? 

Eller mopedlappen?

Eller en sum til først bolig?

Anonymkode: fc6bf...11c

Men han får jo også klær? Selv om ikke dress kan sammenlignes med bunad prismessig, så kom den med sko på nærmere 4000. Han vil ta lappen på traktor, og det får han også dekket av oss, selv om ikke det blir gitt som konfirmasjonsgave.

Endret av den perfekte mor
Skrevet

Et konfirmasjonsselskap koster, men jeg synes vel det er litt rart å tenke på det som gaven. Selskapet er feiringa. Om jeg baker kake og koker kaffe til ungene på 8-årsdagen, så er ikke det en bursdagsgave, vel? Dress, kjole, bunad osv kan være en gave, men maten, drikken og bordpynten er jo like mye for alle gjestene som til konfirmanten. Jeg ville gitt noe i tillegg. 

Anonymkode: d42ed...b0e

Skrevet

Jeg tenker at foreldre holder unger med klær og lager til selskap ved merkedager. 

Vi kommer til å gi ungene en personlig gave i tillegg til et pengebeløp. 

Skrevet

10 000 kr kan du vel gi 

Anonymkode: 46771...fc8

Skrevet
10 timer siden, Hengebukksvinet skrev:

Jeg er helt enig med deg. Selskapet som gave er nok i seg selv. Det blir jo noen tusen. Man må se ut fra egen lommebok. Ser det blir nevnt over her at: "bunad KAN telle som gave"...akkurat som det ikke er gave. Og så skal de få enda mer i tillegg😳Det er jo galskap! 

Men seriøst? Selskapet er en gave til konfirmanten? Selskapet deltar da alle i? Kan da ikke si det er en gave til konfirmanten? Bunad er greit som gave, men det er jo vanlig å få «gave» også. Trenger jo ikke være noe stort eller dyrt. 

Skrevet
10 timer siden, den perfekte mor skrev:

Men han får jo også klær? Selv om ikke dress kan sammenlignes med bunad prismessig, så kom den med sko på nærmere 4000. Han vil ta lappen på traktor, og det får han også dekket av oss, selv om ikke det blir gitt som konfirmasjonsgave.

Dress og sko til konfirmasjon lønner det seg ikke å legge penger i, blir gjerne brukt en gang, så er det fir lite. Bunad lages slik at den kan brukes hele livet og jenter er også gjerne ferdig utvokst. Gutter kan feks få fin dress når de er utvokst som kan vare, eller en fin klokke. 

Skrevet

Hvis selskapet regnes som gave bør konfirmanten få veldig mellom å ha selskap eller å få pengene det koster. 

Anonymkode: 05805...468

Skrevet

Mulig jeg bor under en stein men det som er normen her er at klær/bunad teller som gaven fra foreldre. Det er ikke vanlig å gi noe utover det, vet at noen gjør det men det er mer unntaket enn regelen. 

Dress og bunad ligger ofte langt fra hverandre prismessig men jeg syns ikke man bør kompensere opp til en bunadspris heller. Vet om flere gutter som har fått bunad etter de er utvokst fra foreldre. 

Anonymkode: 478de...c25

Skrevet

Selskapet var gaven fra meg og far. Hadde det ikke vært for oss, så hadde det ikke blitt konfirmasjon. Det er gave mer enn nok

Anonymkode: 3a91c...bfc

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

10 000 kr kan du vel gi 

10 000 er mye penger å gi i en konfirmasjon.  Og den derre:" kan du vel gi". Alle kan ikke gi 10 000

Anonymkode: ff9fb...266

Skrevet

Her ville ikke far til sønnen min gi verken gave eller være med på å dekke utgifter til selskap, så det jeg sparte på å kutte ut eksen og familien hans brukte jeg på gave til guttungen.

Anonymkode: 6adcf...cbe

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her ville ikke far til sønnen min gi verken gave eller være med på å dekke utgifter til selskap, så det jeg sparte på å kutte ut eksen og familien hans brukte jeg på gave til guttungen.

Anonymkode: 6adcf...cbe

Ufint

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Selskapet var gaven fra meg og far. Hadde det ikke vært for oss, så hadde det ikke blitt konfirmasjon. Det er gave mer enn nok

Da er det jo like mye gave til dere? Eller besteforeldre? Selskapet er ingen gave. Det er en skikkelig gjerrig tanke! Alle konfirmanter får jo selskap om de vil eller ikke, bursdagsbarn også. Får de ikke gave da? Nei vettuhva.

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dress og sko til konfirmasjon lønner det seg ikke å legge penger i, blir gjerne brukt en gang, så er det fir lite. Bunad lages slik at den kan brukes hele livet og jenter er også gjerne ferdig utvokst. Gutter kan feks få fin dress når de er utvokst som kan vare, eller en fin klokke. 

Det er jeg enig i, men jeg fant ikke noe billigere heller, det var på dressmann.

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis selskapet regnes som gave bør konfirmanten få veldig mellom å ha selskap eller å få pengene det koster. 

Anonymkode: 05805...468

Han fikk velge. Dvs, det ble ikke gjort klart at han ikke ville få noe om han valgte selskap, men han fikk vite at om han ikke ville konfirmere seg så kunne han få penger. Og valget ble gitt litt mer pedagogisk enn dette, det var ikke slik at han ble forsøkt bestukket for å velge bort konfirmasjon🙈

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

10 000 kr kan du vel gi 

Samboeren min gir 10.000.

Skrevet

Jeg hadde gitt gave, men den trenger ikke å være stor og koste mange tusen kroner. Hvis det er noe han ønsker seg til noen hundrelapper, så ville jeg kjøpt det, så sant du ikke har veldig dårlig råd. Ønsker han seg ingenting, så kan du alltids kjøpe et par mansjettknapper han kan bruke til dressen og så er det gaven, akkurat som sølv til bunaden er en fin gave. 

Anonymkode: 1f26e...e61

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da er det jo like mye gave til dere? Eller besteforeldre? Selskapet er ingen gave. Det er en skikkelig gjerrig tanke! Alle konfirmanter får jo selskap om de vil eller ikke, bursdagsbarn også. Får de ikke gave da? Nei vettuhva.

Koster litt mer med konfirmasjon enn bursdag. Det er mye mer detaljer enn ved en vanlig bursdag. 

Skrevet

Hos oss har det aldri vært vanlig med gave.  Klær / bunad og selskap er vårt bidrag. Kan ikke sammenlignes med en vanlig bursdag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...