Anonym bruker Skrevet 3. mai 2019 #1 Skrevet 3. mai 2019 Så jeg har ett lite spørsmål om noe jeg har hørt om en gang for lenge siden. Altså viss en person skylder deg penger og det tar lang tid å få dem tilbake, du blir irritert og skriver offentlig feks på facebook,på den personen sin status om at du skylder meg penger. Offentlig altså så at alle kan lese det. Er ikke det ett budd på lover og regler? Altså at det ikke er lov å gå ut i det offentlige om denne personen som skylder deg penger? Dette gjelder kun privat personer, altså to venner som var venner. Så siden personen går ut med det offentlig så kan pengene bli slettet automatisk at man ikke skylder personen pengene lengre? Anonymkode: d7980...047
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2019 #2 Skrevet 3. mai 2019 Nei, dette må være det rareste jeg har hørt. Jeg blir veldig nysgjerrig på hvor du har hørt dette? Hvilken lov eller regel mener du det skulle være brudd på? Anonymkode: 1ab6d...0fc
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2019 #3 Skrevet 3. mai 2019 Om dere ikke har en skriftlig avtale så gjelder det vel ikke, uansett. Det tulle med Facebook er bare tull... Anonymkode: 23023...039
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2019 #5 Skrevet 3. mai 2019 Ha-ha... dream on... Har du latt være å tilbakebetale penger og nå håper å komme deg unna det? Du skylder de pengene helt til du har betalt dem tilbake til den du lånte dem av. Anonymkode: 79b42...e6e
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2019 #6 Skrevet 3. mai 2019 Ja regnet med det egentlig. Nei det er mange år siden jeg har hørt det fra en fyr. Jeg leste bare noe på facebook istad og det fikk meg på denne tanken så da måtte jeg se om det stemte med det denne fyren sa til meg. Men da gjorde det ikke det. Neinei jeg skylder heldigvis ingen penger. Jeg har ikke lyst å bruke navn her inne. Trudde kanskje det hadde noe med å henge folk ut offentlig i den kategorien kanskje, men ikke vet jeg. Anonymkode: d7980...047
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2019 #7 Skrevet 4. mai 2019 At pengene slettes ved å henge ut folk, tror jeg ikke på. Men vi har vern mot gapestokken her i landet, så uten at jeg gidder å sjekke det juridiske, så skal du ikke se bort i fra at det kan skape problemer for den som "henger ut" den andre dersom den andre anmelder det, som trakaseringe eller andre ting, vil jeg tro. Man har ikke lov til å skrive hva man vil offentlig. Anonymkode: 7c4b8...c9f
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2019 #8 Skrevet 4. mai 2019 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: At pengene slettes ved å henge ut folk, tror jeg ikke på. Men vi har vern mot gapestokken her i landet, så uten at jeg gidder å sjekke det juridiske, så skal du ikke se bort i fra at det kan skape problemer for den som "henger ut" den andre dersom den andre anmelder det, som trakaseringe eller andre ting, vil jeg tro. Man har ikke lov til å skrive hva man vil offentlig. Anonymkode: 7c4b8...c9f Dette. Anonymkode: b9914...b71
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2019 #9 Skrevet 4. mai 2019 Tidligere var det kriminelt å ærekrenke folk nå er det vel kun basis for eventuelt erstatning. Ærekrenkelse er ikke det samme som å si offentlig at noe skylder deg penger. Det er ytringsfrihet i dette land og så lenge du holder deg unna trakassering (f.eks å poste masse om samme person) så har man lov å si det man vil. Eneste begrensinger er diskriminering og hatfulle ytringer, oppfordring til kriminelle handlinger eller spredning av taushetsbelagte opplysninger. Man skal også verne om privatlivet fred men tviler på at å poste at du skylder meg penger havner under denne kategori. Om du derimot skriver på facebook at en person er tyv eller pedofil så kan det bli betragtet som æreskrenkels. Anonymkode: 17ffb...7a3
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2019 #10 Skrevet 4. mai 2019 Okei. Selve kommentaren som jeg leste inneholdt: du skylder meg fortsatt penger jeg er langt ifra ferdig med deg og jeg vet hvor du holder til. Jeg Føler det kommer under truende også? Og det er vel ikke lov? Tror også han som skylder penger skylder til en som er i ett dårlig miljø. Anonymkode: d7980...047
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2019 #11 Skrevet 4. mai 2019 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Okei. Selve kommentaren som jeg leste inneholdt: du skylder meg fortsatt penger jeg er langt ifra ferdig med deg og jeg vet hvor du holder til. Jeg Føler det kommer under truende også? Og det er vel ikke lov? Tror også han som skylder penger skylder til en som er i ett dårlig miljø. Anonymkode: d7980...047 Du kan anmelde. Anonymkode: b9914...b71
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2019 #12 Skrevet 4. mai 2019 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Tidligere var det kriminelt å ærekrenke folk nå er det vel kun basis for eventuelt erstatning. Ærekrenkelse er ikke det samme som å si offentlig at noe skylder deg penger. Det er ytringsfrihet i dette land og så lenge du holder deg unna trakassering (f.eks å poste masse om samme person) så har man lov å si det man vil. Eneste begrensinger er diskriminering og hatfulle ytringer, oppfordring til kriminelle handlinger eller spredning av taushetsbelagte opplysninger. Man skal også verne om privatlivet fred men tviler på at å poste at du skylder meg penger havner under denne kategori. Om du derimot skriver på facebook at en person er tyv eller pedofil så kan det bli betragtet som æreskrenkels. Anonymkode: 17ffb...7a3 Du må se bort fra ærekrenkelse, dette er avtalerett + krenking av privatlivets fred. Brudd på begge mest sannsynlig. Anonymkode: b9914...b71
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå