Gå til innhold

Er ikke denne kampanjen mot plast litt villedende?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Plastikken vi finner på norske strender kommer jo STORT SETT IKKE FRA NORGE. Eller Sverige osv. Det kommer fra England, og til og med fra Asia. Folk i U-land er ikke særlig "i" kildesorteringsprinsippet. 

Så går vi her da, i Norge, og gråter fordi vi mistet 2 mm med tyggispapir på bakken og ikke finner det igjen. Og kjefter på folk som bruker plastposer. Men bør vi ikke heller gjøre noe DER plasten KOMMER FRA? Starte tiltak DER? Hjelper jo ikke at VI kildesorterer når andre land hiver ting på havet.

Anonymkode: 0ad5f...829

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig bør vi gjøre noe der plasten kommer fra.

Men ved å kildesortere og være forsiktig med plast selv blir jo totalen mindre uansett, den totale belastningen på kloden blir mindre for hver person som gjør sitt.

Så å si det ikke hjelper at vi i lille Norge som ikke er av verstingene uansett kildesorterer er helt feil. Vi må begynne med oss selv, og fortsette med å jobbe for at det totale forbruket i verden går ned.

Anonymkode: 1eb1c...072

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig bør vi gjøre noe der plasten kommer fra.

Men ved å kildesortere og være forsiktig med plast selv blir jo totalen mindre uansett, den totale belastningen på kloden blir mindre for hver person som gjør sitt.

Så å si det ikke hjelper at vi i lille Norge som ikke er av verstingene uansett kildesorterer er helt feil. Vi må begynne med oss selv, og fortsette med å jobbe for at det totale forbruket i verden går ned.

Anonymkode: 1eb1c...072

Men det hjelper så lite at fokuset blir helt feil - jeg har ikke sett EN ENESTE kampanje som handler om å løse problemet der det oppstår. Alle jeg har sett handler om hvor fæle vi nordmenn er som kaster plast i fjæra... (??).

At vi må gjøre noe fordi det er så mye plast i fiskene og rekene. Men da må vi jo rette fokus dit kilden til hele problemet er. Klart vi kan være bedre selv, men jeg savner det jeg skrev over

Skrevet

... Og dette vet du fordi.... Norge alltid er best????

Bangladesh var det første landet som hadde forbud mot engangsplastikkposer - innført i 2002. Mange land i Asia (inkl Kina) og Afrika (+noen få i Europa) har lover som regulerer bruk av engangsplast. Supert at også vi blir mer bevisste, selv om vi ikke er verst i klassen.

Enig i at vi med holdningen "ingen kan gjøre alt, men alle kan gjøre litt" kommer et langt stykke.

Du må gjerne starte holdningskampanjer mot de verste-jeg heier på det! Selv må jeg begynne i det små, med meg og min familie. 

Anonymkode: cb7d4...bc0

Skrevet

Det meste av plasten du finner på norske strender har norsk oppav.

Anonymkode: 1bbc1...81e

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men det hjelper så lite at fokuset blir helt feil - jeg har ikke sett EN ENESTE kampanje som handler om å løse problemet der det oppstår. Alle jeg har sett handler om hvor fæle vi nordmenn er som kaster plast i fjæra... (??).

At vi må gjøre noe fordi det er så mye plast i fiskene og rekene. Men da må vi jo rette fokus dit kilden til hele problemet er. Klart vi kan være bedre selv, men jeg savner det jeg skrev over

Jeg regner med at de ikke sender kampanjer som er rettet mot et annet land i Norge. Jeg tror også at vi i Norge bruker med plastembalasje enn en fattig familie på andre siden av verden. Vi har mer penger, ergo vi forbruker mer enn de - derav mer plast!

Anonymkode: 5c6e1...7c2

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Om du ikke har fått med deg noe om det å løse plastproblem andre steder i verden, da følger du rett og slett ikke nok med.

Er det mindre fælt om en nordmann kaster plast i naturen eller i fjæra enn om en fra India gjør det?

Hele kilden til problemet, som du sier, er ikke alle andre steder enn i Norge. Problemet er hele verden, som Norge også er en del av.

Noe av problemet i Asia er jo det enorme fattigdomsproblemet. Om du bodde ved en elvebredd, har kanskje, om du er heldig, et lite skur med ett rom som du deler med åtte andre, ikke hadde tilgang til offentlig renovering, hvor ville du kastet søpla di - inkl. plasten? Jeg er helt sikker på at du, som hadde nok med å forsøke å overleve også ville kastet det i elva, for der "forsvinner" søpla med strømmen og forsvinner ut av syne for deg. Hvordan har du tenkt å løse fattigdomsproblemet mange steder i verden? Kan du påstå at det ikke jobbes for å bedre fattiges kår i verden? Bedring av dette vil føre til en bedring av plastproblemet også.

Vi som lever i Norge og har de fleste privilegier i verden - hvorfor skal vi ikke kunne forvente MER av oss selv enn de som faktisk ikke har noen valg?

Her kan vi også gjøre mye med å vise produsenter at vi ikke vil ha varer som er pakket i altfor mye plast. Noe plast har en hensikt mtp. å f.eks. bevare holdbarheten på mat lenger. Men veldig, veldig mye av emballasjen som møter oss i butikkene har som hovedårsak å gjøre varen mer synlig, virke større og mer tiltrekkende. Og fordi det fungerer fortsetter produsentene å lage denne emballasjen - markedsføring kun ment for å selge mest mulig, for å bli rikest mulig. Og hvorfor skulle de ikke det? Plast er billig, og vi som bor i rike land går rett på limpinnen. Verst av alt er at vi aksepterer dette. Dermed produserer vi også altfor mye plastsøppel. Penger betyr alt, om vi viser produsenter at vi ikke vil kjøpe ting som er overinnpakket med plast, da må de endre praksis. Vi kan slutte å kjøpe disse tingene, vi kan sende mail til produsentene og fortelle at vi ikke kjøper varen deres før de kommer med en mer miljøvennlig emballasje og mindre emballasje.

Ikke bare må vi få slutt på at plast blir kastet i naturen, vi må også fjerne plasten som allerede er kastet. I vår lokale fjære og lokale miljø er det vi selv som må gjøre jobben, den fjerner ikke seg selv. I hvert fall ikke vi vår eller våre barnebarns barns levetid. Nå er det satt igang flere prosjekt for å samle plastøyer i verdenshavene. Det løser heller ikke problemet hvis verden ikke får bukt med at plast kastes i naturen - men det er likevel veldig nødvendig. Forskere verden over tester ut ulike former for å samle og bli kvitt plastproblemet som ødelegger verdenshavene. Det er til og med oppdaget et enzym som kanskje kan hjelpe med å fjerne plast. Det gjøres mye både i Norge og ellers i verden. Igjen, om du ikke har fått med deg, da følger du ikke godt nok med!

Vi må kreve av politikerne våre at de prioriterer miljøet. Det gjør vi ikke så lenge vi fortsetter å gi makten til de som styrer landet vårt i dag.

Anonymkode: 02c0e...1b3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...