Anonym bruker Skrevet 2. mai 2019 #1 Skrevet 2. mai 2019 Tenker da evt på kognitive tester. Har en 5 åring som skal testes i mai. Gruer meg veldig til svar. Vet dere evt hvordan disse testene foregår og er det slik at de gir en pekepinn ifht en eventuell diagnose? Anonymkode: 73c31...faf
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2019 #2 Skrevet 2. mai 2019 Min 5 åring ble testet for en måned siden, i forbindelse med at vi har søkt om utsatt skolestart. Test av kognitive evner. Han scoret litt lavt, men innenfor normalområdet. Damen på PPT sa at testen gjerne gjerne sier noe om hvor lett barnet vil ta skolearbeid senere i livet. Vi fikk velge, og valgte utsatt skolestart. Det var litt trist og vondt å få resultatet, det ble en slags bekreftelse på følelsen vi hadde av at han henger en del etter sine jevnaldrende. Har likevel tro på at det vil gå han helt fint i livet er det noen spesiell grunn til at du er bekymret? Håper at det går fint for dere Anonymkode: e008e...02b
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2019 #3 Skrevet 2. mai 2019 Skulle gjerne pratet med deg. Du sier en del ting jeg lurer på. Går det ann å ta det på Pm?😀 Anonymkode: 73c31...faf
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2019 #4 Skrevet 2. mai 2019 Kan svaret her også da. Vår fem åring er forsinket i utviklingen, mest ifht språk og det er derfor PPT ble koblet på for tre år siden. Han har utviklet seg mye den siste tiden ifht språk, men henger fortsatt etter sine jevnaldrende. Nå skal de da ta kognitive tester for å se hvordan han ligger der. Det jeg er mest redd for er vel at han skal få en lettere PU diagnose. Av en eller annen grunn skremmer dette vettet av meg . Føler da at de testene som skal tas nå vil kunne kanskje gjøre at andre tenker dette. Føler at vi nesten går og venter på dommen. Jeg har også tenkt tankem om utsatt skolestart. Kan ikke tenke meg at han bli klar for skole neste år. Har dere fått godkjent utsatt skolestart elller bare søkt? Anonymkode: 73c31...faf
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2019 #5 Skrevet 2. mai 2019 Vi har fått innvilget utsatt skolestart. Han er født i desember, så han vil ikke være mye eldre enn de andre. Vår gutt var også litt sen med språk, men har ikke hatt noen spesiell oppfølging. Han skal få oppfølging av PPT fra august. Vi fikk beskjed fra PPT at det kan være sammenheng mellom svakt språk og svake testresultater, altså at det er språk som gjør at barnet ikke forstår alle oppgavene. Jeg forstår at du er litt bekymret, men husk at barna våre defineres ikke av hvilke evner de har. Gutten din har sikkert mange gode egenskaper og de forsvinner ikke uansett hva som blir testresultatet. Barnet ditt vil antakelig også klare seg fint gjennom livet. I de fleste skoleklasser er det noen elever som trenger litt ekstra oppfølgning Anonymkode: e008e...02b
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2019 #6 Skrevet 2. mai 2019 Jeg kan bare fortelle om mine egne erfaringer. Jeg ble testet av PPT da jeg var rundt 4. Testene var veldig greie, syntes i alle fall jeg. Slik jeg tolket det var det lek, spill, moro. Jeg visste selvsagt ikke at jeg ble testet. Resultatet var store språkproblemer, forsinket språk. Jeg fikk veldig god oppfølging i barnehage og skole, ja helt opp igjennom videregående. Jeg har dessverre store språkproblemer, snakker ikke stort, men det definerer ikke meg. Jeg kan kanskje ikke uttrykke meg godt muntlig, men jeg kan, forhåpentligvis, skriftlig.Har gode venner som forstår meg, og jeg er nesten ferdig med min andre Batchelor grad, så jeg har ikke problem med å klare utdanning. So ei anna skrev, dette definerer ikke barnet, barnet har så mange andre sider som de er fantastiske på! Anonymkode: 1e550...d0a
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2019 #7 Skrevet 2. mai 2019 Min sønn ble testet da han var 6 år. Han har store språkvansker og noen andre tilleggsvansker. Han scoret generelt i nedre del av normalområdet på alt, men ikke så lavt at det var bekymringsverdig eller indikerte generelle lærevansker (dvs psykisk utviklingshemning). Det som ble fortalt oss er at språk har vesentlig å si i disse testene. På de områdene hvor han ikke måtte bruke språk eller forstå noe språklig, så scoret han langt over gjennomsnittet. Det fortalte PPT at evnene hans ikke nødvendigvis kom godt frem på testen pga språkvanskene. Jeg var også livredd for en PU-diagnose. Ikke fordi jeg trodde han passet inn i den kategorien, men fordi man vet jo aldri hvordan slike tester går. Men det går nok bra skal du se! Det er bedre å bare få det gjort. Anonymkode: c4ad5...a49
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2019 #8 Skrevet 3. mai 2019 Tusen takk for oppmuntrede svar dere. Hjelper virkelig. Han er en nydelig gutt med så msnge finr egenskaper og som sagt hatt stor utvikling på alle områder. Men ingen tvil at det er tøft med den usikkerheten om det kan være noe som vil gjøre livet hans vanskligere. Igjen takk for at dere deler . Anonymkode: 73c31...faf
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2019 #9 Skrevet 3. mai 2019 Jenta vår ble testet i første klasse pga. sosiale problemer. Hun scoret svært høyt. PPT konkluderte med at hun hadde en refleksjonsevne som gjorde at de andre barna kunne oppleve henne som annerledes og litt rar. De sosiale problemene kom altså av at de ikke forsto seg på henne - og også av dårlig klassemiljø. PPT avsluttet saken, men jobbet isteden med klassemiljøet. I dag går hun i femte, og har lært seg å tilpasse seg. Vet nå hva hun skal snakke med de andre barna om og ikke.. og hun har fått interesser som hun deler med de andre barna. Så hun har nå mange venner, og har et fint sosialt liv på skolen. Anonymkode: f288d...a09
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå