Gå til innhold

Overvektig barn


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Sønnen min på snart 9 år er overvektig..Han er 138 cm høy og veier 47 kg. Hverken jeg eller mannen min er overvektige. Heller ikke mine døtre som er eldre. Jeg sliter med å forstå hvorfor og hvordan han er blitt slik. Han har alltid hatt en annen kroppsfasong enn jentene, mer kompakt. Men de siste året har vekten bare økt. Vi er over gjennomsnittet høye, både mannen min og jeg, så jeg har alltid tenkt at han kommer til å strekke seg og "vokse inn i det" Men nå er jeg ikke like sikker lengre. Vurderer å få han utredet hos legen, men er samtidig redd for at han skal tenke det er noe galt med han.

Han er en frisk og rask gutt. Går på idrett 2 x pr uke. Ingen brus, juice eller saft i ukedager. Ingen godis. Ikke kaker , boller eller lign. Kun Nugatti i helgene, og da den uten tilsatt sukker.  Han spiser ikke mye. Helt vanlig, og har samme kosthold som søster på 13, og hun er en strek. Jeg føler vi gjør det vi kan uten å fokusere på vekt og størrelse, men det hjelper jo ikke! Klær begynner å bli et problem. Må opp i størrelse 14 år for at penbukser skal passe i livet, og han legger jo merke til det selv.

Hva er det jeg misser her? Kjenner veldig på redsel for mobbing og utestenging..Er det noen som har lignende erfaringer? Gode råd? 

Anonymkode: 873ab...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Idrett x 2 i uka hjelper nok ikke stort. Både fordi det er alt for lite aktivitet og fordi de overvektige barna ikke beveger seg like mye som de normalvektige når de først er på trening. En niåring trenger minst 60 minutter med aktivitet om dagen, de fleste gjør dette helt av seg selv men noen er bedagelige. Og foreldrene til de bedagelige barna kaller dem gjerne aktive. Faktum er at noen barn må pushes en god del for å være i aktivitet. Eldste barnet mitt må ropes inn om kvelden, yngste må dyttes ut. 

Og når det gjelder mat handler det ikke bare om kvalitet, men også om mengde. Min mann er en slik som stopper å spise når han har fått nok, han er sulten etter en dag med mye aktivitet og småspist på late dager. Selv har jeg ingen slik regulering, og må passe meg selv når maten er sunn. Jeg spiser alt for mye hvis jeg ikke har bestemt meg på forhånd, kroppen sier ikke fra når det er nok. Barna er en av hver, eldste spiser passe helt av seg selv og yngste kan spise til hun sprekker. Jeg har derfor slutta å sette grytene på bordet, jeg serverer maten på fatet. Jeg lager akkurat nok middag og når yngste spør etter mer sier jeg at det ikke er lenge til kveldsmat. Og kveldsmaten er oftest et grovt knekkebrød med smøreost eller leverpostei og gulrot/paprika. 

Anonymkode: f965d...78d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...