Anonym bruker Skrevet 2. mai 2019 #1 Skrevet 2. mai 2019 Jeg er i en dårlig periode i livet, og går nå i poliklinisk behandling. Den siste tiden har jeg vært veldig sliten, både fysisk og psykisk. Er i full jobb med turnusarbeid, med langvakter fra 12-16 timer. Jeg har fått legetime rett før 17 mai for å diskutere sykemelding. Men jeg føler jeg trenger sykemelding nå, og jeg har ikke mulighet til å treffe fastlegen min før legetimen. Jeg reiser vekk i dag pga konfirmasjon i helgen, og til uken er jeg på skole i en annen by, fra man-fre. Jeg kommer tilbake fredags kveld og skal da rett på jobb både lør, søn og man, med langvakter. Legetimen er tirsdagen den uken. Kan jeg ringe legekontoret til uken og forklare situasjonen? Er det muligheter for å kanskje kunne snakke med fastlegen min per tel, og han kan gi meg sykemeldig for jobbehelgen før jeg skal treffe han tirsdagen? Han vet om situasjonen min, og det var han som henviste meg til poliklinisk behandling. Eller må jeg bite tenna sammen og jobbe helgen før jeg treffer legen? Anonymkode: d2776...a97
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2019 #2 Skrevet 2. mai 2019 Du orker ikke å jobbe, men gå på skole og konfirmasjon kan du? Er du syk, så er du syk. Og da syk for alt. Ikke bare jobb tenker jeg. Har ikke tid til å dra til legen for å få sykmelding pga du skal i konfirmasjon og skole? Les over hva du skriver og tenk litt på det. Anonymkode: 7b032...f83
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2019 #3 Skrevet 2. mai 2019 Det skader hvertfall ikke å ringe for å spørre! Evt tar du egenmelding de dagene og hører med legen om han kan tilbakedatere etter å ha snakket med de på telefon i dag og forklart. Anonymkode: eff57...415
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 2. mai 2019 #4 Skrevet 2. mai 2019 Det kan godt være at du er syk, det kan jeg ikke overprøve. Men når du har det for travelt ( med andre ting enn jobb) til å møte legen for sykmelding, da er det i tillegg noe veldig feil med prioriteringene dine. En konfirmasjon som er så langt unna at den krever helgen er ganske slitsomt, og ikke noe du burde prioritere dersom du er for syk og sliten til jobbe. Og du kan ikke bli sykmeldt fra jobb samtidig som du studerer, dersom ikke grunnen for sykmelding er kun arbeidsrelatert (f.eks astma i kombinasjon med billakkereryrket).
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2019 #5 Skrevet 2. mai 2019 TS her. For det første er det konfirmasjon til min eneste søster som bor i en annen by. Uheldigvis falt den på samme helg som jeg skal videre på skole. For det andre er skolen et deltidsstudie som er jobbrelatert, med 3 ukessamlinger per halvår. Problemet med dette studiet er at man kun har 3 fraværsdager i løpet av et semester, og sykemelding hjelper ikke. Så dersom jeg er vekke 1 uke med sykemelding får jeg ikke godkjent studiet og må da ta permisjon neste år. Jeg har et tungt yrke, og hvis dere leste første innlegg jobber jeg 12-16 timer per dag, med to fridager per uke. Med andre ord, ikke en vanlig 7-15 jobb. Mine helseproblemer gjør at jeg blir helt knust av den type arbeid. Og ja, jeg kan bytte jobb, men det er ikke noe man gjør i løpet av en dag. Anonymkode: d2776...a97
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2019 #6 Skrevet 2. mai 2019 Ring å hør med legen😊 Det er verdt et forsøk. God bedring 💜 Anonymkode: 1f4ef...c9f
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2019 #7 Skrevet 2. mai 2019 Hvordan kan du vite at du er syk om over en uke frem i tid? Anonymkode: 30691...d27
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2019 #8 Skrevet 2. mai 2019 Jeg håper virklig ikke legen godtar den grunnen du oppgir. Hvis du er utslott men likevell mener du bør på skolen og i konfirmasjon så ta kontakt med arbeidsgiver og be på dine knær om å få bruke en ferieuke, avspasere eller få permisjon. Anonymkode: 9f1c9...850
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2019 #9 Skrevet 2. mai 2019 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg håper virklig ikke legen godtar den grunnen du oppgir. Hvis du er utslott men likevell mener du bør på skolen og i konfirmasjon så ta kontakt med arbeidsgiver og be på dine knær om å få bruke en ferieuke, avspasere eller få permisjon. Anonymkode: 9f1c9...850 For å si det rett ut har jeg en spiseforstyrrelse som er i forverring. Kan selvsagt droppe skolen, men pusher meg selv til å gå, ellers er hele året bortkastet. Kan også droppe konfirmasjonen og si at jeg ikke spiser nok til å stille. Anonymkode: d2776...a97
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2019 #10 Skrevet 2. mai 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: For å si det rett ut har jeg en spiseforstyrrelse som er i forverring. Kan selvsagt droppe skolen, men pusher meg selv til å gå, ellers er hele året bortkastet. Kan også droppe konfirmasjonen og si at jeg ikke spiser nok til å stille. Anonymkode: d2776...a97 Eller du kan gjøre som jeg foreslår å be om fri fra jobb. Anonymkode: 9f1c9...850
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2019 #11 Skrevet 2. mai 2019 Lege KAN tilbakedatere sykemelding men da skal man ringe legekontoret fra den dagen man skal sykemeldes. Jeg hadde influensa og var dårlig, i samråd med legekontoret ble vi enig at jeg kunne komme to dager senere om jeg fortsatt var dårlig og da kunne legen skrive den tilbake i tid. Vet ikke om det fortsatt er lovlig men det vet helsesekretæren. Men.... stiller spørsmålstegn ved hvor syk du er som har et slikt program planlagt. Jobb kommer jo før festligheter og skole. Anonymkode: e15c9...267
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2019 #12 Skrevet 2. mai 2019 Forklar situasjonen for arbeidsgiver og bebom ferie neste jobbhelg? Anonymkode: c0a0e...970
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2019 #13 Skrevet 2. mai 2019 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men.... stiller spørsmålstegn ved hvor syk du er som har et slikt program planlagt. Jobb kommer jo før festligheter og skole. Anonymkode: e15c9...267 Som nevnt er skolen jobbrelatert, ergo ikke noe jeg bare ville studere på egenhånd. Vel, det spørs vel hva som defineres som syk. Er man mindre syk når det gjelder psykiske plager enn dersom man ligger hjemme med influensa? Anonymkode: d2776...a97
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2019 #14 Skrevet 2. mai 2019 Du bør reise i konfirmasjon, så på skole. Er du så for syk til å jobbe etter dette ringer du legen for å få en haste time. Du kan ikke ringe legen å si "jeg må ha sykemelding, men kan ikke komme for jeg skal ditt og datt. God bedring! Anonymkode: 35e47...5ce
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2019 #15 Skrevet 2. mai 2019 Du kan tae egenmelding de tre dagene før legetimen, er dere IA bedrift kan du ta ganske mange egenmeldinger i løpet av et år. Anonymkode: b93d8...ba4
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2019 #16 Skrevet 3. mai 2019 Ordningene er for gode i dette landet altså. Rart at vi er dobbelt så syke som svenskene gitt. 🤷♂️ Anonymkode: 64af9...daa
Firefine Skrevet 3. mai 2019 #17 Skrevet 3. mai 2019 Først reise, full uke på skolen og så er du etter det for syk til å jobbe i helgen? Høres noe rart ut. Be om fri kanskje? Det er noe med holdningene til arbeidslivet som burde strammes opp litt. Landet har jo ikke råd til dette på sikt.
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2019 #18 Skrevet 3. mai 2019 På 2.5.2019 den 13.55, Anonym bruker skrev: Er man mindre syk når det gjelder psykiske plager enn dersom man ligger hjemme med influensa? Anonymkode: d2776...a97 I følge lovverket er man som regel det. Legen sykemelder sjeldent pga psyken. Often vil du få en fysisk diagnose på sykemeldingen som dekker problemet f.eks søvnmangel, svimmelhet, slapphet osv). Man kan få Z-diagnose som ikke gir rett på sykepenger eller en P-diagnose som ikke er videre kul å ha på sitt CV (med tanker på at dette f.eks. kan ha inflytelse på tegning av forsikringer). Anonymkode: 78492...d79
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2019 #19 Skrevet 3. mai 2019 Når man er sliten, så bruker man fridagene sine til å slappe av og roe ned og hente seg inn igjen. Man trenger ikke fortelle hele livshistorien sin til folk for å fortelle at man ikke kan delta på noe heller. Du trenger faktisk ikke forklare noe annet enn at du er syk og derfor ikke kan komme. Så må du velge hva som er det viktigste. Skole eller jobb? Jobb tjener man penger på, skole tjener man ikke noe på. Orker du skole 3 av 5 dager, så har man 2 dager å hvile på. Eller hente seg inn på. Så har man en jobbhelg å gjennomføre etter å ha valgt og prioritert etter fornuft, ikke følelser, og så kan man etter dette sammen med legen ta en ny vurdering. Anonymkode: 42012...981
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2019 #20 Skrevet 3. mai 2019 Du vil kunne risikere å ikke få sykepenger når du kan ta studie, særlig jobbrelatert, men ikke jobbe. Dette bør du avklare med nav. Anonymkode: ac834...03c
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2019 #21 Skrevet 3. mai 2019 På 2.5.2019 den 12.59, Anonym bruker skrev: TS her. For det første er det konfirmasjon til min eneste søster som bor i en annen by. Uheldigvis falt den på samme helg som jeg skal videre på skole. For det andre er skolen et deltidsstudie som er jobbrelatert, med 3 ukessamlinger per halvår. Problemet med dette studiet er at man kun har 3 fraværsdager i løpet av et semester, og sykemelding hjelper ikke. Så dersom jeg er vekke 1 uke med sykemelding får jeg ikke godkjent studiet og må da ta permisjon neste år. Jeg har et tungt yrke, og hvis dere leste første innlegg jobber jeg 12-16 timer per dag, med to fridager per uke. Med andre ord, ikke en vanlig 7-15 jobb. Mine helseproblemer gjør at jeg blir helt knust av den type arbeid. Og ja, jeg kan bytte jobb, men det er ikke noe man gjør i løpet av en dag. Anonymkode: d2776...a97 Det er ikke sikkert at du får fortsette studiet hvis du blir sykmeldt Anonymkode: f5bc1...0bf
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2019 #22 Skrevet 3. mai 2019 Kan du ikke bytte bort vaktene neste helg så det ikke blir så mye på rappen da, om du kan bytte med de som har helga etter eller ihvertfall bytte en vakt får du litt tid til å hvile ut. Anonymkode: 0f92b...929
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2019 #23 Skrevet 4. mai 2019 Det skal veldig mye til for å få sykmld uten oppmøte, da skal man som regel være så syk at det å møte er en stor risiko. Om jeg var deg hadde jeg dratt på det du skal av konf og skole også kjenner du etter om du da er i stand til å jobbe etter det. Hvis ikke så tar du ut egenmelding om du ikke får dratt til lege den dagen og tar første mulige legetime siden for å disktuere egenmelding. Anonymkode: a0c59...2ff
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2019 #24 Skrevet 4. mai 2019 Det viktigste for deg nå, er å få kontroll over spiseforstyrrelsen. Hvis du trenger en pause fra jobben for å få det, så ordner det seg med sykemelding. Ta egenmelding for helgen, så går du til legen som planlagt. For meg høres det ut som du har litt mye på tapetet for tiden, og stress er ikke bra når du sliter med det du gjør. Er du litt for mye flink-pike? Ikke vær det akkurat nå, ta vare på deg selv! Du har mange jobbår igjen, så ikke ha dårlig samvittighet for dette. Anonymkode: 7bdeb...fdf
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2019 #25 Skrevet 4. mai 2019 Kan du ikke bruke egenmelding den helgen som gjelder? Hvis du er syk og jobber 12-16 timer uten mat, så tror jeg det hverken er bra for deg eller de du jobber med at du går de vaktene. Anonymkode: 16569...dc7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå