Anonym bruker Skrevet 2. mai 2019 #1 Skrevet 2. mai 2019 I lys av at flere og flere kjemper for naturen og miljøet håper jeg på at noen kan forklare meg. Har forstått at flere ønsker slutt på oljen, flyreiser og skipstrafikk. Vi har jo mye goder i Norge grunnet dette, tenker gratis skole, sykehus, gratis lege og tannlege for barn, foreldrepenger, arbeidsledighetstrygd, pensjon osv.. Hva ønsker en at Norge skal satse på hvis en skal utelukke olje og turisme for å likevel beholde godene? Jeg håper ingen oppfatter spørsmålet mitt kritisk, jeg synes det er flott at folk er miljøbevisste, men forstår ikke hva vi skal leve av. Håper noen kan opplyse meg. Anonymkode: c928f...afd
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2019 #2 Skrevet 2. mai 2019 å flytte seg vekk fra en oljebasert økonomi er tvingende nødvendig, både miljømessig og det faktum at den tar slutt. I tillegg er oljenæringen kraftig subsidiert. Det finnes en rekke alternativer. Skogdrift og innovasjon innen tre-næring. fiskeri og oppdrett (som er landes andre største økonomi allerede), teknologi, vanneksport, energiproduksjon. Men du har absolutt et poeng. Jeg tror at folk må ned i levestandard om vi skal klare å nå miljømål. Det er derfor det er så stor politisk uvilje til å ta tak. Anonymkode: 4e783...524
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2019 #3 Skrevet 2. mai 2019 Jeg tenker, og ja, bare tenker, at Norge må omstille seg til å fokusere på fornybar energi. Nå når vi har en god økonomi, så har vi penger og ressurser til å satse på forskning anngående dette. Siden vi har dette fortrinnet som ikke land vi liker å sammenligne oss med, så stiller vi ganske sterkt. Det er i alle fall min ide. Anonymkode: d9555...b9f
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2019 #4 Skrevet 2. mai 2019 Det du m huske er at vi ikke trenger olje for å ha leger, sykepleiere, lærere, kunstnere, politi osv. Vi trenger bare mennesker som jobber. Det er ikke oljen som har skapt vellferdsstaten, det er at veldig stor anndel av befolkningen har vært i arbeid. At vi fikk mange kvinner i jobb fra 70-tallet har vært mye viktigere for vellstanden vår enn oljeinntektene. Det vi trenger eksportinntekter til er import. Alt vi produserer her i landet er bare avhengi av vår egen arbeidskraft. Oljen har gjort at vi me eller mindre kan importere det vi vil og det har ført til at importen har utkonkurert en del norsk produksjon. Hvis oljeintektene blir borte vil det sansynlig vis føre til svekket kronekurs som igjen vil gjøre fler produksjoner lønnsomme for et innenlands marked. I kombinasjon med mulighet for automatisering a mange arbeidsopperasjoner tror jeg derfor vi kan regne med at vi kan klare oss helt fint, så lenge vi er villige til å arbeide. Anonymkode: cf23d...a49
Gjest Antarctica Skrevet 2. mai 2019 #5 Skrevet 2. mai 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: I lys av at flere og flere kjemper for naturen og miljøet håper jeg på at noen kan forklare meg. Har forstått at flere ønsker slutt på oljen, flyreiser og skipstrafikk. Vi har jo mye goder i Norge grunnet dette, tenker gratis skole, sykehus, gratis lege og tannlege for barn, foreldrepenger, arbeidsledighetstrygd, pensjon osv.. Hva ønsker en at Norge skal satse på hvis en skal utelukke olje og turisme for å likevel beholde godene? Jeg håper ingen oppfatter spørsmålet mitt kritisk, jeg synes det er flott at folk er miljøbevisste, men forstår ikke hva vi skal leve av. Håper noen kan opplyse meg. Anonymkode: c928f...afd Det var ikke oljen som bygde opp velstands-Norge: https://www.aftenbladet.no/meninger/debatt/i/vjn6B/Noen-tror-olja-lagde-Velstands-Norge_-det-er-ikke-riktig
Gjest Antarctica Skrevet 2. mai 2019 #6 Skrevet 2. mai 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg tenker, og ja, bare tenker, at Norge må omstille seg til å fokusere på fornybar energi. Nå når vi har en god økonomi, så har vi penger og ressurser til å satse på forskning anngående dette. Siden vi har dette fortrinnet som ikke land vi liker å sammenligne oss med, så stiller vi ganske sterkt. Det er i alle fall min ide. Anonymkode: d9555...b9f Norge har over 100 års tradisjon og teknologi på fornybar energi...
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2019 #7 Skrevet 2. mai 2019 Akkurat nå, Pashla skrev: Norge har over 100 års tradisjon og teknologi på fornybar energi... Da må vi bare utvikle det enda mer! Tenker at det er måten vi kan opprette en stabil og god økonomi. Som sagt, dette har jeg egentlig abselutt ingen greie på. Anonymkode: d9555...b9f
Gjest Antarctica Skrevet 2. mai 2019 #8 Skrevet 2. mai 2019 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Da må vi bare utvikle det enda mer! Tenker at det er måten vi kan opprette en stabil og god økonomi. Som sagt, dette har jeg egentlig abselutt ingen greie på. Anonymkode: d9555...b9f Les linken jeg la ved lenger opp.
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2019 #9 Skrevet 2. mai 2019 55 minutter siden, Pashla skrev: Det var ikke oljen som bygde opp velstands-Norge: https://www.aftenbladet.no/meninger/debatt/i/vjn6B/Noen-tror-olja-lagde-Velstands-Norge_-det-er-ikke-riktig Ja, vannkrafthar vært viktig, men den "artikkelen" varvar ikke direkte balansert. Anonymkode: cf23d...a49
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2019 #10 Skrevet 2. mai 2019 Tusen takk for alle svar. Jeg må spørre litt til.. Slik jeg forstår var Norge et fattig land, i vest-Europa var det bare Hellas og Portugal som hadde et lavere inntektsnivå enn Norge. https://radardigital.cappelendamm.no/c479717/artikkel/vis.html?tid=502018 Så hadde vi jo industrien og vannkraft. Mye av industrien er jo nedlagt og flyttet til lavkostland. Vannkraften er vel stort sett private som har kontroll over. Kommer fra en familie som har levd av fiske bakover i tid. Lønnsomheten her ble for lav. Fortsatt en i familien som jobber på fiskebåt, men han er permittert store deler av året. Folketrygden kom i 1967, 2 år før oljen. https://www.norgeshistorie.no/oljealder-og-overflod/artikler/1944-velferdsordningene-utvikles.html Jeg klarer ikke helt å se at oljen ikke gjorde at vi fikk velferdsstaten vår. Nå har jeg lest innlegget mitt ørten ganger. Redd noen tror jeg sitter å argumenterer for å ikke ta vare på miljøet. Eneste jeg ønsker er å bli belyst. Jeg vet at jeg PR i dag er av en oppfatning at oljen er nøkkelen til velstanden vår, men jeg tror på klimaendringer og ønsker at jorden skal få være en fin plass å være for mine etterkommere også. Jeg er også redd vi ikke vil ha råd til å hjelpe mennesker i land som lever i nød eller at vi må redusere bistandsmidler slik at verden går tilbake som følge av det.. Anonymkode: c928f...afd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå