Gå til innhold

Bunad OG gave?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Konfirmanten får bunad til rundt 50.000kr pluss fest. Er det vanlig å gi gave i tillegg? Ville evt blitt en pengegave. 

Vi er vanlige folk med vanlige inntekter.

Anonymkode: c78da...cf4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bunad er noe alle våre barn får uavhengig av konfirmasjon, jentene får til konfirmasjon ( tidsmessig til konfirmasjon, altså)gutten får på et senere tidspunkt når han er utvokst. De får et ikke alt for stort pengebeløp (10 000) med restriksjoner ( BSU, lappen, whatever) og festen. 

Bunadene har vi spart til siden de var relativt små, så det er ikke en investering rett før konfirmasjonen.

Skrevet

Jeg har jenter. De får bunad og bunadsølv av besteforeldre. Av oss får de et større pengebeløp som skal gå til bolig/utdannelse.

Bunad og sølv er mer enn nok gave fra foreldre uavhengig om den er spart til over flere år eller ei. Koster 50.000 uansett

Anonymkode: 3ae2b...f8f

Skrevet

Jeg har gutter. De får bunad den dagen de er ferdig utvokst og/hvis de ønsker bunad selvsagt. Om de er 25 eller 40 år spiller ingen rolle. Bunad får de i gave av oss en dag. Men til konfirmasjon blir det uansett ikke. De får et relativt stort pengebeløp i gave av oss til konfirmasjon. Dette er penger de ikke får disponere nå. 

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Konfirmanten får bunad til rundt 50.000kr pluss fest. Er det vanlig å gi gave i tillegg? Ville evt blitt en pengegave. 

Vi er vanlige folk med vanlige inntekter.

Anonymkode: c78da...cf4

Ikke hvis det er dere foreldre som betaler bunaden og den er så dyr.

Anonymkode: 301b4...36f

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har jenter. De får bunad og bunadsølv av besteforeldre. Av oss får de et større pengebeløp som skal gå til bolig/utdannelse.

Bunad og sølv er mer enn nok gave fra foreldre uavhengig om den er spart til over flere år eller ei. Koster 50.000 uansett

Noen bunader ligger på 30 000, og da kan man gi gave i tillegg

Skrevet

I vår familie er vi 6 jenter og 2 gutter. Alle jentene har fått bunad. Det var gaven vi fekk fra foreldrene våre, i tillegg til festen. Guttene fikk dress og en pengegave tilsvarende differansesummen mellom dress og bunad, i tillegg til fest.

Anonymkode: d19ff...71c

Skrevet

I min omgangskrets er det bunad som er gaven.

Gutten fikk kofte til konfirmasjon, og det vil jenta også ha, så da får de det. Det kan hende guttens kofte jevnt over var litt billigere enn det jentas kofte blir å koste. Guttekofter er rimeligere siden det ikke er like mye stoff, og ikke like mye sølv.

Gutten får likevel ikke noe "kompensasjon" for at jentas kofte er dyrere, ville ikke fått noe mer dersom det var jenta som var eldst heller.

Anonymkode: 86bc1...837

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Noen bunader ligger på 30 000, og da kan man gi gave i tillegg

Ja, 30.000 i verdi av gave var liksom stusselig🤪

Skrevet

Bunaden fikk barnet året før  så det var aldri på tale at den skulle være gaven.

Skrevet

Vi gir både gutter og jenter klær til konfirmasjonen og 10.000. Jenta får bunad oggutta dress.

når de skal investere i bolig skal vi gi forskudd på arv og de får da et ganske stort beløp hver. Velger å ikke gi det til konfirmasjonen davi vet om flere som har brukt alle komfpengene og sparepengene sine i russebuss da de fylte 18. De får da tilgang til alle kontoer i banken (uten bsu men ikke fordeler å fylle opp denne før de jobber). Man kan ikke legge inn restriksjoner i banken på hva pengene skal brukes på.

Anonymkode: c756f...e13

Skrevet

Jentene får bunaden til konfirmasjonsdagen og guttene får den når de måtte ønske etter at de er utvokst. 

De får gave til konfirmasjonen uavhengig av når de får bunaden sin. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja, 30.000 i verdi av gave var liksom stusselig🤪

Her blir nok bunad i tilfelle gave fra både foreldre og besteforeldre, og da tenker jeg at vi foreldre vil gi en gave i tillegg.

Skrevet

De får bunad og pengegave i tillegg☺️

Anonymkode: 0f12d...1f9

Skrevet

Her jeg bor er det vanlig at bunaden er gaven, ikke noe ekstra i tillegg. Bunad er jo svindyrt og en gave man får brukt resten av livet, så jeg skjønner ikke at man skulle trenge penger opp på der igjen. 

Anonymkode: 67f0a...2d7

Skrevet

Eldste her står nå og hun fikk bunad for 3 år siden, så den er ikke en gave til konfirmasjon. Hun får en mobil verdt 10.000. Hadde ikke ramla meg inn å kjøpt bunad OG gitt penger ved siden av.

Anonymkode: 16f66...1da

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi gir både gutter og jenter klær til konfirmasjonen og 10.000. Jenta får bunad oggutta dress.

når de skal investere i bolig skal vi gi forskudd på arv og de får da et ganske stort beløp hver. Velger å ikke gi det til konfirmasjonen davi vet om flere som har brukt alle komfpengene og sparepengene sine i russebuss da de fylte 18. De får da tilgang til alle kontoer i banken (uten bsu men ikke fordeler å fylle opp denne før de jobber). Man kan ikke legge inn restriksjoner i banken på hva pengene skal brukes på.

Anonymkode: c756f...e13

Går an å tenke litt. Mine får et stort beløp til konfirmasjon, men pengene står på konto i mitt navn...nettopp for at de ikke skal brukes på russebuss, sydentur eller tull... Den dagen de skal investere i bolig etc får de beløpet 

Skrevet

Her får konfirmanten bunad..men det er jo ikke en gave. Klær må hun jo uansett ha til konfirmasjonen. 

Hun får gavekort på billappen, en bil og en god sum på konto av oss. 

Anonymkode: 24ac7...d56

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...