Gå til innhold

Er dette lov?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan far ta sykt barn dag når mor er hjemme og sover etter nattevakt? Hvor kan jeg finne lovverk/regelverk rundt dette?

Anonymkode: 1f6f6...49d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du ikke får sove før du skal på vakt igjen, kan du jo ikke gå på jobb, da blir det jo du som må ta sykt barn-dag. 

Så det blir vel hipp som happ.

Usikker på om det er noe regelverk rundt akkurat den situasjonen..

Anonymkode: 52be0...e83

Skrevet

Finner ikke noe om det på nav. Jeg er jo hjemme, men må få sovet etter vakten. Jeg kan ikke passe barnet når jeg selv sover... 

Gjest Antarctica
Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Finner ikke noe om det på nav. Jeg er jo hjemme, men må få sovet etter vakten. Jeg kan ikke passe barnet når jeg selv sover... 

Far har 10 dager og du har 10. Dere må dele dem mest mulig hensiktsmessig. Her kan han godt ta en av sine.

Skrevet

Da må du være våken til far kommer hjem, og sove på ettermiddag istede. Du har bare 10 dager med sykt barn, så hvis du jobber mye natt blir dagene fort brukt opp. 

Anonymkode: a2e7d...b7b

Skrevet

Ja, det kan han selvsagt. Mann min har gjort det flere ganger. Nå er heldigvis barna så store at han slipper det.

Anonymkode: 5229e...991

Skrevet

Som tidligere skiftarbeider, og nåværende leder kan jeg si såpass... I prinsipp er det da "velferdspermisjon" som gjelder, dette er en gode og ikke en rett men de aller fleste får det innvilget og de fleste arbeidsplasser da med lønn. (dette er meg, lederen, som svarer deg ut. Og årsaken er at du er ikke pålagt å sove etter nattevakt, du er på din fritid og ikke på jobb. Sort-hvitt-lovtekstsvar. Men jeg som leder spør ikke om dette, og vil ikke vite heller.) 

På en annen side, hans arb giver vet ikke din skiftplan og om du fysisk er på jobb eller ikke. (med mindre han forteller det) 🤷‍♀️ Eneste er når du er i barsel perm. Så min mann har hatt sykt barn dag mellom mine nattevakter i perioder. Jeg jobbet 12t aktive netter, og for å fungere så måtte jeg ha 8t søvn imellom. (meg skiftarbeider som svarer) 

Anonymkode: 588c6...f08

Skrevet

Det er opp til dere å definere når det er behov for at hvem av dere tar dere av barnet, loven sier ikke noe om dette (så ledersvaret over her stemmer ikke). Ja, det er lov at far tar ut omsorgspermisjon selv om du har fri fra jobb, så fremt dere anser at det er nødvendig.

Anonymkode: 003dc...6f0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...